رقابت دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات فرانسه، اهمیت این انتخابات را بیش از پیش نشان می‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی در مطلبی نوشت: رای دهندگان فرانسوی در دور نخست انتخابات، دو حزب سیاسی قدرتمند این کشور که دهه‌ها قدرت را در دست داشته‌اند، رد کرده و اکنون در دوراهی انتخاب رئیس جمهور آینده کشورشان قرار گرفته‌اند.

پرسش اینجاست که آیا آن‌ها به یک لیبرال موافق اتحادیه اروپا روی خواهند آورد که تاکنون سابقه حضور در هیچ انتخاباتی را نداشته است، و یا به یک راست‌گرای مخالف جریان حاکم که تعهد کرده است با جهانی‌سازی و رابطه فرانسه با اتحادیه اروپا مخالفت کند؟

انتخابات پیش روی فرانسه، چه تفاوتی با دیگر انتخابات‌ها دارد؟

از دهه 50 میلادی تاکنون، سوسیالیست‌ها و گروه‌های راست‌گرای میانه‌رو در فرانسه حکومت کرده‌اند؛ اما اکنون این روند با مشکل روبرو شده است.

سطح اندک محبوبیت حزب سوسیالیست، و کاندیدای جمهوری‌خواهی که درگیر چالش‌های حقوقی شده است، راه را برای افرادی که تاکنون در مجلس ملی فرانسه نیز انتخاب نشده‌اند، گشود.

حال، چه امانوئل مکرون میانه‌رو و چه مارین لوپن پوپولیست به قدرت برسد، فرانسه دچار تغییراتی اساسی خواهد شد.

اهمیت موضوع در کجا است؟

رای‌دهندگان فرانسوی در انتخابات آینده، درباره رابطه آینده و جایگاه کشورشان در اتحادیه اروپا تصمیم خواهند گرفت.

در صورتی که شهروندان فرانسوی، امانوئل مکرون را به عنوان رئیس جمهور کشورشان برگزینند، از نامزدی حمایت خواهند کرد که طرفدار اعمال اصلاحات در اتحادیه اروپا – از جمله مسائل مربوط به حوزه یورو و وزرای دارایی این حوزه – است.

حال، مارین لوپن تعهد کرده است در صورتی که به قدرت برسد، اقدامی کاملا مخالف با طرح رقیبش انجام خواهد داد. لوپن خواستار تبدیل اتحادیه اروپا به اروپای متشکل از کشورهای کوچک‌تر است.

نتایج یک نظرسنجی که در ماه مارس برگزار شد نشان می‌دهد از هر 10 فرانسوی، 7 نفر مخالف جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا هستند. امانوئل مکرون نیز تنها کاندیدایی بوده است که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری، نسبت به اتحادیه اروپا نظر مساعدی داشت.

چه کسی پیروز خواهد شد؟

نتایج تمام نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد امانوئل مکرون با اختصاص 60 درصد آرا به خود، می‌تواند به پیروزی بزرگی دست یابد. این در حالی است که در روزهای اخیر، اختلاف سطح حمایت از وی نسبت به رقیب راست‌گرایش کاهش یافته است.

مکرون در دور نخست انتخابات فرانسه، لوپن را شکست داد. حال، برخی ناظران معتقدند در دور دوم رای‌گیری، ورق برخواهد گشت.

مسائل مهم در دولت آینده کدام است؟

یکی از موضوعات اساسی در فرانسه، مسئله بیکاری است. نرخ بیکاری در فرانسه 10 درصد اعلام شده است و این رقم، پاریس را در سطح بیکاری در میان کشورهای اتحادیه اروپا، در جایگاه هشتم قرار می‌دهد. از هر 4 جوان زیر 25 سال در فرانسه، یک نفر بیکار است.

اقتصاد فرانسه نیز از بحران اقتصادی سال 2008 با رشد کندی روبرو بوده است. کاندیداهای پیشرو در این انتخابات نیز اعلام کرده‌اند اعمال تغییرات اساسی در بخش اقتصاد فرانسه، اجباری است.

اهمیت مسئله امنیت چیست؟

انتخابات آینده فرانسه در شرایط اضطراری برگزاری می‌شود و نخستین دور انتخابات در حالی برگزار شد که 3 روز پیش از آن، یک افسر پلیس به ضرب گلوله در مرکز پاریس جان خود را از دست داد.

از ژانویه سال 2015 تاکنون، بیش از 230 نفر در فرانسه در پی حملات تروریستی کشته شده اند. مقامات این کشور بیم دارند صدها فرانسوی که به سوریه و عراق سفر کرده اند، برای ایجاد خشونت‌های جدید به زادگاه خود بازگردند.

حال، گفته‌ها حاکی است مهاجمان این حملات تروریستی خواستار به قدرت رسیدن لوپن هستند، زیرا آن‌ها تصور می‌کنند در این صورت، فرانسه به آشوب کشیده خواهد شد. لوپن قصد دارد توافق درهای باز فرانسه با اتحادیه اروپا را تعلیق و اتباع خارجی که در لیست سیاه سرویس‌های اطلاعاتی این کشور قرار دارند را اخراج کند.

چرا حزب "جبهه ملی" فرانسه، راست‌گرای افراطی به شمار می‌آید؟

مارین لوپن کوشیده است حزب جبهه ملی فرانسه را از تصویر پدرش، که بارها به دلیل سخنان تنفرآمیز مورد مواخذه قرار گرفته بود، دور کند.

با این‌حال، وی همچنان در جایگاه راست افراطی قرار دارد. وی قصد دارد در پرداخت هزینه‌های دولتی، به شهروندان فرانسه نسبت به اتباع دیگر کشورها اولویت دهد. وی همچنین خواستار اخراج مهاجران غیرقانونی و محدودسازی تمام مهاجرت‌های قانونی به 10 هزار نفر در سال است.

حزب لوپن همچنین با احزاب راست‌گرای افراطی دیگر کشورها مانند حزب "آزادی اتریش" – احزابی که گروه‌های سیاسی راست‌گرا نیز رابطه مناسبی با آن‌ها ندارند -- در ارتباط است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار