به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سند جهانی توسعه پایدار 2030 با موضوع ارتقای سطح سواد و افزایش کیفیت آموزش، یکی از اسنادی است که به نظر قرار است در کشورمان نیز اجرا شود.
در این مجال به آنچه که به عنوان پیش نویس این سند معرفی شده است خواهیم پرداخت.
رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد، در سپتامبر 2015 در اجلاس عالیرتبۀ این سازمان متعهد شدند تا اهداف دستور کار جهانی توسعۀ پایدار 2030 را که نتیجۀ یک فرآیند گستردة مشورتی در سطح جهانی بود، در سیاستگذاری کلان ملّی خود از اول ژانویۀ 2016 اجرایی کنند. این دستور کار دارای 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه است.
یونسکو که به عنوان یک نهاد بین المللی در امر آموزش شناخته میشود، اجرای هدف چهارم توسعۀ را به عهده دارد که به سوی آموزش و یادگیری مادامالعمر با کیفیت، برابر و فراگیر برای همه مطابق «سند توسعه پایدار2030 » قدم بر میدارد.
یونسکو سه نقش «هدایت و هماهنگی»، «نظارت و گزارشدهی»، و «ارتقای ظرفیت کارشناسی دولتها» را در این سند مد نظر قرار داده است؛ این موضوع در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو در نوامبر 2015 به تصویب نهایی رسیده است.
این سند جهانی جدید دامنه فراگیرتری دارد و علاوه بر حوزه ناتمام آموزش برای همه، حوزههای دیگر آموزش «اشتغال و توسعۀ مهارتها»، «آموزش فنّی و حرفهای»، «آموزش عالی»، «آموزش سلامت و بهداشت»، «آموزشهای اجتماعی» و «شهروندی» را هم هدف قرار داده است.
به همین دلیل، از نهادهایی مانند یونسکو، یونیسف، برنامۀ توسعۀ ملل متحد، صندوق جمعیت ملل متحد و بانک جهانی و نهادهای ملّی دیگر در سطح هر کشور استفاده خواهد شد و انتظار خواهند داشت که در تحقّق هدف چهارم و اهداف ویژه دستور کار توسعۀ پایدار 2030 اهتمام داشته باشند.
• اهداف مورد اشاره سند 2030 مطابق پیش نویس
این سند پیش نویس اهداف مختلفی را دنبال خواهد کرد که آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه، سنجش و ارزیابی کیفیت و یادگیری، مراقبت اوان کودکی، آموزش پیش دبستانی و ابتدایی، آموزش فنّی و حرفهای و مهارتی رسمی، آموزش عالی مهارتی متوسطه، آموزش فنّی و حرفهای و مهارتی غیررسمی، دسترسی به آموزش عالی با کیفیت و برابر، کارآفرینی با تأکید بر کار شایسته، برابرسازی فرصتهای آموزشی و اجتماعی برای زنان و دختران، دسترسی برابر اقشار آسیبپذیر به آموزش، آموزش دانشآموزان با نیازهای ویژه، توسعۀ سوادآموزی و مقابله با کمسوادی، آموزش توسعۀ پایدار در آموزش ابتدایی و متوسطه با تأکید بر ایجاد هماهنگی بین بخشی، آموزش توسعۀ پایدار در آموزشعالی، آموزش سلامت و شیوههای زندگیسالم و بهداشتی، مدارس و تجهیزات آموزشی در سطوح ابتدایی و متوسطه، دانشگاهها و نهادهای آموزش عالی، فناوری و تجهیزات آموزشهای غیر رسمی مهارتی، توسعۀ همکاریهای علمی و بینالمللی در آموزش عالی، توسعۀ همکاریهای بینالمللی در آموزش مهندسی، توسعۀ همکاریهای علمی و بینالمللی در زمینۀ تربیت معلم، ارتباط با مراجع، اسناد کلان بالادستی و آموزش 2030، شاخصهای آموزش 2030، آموزش 2030، ترویج هماهنگی، سیاستگذار، جامعۀ علمی و پژوهشی، انجمنهای علمی و سازمانهای مردم نهاد و آموزش 2030، اطلاعرسانی به دانشگاهها و نهادهای آموزشی، نهادی و بین بخشی در ساختارهای دولتی، مطبوعات و آموزش 2030 و رسانههای جمعی و آموزش 2030 از دیگر موارد این سند اعلام شده است
• نرخ ثبت نام در دبستانها مطابق آمار سال 1393، 98 درصد است
بر اساس آن چیزی که در پیش نویس سند 2030 آمده است، نرخ ثبت نام دانشآموزان در بعضی سالها مورد بررسی قرار گرفته است که به اجمال به بخشی از آنها میپردازیم.
