صادرات گل،از نمونه ظرفیت های سودآور و اشتغالزایی به شمار می رود که با برنامه ریزی مناسب و هدفمند و سرمایه گذاری مناسب بخش خصوصی،می توان در صادرات این محصول به توفیقات بسیار ارزنده ای نائل شد.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،کشور ایران از حیث اقلیمی و جغرافیایی از توانمندی های بالقوهِ متعدد و متنوعی برخوردار است و به واقع،چهار فصل بودن این مرز و بوم،مزیتی است که با بهره گیری سازنده از آن قادر خواهیم بود،روند پیمایش توسعه و شکوفایی اقتصادی را با سرعت و شتاب هر چه بیشتری طی کنیم.

به واقع در حصول و تحقق اهداف مرتبط با عرصه سیاست های اقتصاد مقاومتی،بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های بومی و داخلی،عنصر و مولفه ای حائز اهمیت و اساسی به شمار می رود و یکی از این توانمندی ها به حوزه تولید،پرورش و صادرات گل معطوف می شود که با عنایت به بستر مناسب اقلیمی و جغرافیایی موجود در ایران به عنوان اساسی ترین پیش نیاز فعالیت در این بخش،دستیابی به موفقیت های برجسته در عرصه اشتغالزایی و ارز آوری دور از دسترس نخواهد بود.

فریبا یزدان یار،یکی از فعالان حوزه پرورش گل،در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به وجود موانع،مشکلات و چالش های متعدد،در عرصه پرورش گل و گیاه زینتی در کشور،اظهار داشت:یکی از نارسایی های جدیِ موجود در این عرصه،به عدم دسترسی کافی به علم و فناوری روز معطوف می شود.

وی افزود:مشکلات بالقوه عرصه حمل ونقل،ناآگاهی و بی اطلاعی فعالان این حوزه به آفات گل و به تبع آن، تحمیل ِخسارت ها و ضرر و زیان های مالی،واسطه گری و حلقه ها و لایه های متعدد دلالی در بازار گل و گیاه از نمونه چالش هایی محسوب می شود که فعالیت در حوزه مذکور را سخت و دشوار ساخته است.

یزدان یار عنوان کرد:از سوی دیگر نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که در هر فعالیت اقتصادی،عنصر سرمایه گذاری،نقش حائز اهمیت و خطیری را ایفاء می کند.

این فعال در عرصه پرورش و تولید گل های زینتی گفت:متاسفانه به دلیل رکود حاکم بر بازار،کمبود نقدینگی و عدم حمایت کافی و وافی از فعالان این حوزه،میل و رغبت چندانی به سرمایه گذاری در این بخش مشاهده نمی شود که در چنین شرایطی،سودآوری حاصل از این فعالیت نیز با اُفت و کاهش مواجه خواهد شد.

وی افزود:به عنوان مثال،در کشوری همچون ژاپن برای تولید یک گل خاص،میلیون ها دلار سرمایه گذاری می شود و جالب اینجاست که منفعت این سرمایه گذاری،به بیش از 10 تا 12 برابر تخمین زده می شود و این واقعیت،موید ضریب سود آوری قابل توجه فعالیت مذکور می باشد.

یزدان یار گفت:یکی دیگر از مشکلات اساسی موجود در پرورش گل و گیاه،به مساحت محدود و اندکِ اراضی و اماکن پرورش دهنده گل وگیاه زینتی باز می گردد که این محدودیت،ضریب سود آوری را کاهش داده و در چنین بستری،توسعه فعالیت ها امکان پذیر نخواهد بود.

وی افزود:در کشورهایی همچون هلند،بلژیک،کانادا و...عموما متراژ اماکن پرورش دهنده گل و گیاه،حداقل چهار هکتار می باشد و این در شرایطی است که بسیاری از مجموعه های اینچنینی در ایران،در قطعات یک هزار متری فعالیت می کنند و در چنین شرایطی،توسعه فعالیت ها و به تبع آن،کاهش هزینه های تولید به عنوان یکی از مولفه های اساسی در فرآیند تولید،آنچنان که شایسته است محقق نمی شود.

لزوم حمایت از صادر کنندگان گل و گیاه /ضرورت حرکت در مسیر مکانیزه کردن گلخانه ها

احمد محرابیان،یکی دیگر از فعالان حوزه تولید و پرورش گل،در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ظرفیت های بالقوه موجود در عرصه پرورش و تولید گل و گیاه و امکان ارزآوری بسیار مطلوبی که در سایه فعالیتِ حرفه ایِ بخش مذکور وجود دارد،عنوان کرد:بدون تردید، سود آوری گل،به عنوان یکی از اقلام و محصولات غیر نفتی،بسیار چشمگیر خواهد بود و این ادعا با محاسبه سود حاصله از فعالیت از این محل در کشورهایی همچون ژاپن،بلژیک،هلند و...قابل اثبات خواهد بود.

وی افزود:البته برای نائل شدن به این میزان از سودآوری اقتصادی،باید در جهت مکانیزه کردن گلخانه های فعال در کشور و شهرستان هایی همچون محلات به عنوان مهد پرورش گل و گیاه در ایران،گام های سازنده تری برداشته شود.

محرابیان عنوان کرد:رفع قوانین دست و پاگیر،کاهش حداکثری دریافت هزینه از صادر کنندگان داخلی،افزایش وسعتِ گلخانه ها،راه اندازی پایانه های مناسب ،ارائه تسهیلات ویژه و کم سود،دستیابی به علم روز و آموزش حرفه ای پرورش گل وگیاه از نمونه مولفه هایی است که با اتکای به آن،قادر خواهیم بود،بسیاری از بازارهای منطقه راتسخیر نماییم.

این فعال حوزه تولید و پرورش گل و گیاه عنوان کرد:به واقع عرصه مذکور،فرصتی ویژه در توسعه صادرات غیر نفتی به شمار می رود که با برنامه ریزی مدون و اصولی و استفاده از تمامی ظرفیت های بالقوه موجود،می توان سودآوری از محل صادرات چنین محصولاتی را تا یک میلیارد دلار ارتقاء داد و قطعا نادیده انگاشتن چنین ظرفیتی،از مصادیق بارز فرصت سوزی به شمار می رود.

از توانمندی های روستاها در راستای پرورش گل،بهره گیری شود

امین ریحانی،کارشناس حوزه کشاورزی،در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ظرفیت های متعدد موجود در حوزه پرورش گل و گیاه زینتی گفت:یکی از سودآور ترین فعالیت ها در زیرشاخه کشاورزی به پرورش گل و گیاه معطوف می شود که البته تحقق سودآوری حداکثری در این بخش،مستلزم تامین پیش نیازهای مرتبط با این عرصه خواهد بود.

وی افزود:در صورت طراحی برنامه ریزی هدفمند،قادر خواهیم بود از این ظرفیت،در جهت توسعه اشتغالزایی در شهرستان ها و بخصوص اماکن و مناطق روستایی گام های شایسته تری را برداریم.

ریحانی گفت:قطعا هر آنچه زمینه و ضریب اشتغالزایی در روستاها افزایش یابد ،کمتر شاهد پدیده مهاجرت از روستاها به شهرها و خالی شدن مناطق مذکور از سکنه خواهیم بود.

کارشناس کشاورزی در خاتمه یادآور شد:متاسفانه وجود دلالان متعدد و بی شمار در این حوزه فعالیتی از یکسو و نا آشنایی فعالان این عرصه به ظرفیت های علمی نوینِ پرورش گل و گیاه در جهان،باعث کاهش ضریب سود آوری فعالیت از این محل شده و قطعا هر آنچه لایه های واسطه گری از این بخش حذف شود و نسبت به دستیابی به علم روز تلاش بیشتری عملیاتی شود،میزان کسب موفقیت در بخش اشاره شده با ارتقاء فزاینده تری همراه خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار