به گزارش
خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در همایش «معلم، تولید و اقتصاد دانش بنیان» که عصر امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، عنوان کرد: لازم میدانم در هفته معلم از همه مسئولان به ویژه دکتر فانی که در دولت یازدهم امر خطیر آموزش و پرورش را از شورای انقلاب تا کانون به عهده گرفتند تشکر و قدردانی کنم.
وی ادامه داد: چند ضرورت در آموزش و پرورش وجود دارد که باید به آن بپردازیم از جمله اینکه آموزش و پرورش بخش سرمایهای بوده و مصرفی محسوب نمیشود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: توسعه همهجانبه بر اصلاح مدرسه استوار است و آموزش و پرورش پویا و روزآمد را ایجاد میکند.
وی افزود: آموزش و پرورش روزآمد یعنی جامعهای توانمند در عرصه سیاست، اقتصاد و فرهنگ داشته باشیم در مقابل تغییرات به جای سکوت و انفعال آموزش هوشیارسازی وجود داشته باشد.
دانش آشتیانی اظهار کرد: کودک، نوجوان و جوان امروز نمیتواند از جهان جدید بگریزد بلکه باید جهان را شناخته و در عین حال تعلق خاطر به کشور داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش نیاز به مدارس متحول در جهان را ضروری دانست و گفت: ارزش افزوده جامعه ایرانی با آموزش خلاق همراه است که با اولویت پرورش بر آموزش تحقق مییابد یعنی تربیت دانش آموز روزآمد و آموزش دیده را در دستور کار قرار دهیم.
وی تصریح کرد: مدرسه باید انسان را پرسشگر، متعهد، انتخابگر و مشارکت جو تربیت کند و ظاهرسازی در تربیت را از فعالیتهای آموزشی دور کنیم چرا که این امر نه تنها مفید نبوده بلکه مخرب است.
دانش آشتیانی با بیان اینکه در مدرسه کودک و نوجوان باید راستگویی، حسن ظن را یا بگیرد، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید مدرسه محور شود و محفوظات، القائات و تک گویی ها مناسب مدرسه ای در شان جمهوری اسلامی اندیشه های امام (ره) نیست.
وی بیان کرد: مدرسه مطلوب مدرسه خلاقیت، عقلانیت و اخلاق است و دانش آموزان باید دین باوری و نه دین زدگی، زندگی و نه دلسردی را ازاین مکان تعلیم و تربیت بیاموزند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدرسه باید پناهگاه دانش آموزان و مکانی برای کشف استعدادها باشد تا نه در تعلیم بلکه در تربیت نیز رو آمد باشیم.
دانش آشتیانی تصریح کرد: آموزش و پرورش برای رسیدن به این اهداف تنگناهای بسیار دارد، اقتصاد آموزش و پرورش و نوآوری در این نهاد تعلیم و تربیت هنوز مساله است.
وی مساله معیشت معلمان را جدی دانست و گفت: معلم برای گذران زندگی باید مداوم کار کند بنابراین فرصت آموزش های جدید را ندارد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: معلم بالاترین گروه مرجع در جامعه محسوب می شود که باید این مساله در منزلت مالی آنها پیدا کند.
دانش آشتیانی بیان کرد. توسعه همه جانبه ایران در درجه اول مربوط به نیروی انسانی است که به دنبال آن توسعه اجتماعی و فرهنگی ایجاد می شود که این مساله به معنای توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به نقش خطیر آموزش و پرورش در توسعه پایدار و همه جانبه بودن آن عنوان کرد: میانگین افزایش حقوق معلمان بیش از ۱۰۰درصد ارتقا یافته است همچنین در خصوص ساخت و ساز بیش از پنج میلیون مترمربع در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و با توجه به عنایت خاص دولت به خیرین، این گروه سهمی قریب به ۳۸ درصد در تامین فضای آموزشی داشتند.
دانش آشتیانی ادامه داد: پوشش تحصیلی از ۳۸/۲درصد در سال ۹۳-۹۲ به ۵۷/۱ درصد در سال ۹۵-۹۴ افزایش یافته و این مساله در تمامی مقاطع تحصیلی رشد چشمگیر را نشان داده است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امیدواریم که شاهد رشد پرشتاب تمامی شاخص های آموزشی و پرورشی و ارتقای جایگاه و منزلت معلمان طی سال های آتی باشیم.
وی با اشاره به اینکه جامعه فرهیخته فرهنگیان براساس رسالت تاریخی و انقلابی هویت تاثیرگذار در جامعه دارد، یادآور شد: حضور آگاهانه در انتخابات برگ زرینی برای کشور است.
انتهای پیام/