اردبیل؛

900 هکتار از اراضی کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شد

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: تاکنون 900 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به روش آبیاری تحت فشار مجهز شده است و بیش از 400 هکتار مزارع سیب‌زمینی این شهرستان به صورت تیب آبیاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،بهروز آقازاده افزود: با توجه به اینکه زراعت سیب‌زمینی عمده زراعت این شهرستان را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: اقداماتی که در راستای استفاده بهینه از آب‌های کشاورزی در این شهرستان انجام گرفته این است که در قدم اول با همکاری تنگاتنگ محققین و پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی اردبیل سعی کردیم ارقامی از سیب‌زمینی را که نیاز آبی کمتری نسبت به دیگر ارقام دارد برای کشت در منطقه ترویج کنیم و در قدم دوم با اصلاح روش آبیاری و استفاده از روش آبیاری موسوم به «تیب» میزان مصرف در این زراعت را به حداقل ممکن برسانیم.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اردبیل افزود: پروژه مطالعاتی انتقال آب به سر مزرعه در 10 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به اتمام رسیده است. آقازاده یادآور شد: کلیه کانال‌های انتقال آب در طول مسیر حتی تا سر مزرعه به صورت لوله‌گذاری، کانالت‌گذاری و بتن‌ریزی شده انجام گرفته که این امر ضمن جلوگیری از هدر رفت آب و جلوگیری از رشد علف‌های هرز در کنار کانال‌ها قدم موثری در استفاده بهینه از منابع آبی و بهره‌وری در مدیریت مصرف آب را فراهم ساخته است.

آقازاده عنوان کرد: در حال حاضر 22 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان نیز در خصوص طرح تامین آب در دست مطالعه است تا عملیات آبرسانی و آبیاری این مزارع با کمترین هزینه با ملحوظ داشتن اصل بهره‌وری در مصرف آب انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر دو پروژه مطالعاتی شبکه آبیاری در مرحله انتخاب پیمانکار است این دو پروژه مساحتی بالغ بر 8 هزار و 600 هکتار از اراضی مستعد کشاورزی این شهرستان را شامل می‌شوند که امیدواریم با عملیاتی شدن این طرح‌ها شاهد استفاده بهینه از آب کشاورزی برای تولید حداکثری انواع محصولات کشاورزی در منطقه باشیم.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.