صحبت‌های قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره را در این گزارش بخوانید.

صحبت‌های قالیباف در دومین مناظره انتخابات 96به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ صحبت های محمدباقر قالیباف نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره را در این گزارش بخوانید.
 
صحبت های محمدباقر قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی با موضوع اجتماعی و فرهنگی به شرح ذیل است:

قالیباف در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان در رشد علمی در نظام آموزشی کشور شتاب ایجاد کرد و جایگاه علمی ایران در دنیا را افزایش داد اظهار داشت: در ابتدای مناظره لازم می‌دانم که حادثه تلخ مردم در استان گلستان را به مردم ایران تسلیت عرض کنم در مورد بحث آموزش موضوع فرهنگ یکی از مهمترین مسائل جامعه است که در این مورد دو نگاه وجود دارد.

قالیباف در ادامه افزود: یک نگاه بد و قیم معابانه وجود دارد  و آن نیز تنگ نظری نسبت به مسائل فرهنگی است و یک نگاه خوشبینانه و مبتنی بر توانمندی مردم است تا بگذاریم خود مردم نقش‌آفرین باشند.البته معتقدم خود آموزش و پرورش می‌تواند نقش مهمی را در بحث آموزش کشور ایفا کند.

وی با اشاره به کشف یک محموله پوشاک در خانه یکی از وزرا گفت: در مسئله آموزش کشور باید میان معلمان و مردم و نهادهای آموزش کشور اعتماد وجود داشته باشد و حادثه‌ای که هفته پیش رخ داد و گفته شد یک محموله مشکوک در خانه یکی از وزرا پیدا شده که البته این پرونده نیز رسیدگی شد یک سوال را بوجود می‌آورد آن هم این است که با این تخلف و این رفتار مناسب از سوی مسئول آموزش و پرورش کشور آیا می‌تواند اعتمادساز باشد و عجیب آن است که این اقدام توسط وزارتی انجام می‌شود که بانی آموزش کشور است و چگونه مردم و معلمان به چنین وزات‌خانه‌ای اعتماد کنند.

 ** جهت رفع محرومیت کشور نظام پولی و مالی باید اصلاح شود

وی با بیان اینکه جهت رفع محرومیت کشور نظام پولی و مالی باید اصلاح شود تصریح کرد: اگر می‌خواهید فقرا و مردمی و اقتصاد کشور از این وضعیت نجات پیدا کنند نیاز است نظام مالی کشور را نجات دهیم.

قالیباف گفت: عزیزان نکات خوبی را مطرح کردند. بله پژوهش در کشور دچار مشکل است. حتما تجهیزات، وسایل کمک آموزشی، مدارس، دانشگاه‌ها و معیشت معلمان دچار مشکل است، لذا سال‌ها می‌گذرد که معلمان حق‌التدریسی حقوق نمی‌گیرند. همچنین در مدارس ما آن اتفاق می‌افتد که کودکان در آن بسوزند. بله ما این حوادث را دیده‌ایم که بنده این موضوع را قبول دارم ولی بنده واقعا متعجبم جناب آقای روحانی که بنده در حال حاضر به واگویی درد مردم می‌پردازم و اخلاق را رعایت نمی‌کنم اما شما دارید فردی را مثال می‌زنید که پاسخگوی همین مشکلات مطروحه است لذا از قضا وقتی که بنده به این مشکلات اشاره می‌کنم و می‌گویم دولت 4درصدی‌ها ویژه‌خواری‌ها به دلیل همین موارد است.

 دلالان به گرانی کشور دامن می‌زنند 

وی با بیان اینکه دلالان به گرانی کشور دامن می‌زنند، ادامه داد: امروز قاچاق کالا و ارز بیشترین مشکلات کشور را در پی داشته است لذا ما وارداتچی‌ای که تجهیزات، تکنولوژی و ماشین‌آلات بیاورند دستشان را می‌بوسیم ولی وقتی دختر وزیر آموزش و پرورش ما می‌رود و از کشور ایتالیا پیراهن بچه وارد می‌کند دیگر بدین نحو چطور اقتصاد ما درست خواهد شد؟ لذا درد ما اینجاست که بنده به نقل از آقای جهانگیری می‌گویم که گفت این فرد بیکار و مظلوم بوده و باید برود این کار را انجام دهد اما این جای سوال دارد که بقیه مردم باید چه‌ کار کنند؟ تکلیف آنها چیست؟

