بندرعباس؛

برگزاری آئین سنتی آردگیز گردانی به مناسبت نیمه شعبان

آئین سنتی آردگیز گردانی به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان در بنادر و جزایر هرمزگان برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،اشکان مختاری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: آئین سنتی آردگیز گردانی هر سال در شب نیمه شعبان بعد از نماز مغرب و عشاء در محله های بندرعباس برگزار می شود و تا نیمه های شب ادامه دارد .
 
وی افزود:آردگیز یا هاردبیز در گویش بندری به الک گفته می شود.
 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: این مراسم به معنای این است که در شب نیمه شعبان کینه ها در الک ریخته و دل ها جلا داده می شود.
 
مختاری افزود:مردم این استان چند روز پیش از میلاد قائم آل محمد با تهیه مقداری نخود ، کشمش ، حلوا ، شیرینی ، خرما ، شکلات ، قند و پول نقد منتظر گروه های آرد گیز گردان می مانند.
 
وی گفت: آردگیز گردانان که بیشتر آنان کودکان و نوجوانان هستند، در گروه های 5 تا 10 نفره به در خانه ها می روند و با خواندن شعرهایی در ستایش خدا و مدح حضرت مهدی (عج) هدیه می گیرند و این هدیه را متبرک می دانند.
 
 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: اهل سنت نیز با هدیه دادن شیرینی و شکلات به گروه های آرد گیز گردان در این جشن سهیم می شوند.
 
آئین معنوی آردگیز گردانی چهارسال پیش با شماره 1027 ثبت آثار ملی شد.
 
مراسم آردگیز گردانی در بیشتر مناطق استان از جمله میناب ، بندرکنگ ، بندرلنگه و قشم برگزار می شود .
 

انتهای یپام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.