نرخ ثبت نام خالص در مدارس ابتدایی در 1393 و بر اساس آنچه وزارت آمورش و پرورش اعلام کرده است، 98.45 درصد است و نرخ باسوادی افراد 15 تا 24 سال در مردان و در سال 1393 برابر با 98.2 درصد آن هم مطابق اعلام مرکز آمار ایران و دفتر جمعیت است.
همچنین همین آمار در بین زنان، 97.7 درصد است و بر اساس اعلام آمار سال 1392، نسبت دانشآموزانی که پایه اول تحصیلی را آغاز کردهاند و به پایه پنجم میرسند، 94.5 درصد اعلام شده است.
• معرفی نظام آموزشی ایران
نظام آموزش رسمی ایران از چهار سطح تشکیل شده است که دوره پیش دبستان، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی هستند.
دوره آموزش پیش از دبستان یک دوره یک ساله یا دو ساله است که گروه سنی 4 تا 5 ساله را در بر میگیرد؛ دوره آموزش ابتدایی برای گروههای سنی 6 تا 11 ساله است که شامل یک دوره شش ساله است که به دو مقطع سه ساله تقسیم میشود؛ دوره آموزش متوسطه شامل دو سطح سه ساله است که متوسطه اول و متوسطه دوم نامیده میشود و آموزش عالی که برای گروههای سنی 18 تا 27 سال است.
تأکید بر آموزش رایگان 12 ساله در مدارس از راهبردهای جهانی سند 2030
اجباری بودن 9 سال تحصیلی در مدارس/ تأکید بر افزایش سالهای اجباری تحصیل
وضع قوانین و تدوین سیاستهایی که متضمن یک دوره دوازده سالۀ آموزش رایگان، فراگیر، منصفانه و با کیفیت در مقاطع ابتدایی و راهنمایی باشد و مخارج آن از محل درآمدهای عمومی تأمین شود از سیاستهای این سند جدید است. از دوازده سالِ یادشده، 9 سال آن باید برای همۀ کودکان اجباری باشد و به نتایج یادگیری مرتبط و مناسب بینجامد.
به منظور همگامی با معیارهای بین المللی، کشورها باید تعداد سالهای آموزش اجباری و رایگان را افزایش دهند و در این راستا باید ظرفیتها و واقعیتهای متفاوت ملّی، سطوح توسعه یافتگی، اولویتها و سیاستهای ملّی را مد نظر داشته باشند.
*برخی معیارهایی که کشورها مطابق سند 2030 باید انجام دهند - تدوین معیارها و بازبینی مواد درسی برای تضمین کیفیت و ارتباط آن با محتوا، مهارتها، ظرفیتها، ارزشها، فرهنگ، دانش و جنسیت.
- تقویت کارایی و کارآمدی مؤسسههای آموزشی، راهبری و حاکمیت مدارس از طریق افزایش مشارکت جوامع، از جمله جوانان و والدین در مدیریت مدارس.
-اختصاص منصفانهتر منابع در بین مدارس محروم از نظر اجتماعی ـ اقتصادی و مدارسی که از مزایای اجتماعی ـ اقتصادی بهرهمند هستند.
-ترویج آموزشهای دوزبانه و چندزبانه در جوامع چندزبانه.
-شناسایی موانعی که کودکان و جوانان آسیب پذیر را از دسترسی به برنامههای آموزش کیفی دور نگه میدارد و تصمیمگیریهای مؤثر برای رفع آن موانع.
-حمایت از رویکردی جامع برای مقاوم سازی مدارس در مقابل تأثیرگذاری بلایای طبیعی، با توجه به شیوه تأثیرگذاری بلایا یا دامنۀ اثر آنها از جمله روشهای این مقاوم سازی، میتوان به تأمین امکانات ایمن تر برای مدارس، آموزش مدیریت بلایا در مدارس، مقاومت و کاهش مخاطرات، اشاره کرد.
- فراهم آوردن امکان آموزش از راه دور، آموزش فنّاوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، دسترسی به فنّاوریهای مناسب و زیربناهای ضروری برای تسهیل ایجاد فضای یادگیری در منازل و در مناطق جنگی و مناطق دور افتاده، به ویژه برای دختران، زنان، پسران و جوانان آسیب پذیر و سایر گروههای به حاشیه رانده شده.
-تضمین بازبینی کتب و برنامههای درسی، بودجه و سیاستگذاریهای آموزشی و همینطور آموزش معلمان و نظارت بر فعالیتهای آنان توسط دولتها به نحوی که موارد یاد شده عاری از هرگونه کلیشۀ جنسیتی باشند و در ترویج تساوی، عدم تبعیض، حقوق بشر و آموزش بین فرهنگی مؤثر واقع شوند.
*همکاری پنج وزارتخانه در راستای تأمین مالی اهداف سند 2030 ایجاد رویکردی بخشی و یا بین بخشی برای سیاست گذاری و برنامه ریزی برای سوادآموزی و همچنین برای تأمین بودجه از طریق تقویت همکاری و هماهنگی میان وزارتخانه های مرتبط، از جمله وزارتخانه های آموزش، بهداشت، رفاه اجتماعی، کار، صنعت و کشاورزی و همینطور تقویت همکاری و هماهنگی میان جامعۀ مدنی، بخش خصوصی و شرکای دوجانبه و چند جانبه، با حمایت عملی از تمرکززدایی.
تضمین کیفیت بالای برنامههای سواد آموزی و حساب آموزی بر مبنای سازوکارهای ارزیابی ملّی و تضمین اینکه این برنامهها در راستای نیازهای یادگیرندگان و با توجه به دانش و آموخته های پیشین آنها تهیه و تنظیم شده باشند. لازمۀ تحقّق این مهم، بذل توجه ویژه به فرهنگ، زبان، روابط اجتماعی و سیاسی و فعالیتهای اقتصادی، با توجه خاص به زنان و دختران و گروههای آسیب پذیر است. ضمناً ضرورت دارد تا برنامههای یاد شده با برنامههای مهارت آموزی و ارتقای مهارتها برای معیشت و اشتغال شایسته و شرافتمندانه، به عنوان دو عنصر مهم یادگیری مادام العمر، ادغام شوند.
*ایجاد مدارس عاری از خشونت! در این پیشنویس همچنین در بندی آمده است: سیاست گذاری و تدوین راهبردهایی برای حفاظت از یادگیرندگان، معلمان و پرسنل آموزشی از خشونت در چارچوب ایجاد مدارس عاری از خشونت و اتخاذ رویکردهای مناسب در مناطقی که درگیر جنگ مسلحانهاند، متعهد شدن به حقوق بین المللِ بشردوستانه و اجرای آن به عنوان ابزاری برای حفاظت از مدارس به عنوان مکانهای متعلق به جامعۀ مدنی و ترویج پاسخگویی در قبال خشونت در اجرای آموزش 2030.
تضمین اینکه همۀ مؤسسهای آموزشی امن باشند و آب، برق، سرویسهای بهداشتی سالم و مستقل برای دختران و پسران داشته باشند که در دسترس، کافی و ایمن باشند.
آنچنان که در پیش نویس این سند عنوان شده است، نوعی القا وجود خشونت و دیگر موارد در مدارس است که به نوعی سیاهنمایی در آن وجود دارد.
-کلاسهای درس ایمن و کافی باشند و مدارس مجهز به مواد آموزشی و فنّاوریهای مناسب باشند.
-تضمین اختصاص منصفانۀ منابع در میان مدارس محروم از نظر اجتماعی -اقتصادی و مدارس غیر محروم و همینطور در میان مؤسسه های آموزشی.
-سیاست گذاری های جامع، منصفانه و جنسیت محور برای مدیریت معلمان و اجرای آن سیاستها در حوزههای مختلف مرتبط با استخدام، آموزش، توزیع معلمان، میزان حقوق دریافتی، توسعۀ حرفه ای و ارتقای شرایط کاری آنان؛ ضمن بهینه سازی جایگاه معلمان و آموزگاران و ارتقای کیفیت آموزش.
-آموزش مهارتهای کافی فنّی به معلمان به منظور توانمند ساختن آنان در کاربرد فنّاوری های اطلاعاتی و ارتباطی و شبکه های اجتماعی. آموزش سواد اطلاعاتی به آنان و مهارتهای نقد و واکاوی منابع مورد استفاده برای تدریس و نیز نحوه برآوردن نیازهای کودکان استثنایی (کودکان دارای نیازهای ویژه) و رویارویی با چالشهای ناشی از داشتن شاگردان استثنایی در کلاس درس.
-ایجاد و اجرای نظام های مؤثر برای دریافت و دسترسی به اطلاعات، به منظور حمایت از روشهای خوب تدریس و نیز توسعۀ حرفه ای معلمان و حصول اطمینان از تأثیرگذاری مثبت آموزش بر فعالیت معلمان.
-تقویت مدیران مدراس برای بهبود آموزش و یادگیری.
-ایجاد یا تقویت سازوکارهایی برای گفت وگوی اجتماعی نهادینه شده با معلمان و سازمان های نماینده معلمان، به منظور تضمین مشارکت کامل آنان در توسعه، اجرا، پایش و ارزیابی سیاستهای آموزشی.
*مولفه های اصلی «اهداف» و «راهبردهای ملی» جهت تسهیل هدفگذاری در سند ملی برنامه در اهداف اصلی این سند مواردی آمده است که رایگان بودن آموزش، در دسترس بودن آموزش، اتمام سه دوره تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم) با تاکید بر 9 سال آموزش اجباری، برابری جنسیتی، کیفیت آموزش، پیامد آموزش و یادگیری موثر در اهداف این سند آمده است.
*اهداف و تأکیدات سند 2030/ دسترسی دختران و پسران به آموزش آزاد هدف نخست، تا سال 2030 دسترسی همه دختران و پسران به آموزش آزاد، برابر و با کیفیت که منجر به نتایج یادگیری مرتبط و موثر شود؛ دست یابند.
دومین هدف، تا سال 2030 همه دختران و پسران به آموزش با کیفیت ما قبل دبستان و مراقبت اوان کودکی دست یابند به همراه یک سال آموزش پیش دبستان رایگان و اجباری.
-در مجموع تمامی اسناد بالادستی بر آموزش با کیفیت و رایگان برای دانش آموزان تأکید دارند.
*سوادآموزی در ایران همواره رو به پیشرفت است سازمان نهضت سواد آموزی در گروه سنی 15 تا 24 سال که تحت عنوان جوانان از آن یاد میشود، با رشدی حدود نیم درصدی روبه رو بوده است و تقریباً به مرز 98 درصد باسواد در این گروه سنی رسیده است در گروه سنی 15 تا 64 سال نیز میزان جمعیت باسواد 2,64 درصد افزایش داشته است.
در گروه سنی 10 تا 49 سال که گروه هدف برنامه هستند، درصد باسوادی حدود 93 درصد در سرشماری سال 90 است.
*چالشها و خلأهای کشورها که در سند 2030 وجود دارد نیاز به تبیین در بخش آموزشهای آزاد برای دست اندرکاران و اتخاذ سیاستها و وضع قوانین و مقررات در خصوص آن از خلاهای موجود این بخش است.
افزایش همکاریهای بخشی و بین بخشی در خصوص سیاست گذاری در بخش نظارت و ارزیابی و اعمال قوانین موجود و وضع قوانین ومقررات لازم در خصوص مشکلات و معضلات فرهنگی؛ اجتماعی و اقتصادی (مانند ازدواج زودرس دختران؛ نیاز والدین به نیروی کار فرزندان؛ پراکندگی جغرافیایی وصعب العبور بودن برخی مناطق و.. ) و عدم دسترسی بخشی از کودکان به آموزشهای پیش دبستانی به دلیل رایگان نبودن آن بخشی از چالشهای حوزه دسترسی به آموزش است.
تراکم بالای دانشآموزان؛ به کار گیری نیروهای غیر مرتبط؛ متناسب نبودن محتوای درسی با زمان آموزش و کمبود فضای آموزشی استاندارد از مهمترین عواملی است که موجب کاهش کیفیت آموزش و تکرار پایه وترک تحصیل (به میزان محدود) در نظام آموزشی شده است که خلا قانونی در این بخش احساس نمیشود بلکه موانع اعتباری واجرایی و هماهنگیهای بخشی و بین بخشی از عوامل موجده آن است.
*ارتقاء، تکرار پایه و ترک تحصیل بررسیها نشان میدهد در سالهای اخیر شاخصهای جریان دانشآموزی در حد مطلوبی قرار داشته به گونهای که در سال تحصیلی 94-93 شاخص نرخ ارتقای دوره ابتدایی به میزان 97,42 درصد و شاخص نرخ تکرار پایه و ترک تحصیل دوره ابتدایی به ترتیب به 1,36 درصد و 1,23 درصد بوده است. پیش بینی میشود شاخصهای نرخ ارتقاء، تکرار پایه و ترک تحصیل تا پایان اجرای برنامه در سال 1410 و 1411، به ترتیب 99.5، 0/3 و 0/2 درصد برسد.
*ثبت نام در مدارس ایران همواره رو به رشد بوده است نرخ خالص ثبتنام در دوره اول در طول سالهای اجرای برنامه آموزش برای همه بین سال 2000 تا 2014 با رشد متوسطه 15,63 درصدی از 78,4 درصد به 94,03 درصد رسیده است، اما در سال 2015 این نرخ با کاهش تقریباً یک درصدی به 93,04 درصد رسیده است.
پیش بینی میشود این نرخ تا پایان سال 2020 با افزایش 3 درصدی به 96,04 درصد برسد که با افزایش این شاخص تعداد بیشتری از کودکان نرخ گذر از دوره ابتدایی - بازمانده از تحصیل جذب خواهند شد.
همچنین در همین سالها در دوره اول متوسطه یا (راهنمایی با رشد4 درصدی از 94,11 درصد به 98,12 درصد رسیده است. پیش بینی میشود با هدف تأمین و بسط عدالت در برخورداری از فرصتهای تعلیم و تربیت تا پایان سال پایانی 2020 و با افزایش 1,6 درصدی به 99,93 درصد برسد.
دلایل افزایش رشد قابل توجه نرخهای یادشده در طول این سالها میتوان به سرمایهگذاری و سیاستگذاری دولت در جذب کودکان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل، اجرای برنامههای شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل با تأکید بر جذب کودکان بازمانده از تحصیل دختر، روستایی و عشایری، حمایت از تقویت مدارس شبانهروزی و روستا مرکزی، آموزش از راه دور، تشکیل کلاسهای ضمیمه روستایی و ... اشاره نمود.
موارد یاد شده عیناً در سند پیش نویس 2030 ذکر شده است که بسیاری از موارد آن با آنچه که در کشورمان وجود دارد مغایرتهایی دارد.
منبع: مشرق
انتهای پیام/
این سند خون شهدای مارو پایمال میکنه این سند نباید باشه
#نه_به_سند۲۰۳۰
باید نظام آموزشی از ریشه اصلاح و دگرگون بشه و الا تا دنیا دنیاس وضع مملکت درست بشو نیس
آخه چقدر افراطی گری....
من برای موافقان این سند فقط میتونم بگم متاسفم خیلی زیاد.
نویسنده محترم لطفا در مورد اینکه سند با بیشتر چیزهایی که در کشور ما وجود دارد تناقض دارد بیشتر توضیح بفرمایید. چون من متوجه مورد مخالف عرف جامعه و دین نشدم
سوال اینجانست که تعالیم این سند بر چه شالوده ای است صرف بیان مشکلات و دادن راه حل ها
این سند زایده ی فکر اومانیسم است که علم و تجربه بشری را محور حرکتی خود می داند و علم بشر هم در تشخیص پدیده ها نقص دارد از این رو تربیت انسان را نمی توان صرفا به علم بشری سپرد بلکه عقل متواضع که حقیقت انسان که همان عشق، محبت، دوری از حسادت، ظلم، خشم.... و رذالت است ملاک است که این تربیت مخصوص پیامبران و کتب آسمانی است، البته کتب آسمانی ما را به علم اندوزی دعوت و توصیه کرده اما تا قبل از اینکه به علم هر پدیده برسیم باید تابع کتب آسمانی و ادیانمان باشیم. که در این سند فقط به تجربه ودیدگاه های بشری منحصر شده پس ناقص است و نقص هم آسیب زا آن هم در تربیت انسان
۱_در سطح جهانی تدوین و تصویب می شود و در سطح ملی تدوین و اجرا می شود سهم حضرات جهانی تصویب و سهم سطح ملی اجراء!!!!!
۲_اموزش صلح (تسلیم و عدم دفاع از حقمان)
۳_اموزش حقوق بشر (به زعم امریکا)
۴_اموزش پرهیز از خشونت و افراطی گری(حذف مفاهیم جهاد و ایثار و فرهنگ شهادت طلبی)
۵ _برابری جنسیتی (نقطه مقابل عدالت جنسیتی)
۶_تغییر محتوای اموزشی و حذف کلیه کلیشه های جنسیتی (هدف اصلی حجاب و عفاف)
۱_در سطح جهانی تدوین و تصویب می شود و در سطح ملی تدوین و اجرا می شود سهم حضرات جهانی تصویب و سهم سطح ملی اجراء!!!!!
۲_اموزش صلح (تسلیم و عدم دفاع از حقمان)
۳_اموزش حقوق بشر (به زعم امریکا)
۴_اموزش پرهیز از خشونت و افراطی گری(حذف مفاهیم جهاد و ایثار و فرهنگ شهادت طلبی)
۵ _برابری جنسیتی (نقطه مقابل عدالت جنسیتی)
۶_تغییر محتوای اموزشی و حذف کلیه کلیشه های جنسیتی (هدف اصلی حجاب و عفاف)
با این موضوع هم که کسی حق نداره بای ما تعیین تکلیف کنه کاملا موافقم
اما این قسمتش که گفته "-ترویج آموزشهای دوزبانه و چندزبانه در جوامع چندزبانه. " شدیدا برای جامعه ما لازمه! مخصوصا ایران عزیزمون که از قومیت های مختلف تشکیل شده و به نظرم برای اتحاد بیشتر باید عدالت برای قومیت ها رعایت بشه
وانیکه مگر خداوندنویسنده این کتاب نیست؟؟
وایا از خداوند کسی عالم تر است؟؟؟
وایا غیر از این است که دین برنامه سعادت دنیا و اخرت است؟؟؟
پس چرا ما نمی اییم وهمین برنامه برتری را که از ان برنامه ای بالا تر نیست و خداوند ان را تنظیم نموده در مدارس اجرا نمی کنیم ؟؟؟
واینکه چرا فرهتگ ناب اسلامی را به فرزندان این سرزمین نیاموزیم ؟؟؟
قابل توجه اونایی که ظاهرقضییه رومیبینند.
انشالله که آقای روحانی اعلام برائت کنه وازمردم معذرت خواهی کنه واین سندروپاره کنه مااحتیاج به هیچ کسی نداریم هرچند خوب باشه مگه ماخودمون نمیتونیم تصمیم بگیریم که اونابیان برای ما تصمیم بگیرن که چکاربکنیم چکارنکنیم.
آقای روحانی شماجدا ازفامیلتون خودتون هم روحانی هستید واین چیزهارو بهترازمامیفهمید ما کتابی داریم به اسم قرآن که طبق اون کتاب عمل میکنیم وکنارقرآن هزاران کتاب دیگه ازائمه که مابایدبه غربیها سندبدیم وطبق سندماپیش برن که براشون بهتره . درآخرآقای روحانی به عنوان رئیس جمهورهشتادمیلیون ایرانی بااقتدارعمل کنید وهنگامی که سندی امضاء میکنید به فکرکنیدکه نماینده هشتادمیلیون نفرهستید. باتشکریک شهروند
محتوای سند 2030 چیست و چه منافعی برای مردم ایران دارد :
با امضای سند 2030 از این به بعد همجنس بازی و فساد و فحشا در بین تمام مهدهای کودک و دبستان ها و مدارس به رسمیت شناخته خواهد شد
با امضاء سند 2030 هر نوع تربیت اسلامی و دینی در مدارس ایران تعطیل و ممنوع می شود.
با امضاء سند 2030 در تمام مهدهای کودک و مدارس تدریس و یادگیری قرآن و نماز ممنوع خواهد شد
با امضاء سند 2030 در تمام کتب درسی دانش آموزان اسم امام حسین (ع) و اسم شهدا حذف و کسی حق ندارد درباره روز عاشورا و امام حسین (ع) صحبت کند
با امضاء سند 2030 تمام پدران و مادران ایرانی موظف هستند تا کودکان شان را به طور عملی با سکس و آموزش های جنسی و خودارضایی آشنا کنند (علی الخصوص مهدهای کودک و مدرسه ها) و اگر کسی بپرسد چرا باید این کار را بکنیم می گویند برای بهداشت و سلامتی کودکان باید این کار را انجام دهیم
با امضاء سند 2030 همه مردم ایران باید همجنس گرایان و فرقه ضاله مانند بهاییت را به رسمیت بشناسند.
آقای روحانی شما که می گفتید من مسلمان هستم و انقلابی و خود را یار و یاور حضرت امام خمینی و ولایت فقیه معرفی می کردید و همیشه می گفتید من ذخیره نظام و اسلام و انقلاب هستم
آقای روحانی شما که می گفتید من همیشه در جنگ تحمیلی در خط مقدم جبهه بودم و همیشه به نفع اسلام و مسلمین قدم بر می دارم
آقای روحانی شما که دم از خدا و پیغمبر اسلام و 14 معصوم و اسلام و مسلمانی و شهدا و شرافت - آزادی و غیرت حرف می زنید پس چرا با دین مردم بازی می کنید
افرادی که سند بی شرمانه و ننگ آور2030 را امضا کرده و از آن دفاع و پیروی می کنند دشمن خدا و پیغمبر خدا و اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و خون شهدا هستند و علنا به جنگ با خدا رفته اند و در آینده ای نزدیک نابود خواهند شد این افراد شب اول قبر باید پاسخ گو باشند
امان از تحجر
یعنی تو حاضری سر کلاس جلوی همه شاگردها یه استاد به دخترت سکس کردن یادبده یا همجنسگرایی یادش بده ؟؟؟؟
خیلی جالبه
بعضیها ازمردانگی قیافشو یدک میکشن
میدونید چرا به بعضیها میگن خوک صفت
خوک تنها حیوانیه که روی جسم خودش و جفتش غیرت نداره و اگه یه خوک نر بهش نزدیک بشه جفتش راتحویل اون میده و خودش نظاره گر میشه
پس ما که انسانیم و مدعی هستیم اشرف مخلوقاتیم باید ثابت کنیم که خوک صفت نیستیم
۲۰۳۰قانونی هست برای خوک صفتها
برای کسانی که غیرت ندارن
برای کسانی که جسم و ناموسشون را آزادانه دراختیاردیگران میگذارند
فقط یه خوک صفت میتونه ۲۰۳۰رابپذیره و اجازه بده یه مرد غریبه به کودکش اموزش س.ک.س و همجنسگرایی بده
فقط یه خوک صفت میتونه بپذیره که یه اشغال تحت عنوان استاد اعضای بدن دخترش را ببینه یا لمس کنه
انسان بودن به شعار و قیافه گرفتن و پز روشنفکری دادن نیست
والسلام
خود شما از کجا یاد گرفتی این مسائل رو؟این شیوه یاد گرفتنت صحیح بوده؟
قوانین خوب سایر ملل هم اجرا بشه باعث بیگانه پرستی میشه. فرهنگ ملت الان رو با دهه 60 مقایسه کنید چقدر پیشرفت کردیم؟
ایا میشود با فروش تمام انقلاب قهرمان شد ایا میشود با فروش ترس رای اورد ایا میشود با فروش دروغ رییس جمهور شدایا میشود با فروش خون پیروز شد میگویم اری اگر فروشنده قابلی باشی میشود -- چطور ؟؟
میشود با فرو ش تمام اندوخته هسته ای ملت ایران برای دشمنی با دولت قبل و با نام فرار از جنگ نعره قهرمانی زد میشود همه داریی مردم از موشک وصنعت فضایی ... را به ته دره فرستاد تا برای بالا اوردن ان از مردم طلبکار شد مردم تمام هستی ملی خود را به مدعیان خدمت میدهند برای خدمت مگر دولتها از اموال پدری خود خرج میکنند که هر دولت ساخته های دولت قبل را اموال ملی را دور میریزد به ته دره میریزد--- افتخار شما اینست که فروش اب سنگین داشته اید دروغ چرا اجازه ذخیره را نداریم ما کیک زرد میخریم چون اجازه تولید نداریم میشود با فروش ایات الهی در مورد حجاب وازادی محبوب شد و برای دفاع ازا ن بدعت ها را مخلوط و منشور شهروندی رونمایی کرد - میشود برای تعامل با دنیا فران را عفت فرزندان ایران را فروخت به سند2030 یونسکو میشود با فروش دروغ در مورد مدافعان امنیت - سپاه وارتش و قوه قضاییه رییس جمهور شد ویک روز بعد از پیروزی پیام دوستون دارم صادر کرد میشود با فروش امام امت به رقیب اتهام جنایت زد مگر نه اینکه اعدام منافقین جنایتگار بدستور امام بود مگر نه اینکه اقای رییسی معاون دادستان و بابای معتوی شماموسوی خوئینی ها دادستان بوده چرا نمیکویید مشاورتان مجید انصاری ان زمان چکاره بوده که این دونفر اخیر تنها کار خوب تمام زنگیشان اجرای فرمان امام بود البته بعدا از این فرمان امام تبری جستند میتوان با فروش خون 12 هزار شهید نفاق و شهدای مرصاد برای منافقین اعدامی دل سوزاند و پایه گذاران امنیت فعلی گشور را جناینکار اعلام کرد و رای فریب جمع کرد میشود برعکس رهبر گفت - از رفع حصر گفت از فتنه با زیرکی دفاع کرد واز محاسن کسانی گفت که در دورانشان با نام ازادی از به خاکسپاری استخوان شهدایمان هم نگذشتند نیمی از اصلاح طلبان به خارج رفنند ودشمن شدند از کسی که حتی نمیداند از جه توبه کند دفاع کنید ودر اولین پیام بعد از پیروزی بیانیه مطیع امر رهبر صادر کنید 4 سال دیگر برای فروش وقت هست شما بعنوان یک اصلااخ طلب ملیس به لباس وظیفه نشر اسلام و اصلاح امور مردم رادارید ولی مشغول هرس شاخه وبرگ احکام الهی به نفع افکارتان هستید
گفتید یعنی ما هیج خوبی نداشتیم میگوییم داشتید - ایا دولت قبل هیچ خوبی نداشت -خودتان را به اب و اتش زدید خدمت کنید قرار بود رییس جمهور همه باشید برای حسرت بدور مانده از قدرت 8 ساله پست معاونت و.و.و. رفتید غذا بیارید یک لیوان اب گرم اوردید فرار بود خدمت گذار باشید ارباب شدید ثروت پرستان و مفتخواران مدیران نجومی بگیر شدند -گفتید مدیران دزد سرمایه ملی ا ند - و از مردم ضعیف معترض با الفاظ لایق مدیرانتان نام بردید - تفسیر انقلابی بودن رهبر را با جمله من میگویم انقلابی یعنی ازادی -استقلال -جمهوری اسلامی به سگ بازان وکشف حجابان و ثروتمندان ملیاردی قاچاقچی واقا زاده ها و یقه سفیدهای رانت خوار مدال انقلابی دادید اقا روحانی شما حیلی فروش داشتید اما مالیات انرا ندادید شما فرار مالیاتی دارید---م-م--ج
دوستان عزیزان اندیشمندان خردورزان چرا تحقیق نمیکنید؟؟ای خدا مخفیانه چیه؟؟نمیدونید ایران از قانون حق تحفظش استفاده کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟نمیدونید دیگه بخدا نمیدونید چیه!!صاحب سبک شدید حالا؟؟؟کتاب لک لکی در کار نیست کجاست؟؟؟کجای این سند بود؟بود؟باشه بوداما مگر ایران نگفت طبق حق نحفظ ار هز مورد که مغایر با شئونات ایرانه اجتناب و دوری میکنه و اجرا نمیکنه؟؟بابا نبود بخدا نیست این کتاب چرا اینقد نا اگاهید اخه چرا شایعه پراکنی میکنید؟تا شماها توی مملکت هستید باید هم جهان سومی باشیم!!از همه دنیا عقب باشیم
و به جای اینکه ذهنم مشغول درس و پیشرفت باشه دنبال کشف حقایق پنهان شده بودم...
حالا بازم خوبه به بعضی ها گفتن که لک لکها بچه رو میارن ولا به ما همینم نگفتن و من برام سوال بود...
به نظر شما خوبه که همه چیر رو جور دیگه بهمون بگن و یا به تعبیری از بچگی بچپونن تو مخ بچه هامون...
کی میخواید یاد بگیرید که حقیقت خوبه نه بد
یا براتون اینطور جا افتاده که حقیقت همان دروغه که فقط بارها تکرار شده!!!؟؟؟
اما نظر بنده : هرچیز خوبی و بدی دارد خوبیها را بگیریم بومی کنیم و اچرای صحیح
خیلی قوانین خوب است که اینقدر بد اجرا می شوند که.......................
ولی سیاسی کردن این موضوع سم
اینی که شما می گید خیلی خوبه ولی هر وقت گفتید فلانی ما هواپیماهامون کهنه است لطف کنید هواپیمای خوب بهمون بفروشید به راحتی بهتون دادند
ان موقع
باور کنید این کشور ها نگران نظام آموزشی تون شدند و قصدشون خیره نه شر
آن هم از سر آگاهی ... تکرار می کنم از سر آگاهی و دینداری
چقدر تاسف بار که یه عده اینقدر راحت دیگران رو قضاوت و به عقایدشون بی حرمتی می کنند.
ولی از نحوه اجراش آگاه نیستند.
بعضی از موارد خلاف این سند:
آموزش مفهیم جنسی برای کودکان بالای چهار سال هستش (کابش هم مخفیانه ترجمه و چاپ شد) که به من تو سن 21 سالکی تو در تنظیم خانواده دانشگاه این ها رو به ما نگفتن.
حذف درس آمادگی دفایی پسران چهت جلوگیری از خشونت.
جدف درس دهگان فداکار و حسین فهمیده(که امام این شهید را رهبر خود اعلام کرد) جلو گیری از خود گزشتگی و خشونت و بیاری مسائل دیگر.
قرار نیست چون یه چیزی تعریف قشنگی داشت و رنگرارنگ بود چیز خوبی باشده.
كلا اين سازمانها ميخواهند كشورهاي در حال توسعه را بيچاره نشان دهند كه توانايي وضع قانون هم ندارند ميدانيد مشكل ما چيه؟ اينه كه قوانين خوب داريم اما چون عمل به آن از مقامات بالاي كشور هم اجرا نميشه ما را كشورهاي متوحش ميبينند كه برايمان قانون اموزش وضع ميكنند مگر در قانون ما تحصيل رايگان نبود؟ من تا الان هفتاد ميليون فقط خرج كردم تا بچم در مدرسه اي باشه كه مواد پخش نشه و .....هنوزم ديپلمه نشده البته بازم بايد بپردازم ، در مورد آموزش مسائل جنسي اين بر عهده مربيان پرورشي گذاشته شده بود در كشور ما بر اساس فرهنگ بلوغ و ... اموزش داده شود كه اشكال هم نداشت ما نبايد مثل انگليس رفتار كنيم كه! ساير موارد را كامل نياوردند اما به نظر من نيازي به امضاي اين سند نبود كشورهايي مثل كنيا و سومالي بايد اين را بخوانند و امضا كنند چون ممكنه نياز داشته باشند.
یا خودم وقتی کوچیک بودم میپرسیدم.مادر و پدر ها که نمیدونن در این مواقع چی بگن!
دلم خوش است که نامم کبوتر حرم است .
ویلُ للمطففین
اینا میدونن اگه این قرارداد اجرا شه کشور ما آسیب پذیر می شه چون ذهن کودکان و جوانان اونجور پرورش می یابه که اونا می خوان
کشورمون بیشتر قدرتش تو ایمانه مردمشه اگه دین و قران آموزش داده نشه ایمانی وجود نداره ..
این قرارداد در ظاهر خوبه...کمی تأمل کمی تفکر