قالیباف با بیان اینکه قضاوتی در رابطه با موضوع واردات کالای قاچاق از سوی دختر یکی از وزا نداشته است، گفت: قطعا این مسئله بر عهده قوه قضاییه است اما اصل این موضوع واردات قطعا خطا است. لذا این محموله وقتی از کشور دیگر به کشور ما می‌آید اصلش خطاست بنابراین نتیجه این امر این می‌شود که آموزش و پرورش به این شرایط دچار شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: این مسئله شرم‌آور است که برای یک جامعه فرهنگی که وضع معیشتی معلمی‌اش بدین نحو است و وضع دانش‌آموزانش بدین نحو باشد که خانواده دانش‌آموزان می‌آید و خواهش می‌کند که شیفت صبح و بعدازظهر فرزندش را عوض کند و چون کودکش برای تعویض شیفت صبح و بعد از ظهر چادر ندارد دختر وزیرش باید برود و محموله وارد کشور کند.

وی خطاب به روحانی گفت: اصلا جناب آقای روحانی علت اینکه 5 میلیون شغل ایجاد نمی‌شود همین موارد است. علت اینکه به محرومین رسیدگی نمی‌شود همین است. علت اینکه در صندوق ذخیره فرهنگیان اتفاقی می‌افتد همین است. تازه با این موارد این دوستان می‌خواهند بروند و مشکلات را حل بکنند لذا چگونه این دوستان می‌توانند بروند و این مشکلات را حل کنند؟

قالیباف با بیان اینکه برخی حقوق‌بگیران 200 میلیونی را ذخایر انقلاب می‌شناسند، گفت: ما می‌گویم وارداتچی مظلوم است اما بعد که بیاییم حرف و درد این افراد را بازگو کنیم می‌گویند قالیباف بداخلاق است. آیا این درس اخلاق است؟ بنده واقعا متاسفم و امیدوارم مردم ما انشالله به گونه‌ای عمل کنند که همه رویه‌ها برگردانده‌ شود تا اینکه آرمان‌های امام مهربانی‌ها که می‌گفت: «مردم باید در مسند کار تصمیم بگیرند» و نه 4 درصد در دولت و با این روش برای مردم.

 
قالیباف در نقد صحبتهای میر سلیم گفت: نقد نعمتی است که خدا داده و جوامعی می توانند موفق و پیروز باشند که با خرد جمعی، نقد و توصیه به یکدیگر عمل کنند. ما نباید به گونه ای صحبت کنیم که انقلاب، مانعی برای حقوق شهروندی افراد محسوب شود. در اقوام و مذاهب همه از حقوق شهروندی برخوردارند و باید هم باشند.

وی افزود: زمانی که من خودم پلیس بودم چندین فرمانده در بالاترین رده ها وجود داشتند که از اهالی اقوام بودند و رشد کردند و به بالاترین درجات رسیدند و امروز نیز در شهرداری همین گونه است و تعداد زیادی از اقوام از همه اقوام و ادیان حضور دارند.

قالیباف با بیان این موضوع که امروز بیش از 13 درصد مدیران شهرداری بانوان و جوانان هستند، بیان داشت: باید از آنها استفاده شود و در دولت مردم موظف هستیم که از آنها استفاده و اختیارات را به آنان واگذار کنیم.

در دولت یازدهم دانشگاه‌ها سیاسی نشدند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت روحانی دانشگاه ها سیاسی نشدند و باید به آن توجه کرد. در کنار این موضوع مهم این است که ما باید تمرکز زدایی را انجام دهیم و مدیریت را در استانها و شهرستانها به افراد با هر قومیت، گرایش و سلیقه ای واگذار کنیم.
 
 
 برجام سند مورد احترام همه دولت‌هاست

در ادامه قالیباف در نقد صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی گفت: برجام سند مورد احترام همه دولت‌هاست و طرف مقابل نیز باید به تعهدات خودش عمل کند امروز در اجرای برجام چه کردید آثارش برای مردم چه بوده است؟

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: زمانی که از مردم سوال می‌کنیم آیا با برجام زندگی شما بهتر شده است پاسخشان خیر می‌باشد و گشایشی در زندگی آنان ایجاد نشده است.

قالیباف افزود: اگر به فرض مثال هم گشایشی در زندگی مردم با برجام ایجاد شود باز هم اکثر مشکلات حل نمی‌شود چرا که اشکال کار در سیستم اجرایی و نگاه این دولت است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بانک‌های ما در مجموع زد و بند می کنند اگر با برجام هم راهی باز شود باز سودش را همین 4 درصدی ها می برند.

قالیباف تأکید کرد: برجام به مرکز واردات اروپایی‌ها به ایران تبدیل شده است منفعتش را 4 درصدی‌ها بردند و زحمتش هم گریبان‌گیر مردم شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نقد سخنان روحانی گفت: آنچه باید دقت کنیم این است که ما در حوزه دیپلماسی باید هم به دیپلماسی قدرت، مذاکره و دیپلماسی عمومی و  اقتصادی توجه کنیم. دولت مردم در سیاست خارجی خود  با توجه به شرایط موجود اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داده است.
 
وی افزود: اگر دولت یازدهم امروز به حق میگوید که من در دیپلماسی مذاکرات موفق بوده ام دلیلش این است که ما در دیپلماسی قدرت قبلا موفق بوده ایم و این اقتدار را داشته ایم که آنها در دیپلماسی مذاکره پای مذاکرات آمده اند، در دیپلماسی دولت مردم تلاش ما بر این است که امروز ما به دنبال دیپلماسی اقتصادی باشیم. یکی از اشکالات امروز ما در دولت این است که انسجامی در حوزه تجارت بین الملل ندارد این کار در وزارت خانه های مختلف توجیه شده و اشکال دارد ما در برنامه مدون خود تصمیم داریم که وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل داشته باشیم و اولویت آن دیپلماسی اقتصادی برای همسایگان، برای کشورهای منطقه به طوری که 400 میلیون بازار در منطقه ما وجود دارد که باید به آن توجه کنیم و رویکرد خود را باید عوض کنیم.
 
نامزد دوزادهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: از قبل و بعد انقلاب رویکرد کشور واردات بوده ما باید این را تغییر داده و به سمت صادرات ببریم و همه وزارت خانه ها و وزارت خارجه ما در خدمت تجار، صنعت گران و کارافرینان ما باشد زیرا که هر کدام از آنها نماینده فروش کالای ایرانی برای اشتغال و ایجاد کار برای جوانان هستند.
 
قالیباف دیگر نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در ادامه با اشاره به این مطلب که دیپلماسی قدرت و توان امنیتی و دفاعی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده است، تصریح کرد: اگر توان دفاعی و دیپلماسی قدرت نداشتیم بحث مذاکرات و توافق نیز امکان‌پذیر نبود.

وی با اشاره به صحبت‌ کردن با مردم با صداقت بیشتر افزود: باید با مردم با صداقت صحبت کرد. آقای جهانگیری شما به گونه‌ای صحبت می‌کنید که گویی طایفه‌ای خاصی وجود دارد که تنها آن‌ها به ظرایف سیاست، علم و تخصص و کشورداری آشنا هستند و اگر گروه دیگری بیایند کشور را به ته دره می‌برند.

بنده جدی‌ترین منتقد دولت نهم و دهم بودم

قالیباف با اشاره به انتقاد از دولت نهم و دهم گفت: بر همگان مشهود است که بنده جدی‌ترین منتقد دولت نهم و دهم بوده‌ام اما در این دو دوره با تمام انتقاداتی که وجود داشت به مستضعفین و محرومین رسیدگی کرد همچنین این ویژگی را داشت که به جوانان اعتماد کرد و جوانان خلاق، متدین و انقلابی را جذب کرد و در نهایت این افراد توانستند کارهای بزرگی در رشد علمی انجام دهند اما در دولت فعلی چنین فرصتی دیگر مهیا نمی‌شود و افراد تنها به دنبال تجارت خود هستند.
 
نباید از نام یک هنرمند استفاده ابزاری شود

قالیباف نیز در نقد سخنان روحانی با بیان اینکه فرهنگ دستوری نیست، گفت: ما باید به مردم اعتماد کنیم و فرهنگ را به فرهنگیان و مردم بسپاریم. نباید از نام یک هنرمند استفاده ابزاری شود و باید بگوییم که برای هنرمند و هنرمندان چه اقداماتی انجام داده‌ایم. امروز در شهر تهران اقتصاد سینما فعال شد و برای خانه موسیقی و خانه تئاتر در این 12 سال هزینه‌های زیادی شد و تنها نباید شعار داد.

وی در ادامه گفت: ما چرا مردم را از جنگ می‌ترسانیم و باید بگویم آن کسی که بیشتر از همه قدر صلح را می‌داند بنده هستم چرا که بهترین دوستان و برادر خود را در جنگ از دست داده‌ام پس قدر صلح را می‌دانیم اما این را هم می‌دانیم اگر قدرت نداشته باشیم عزت مردم زیر پا خواهند گذاشت و این زیبنده مردم نیست. بنده اگر وعده ایجاد 5 میلیون شغل را به مردم دادم  سابقه‌ام  نشان می‌دهد که عمل خواهم کرد اما اگر شما وعده دادید و عمل نکردید باید به مردم جواب دهید.
 
 

قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه عملی شما برای تقویت بعد پرورشی نظام آموزشی کشور چیست به نحوی که فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه‌های کشور برخوردار از مهارت‌های متعدد مورد نیاز برای زندگی، کار و ساختن جامعه‌ای سالم، فعال و پویا باشد گفت: برای اجرای هر برنامه‌ای از جمله همین برنامه‌ای که چالش بین حوزه‌های دانشگاهی با حوزه‌های مربوط به صنعت است، باید بدانیم چه تفکر و رویکردی را در پیش داریم.

وی ادامه داد: صحبت‌های جلسه امروز نشان می‌دهد که دو تفکر وجود دارد . یک تفکر معتقد است، نداریم و به منابع و نیروهای داخلی توجهی ندارد و به دنبال سرمایه خارجی است. ما هم به سرمایه خارجی معتقد هستیم اما اساس کار منابع داخلی هستند.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با این رویکرد مدیریتی نمی‌توانیم از منابع استفاده کنیم و تنها به شعار بسنده کرده‌ایم. من فکر می‌کنم این 4 سالی که گذشت دیگر برای شعار و حرف بس است.

وی ادامه داد:‌ دولت مردم معتقد است ما به اندازه کافی منابع مالی و انسانی داریم و می‌توانیم 5 میلیون شغل را ایجاد کنیم. می‌توانیم سامانه ملی کارانه را سازماندهی کنیم و می‌توانیم یارانه قشر محروم کم درآمدمان را افزایش دهیم.

 
در ادامه مناظره قالیباف دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در وقت باقی‌مانده خود گفت: ما در دولت مردم بر این اعتقادیم که باید شفافیت و هوشمندی شکل بگیرد هوشمندی از باب اینکه باید ساختارها اصلاح شود و شفافیت از باب اینکه مردم بدانند رئیس دولت و وزرایش کجا زندگی می‌کنند، اموال آن‌ها چیست. 

وی تأکید کرد: پیشنهادم به همه کاندیداها این است که در مناظره هفته آینده به مردم لیست اموال‌مان را اعلام کنیم به آنان بگوییم که اموال ما و بستگان‌مان چه می‌کنند و چقدر دارایی دارند اگر این‌ها گفته شود فساد از همین‌جا کنترل خواهد شد.

این کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید با هوشمندی بتوانیم فساد را از بین ببریم ما باید دست ۱۴ درصدی‌ها را از اموال عمومی و دور زدن قانون کوتاه کنیم مردم باید به عرصه اقتصادی بازگردند آنگاه رونق اقتصادی شکل می‌گیرد.

وی تصریح کرد: اگر رونق اقتصادی شکل بگیرد اینجاست که انسجام ملی و اعتماد منسجم خواهد شد. اختلاف طبقاتی و معضلات اجتماعی از بین می‌رود و دیگر هر روز شاهد فروپاشی خانواده‌ها نیستیم.
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.