عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه "حجامت" را یک مانور برای بدن دانست که آمادگی بدن در مقابله با عوامل خطرزا را افزایش می‌دهد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛دکتر علیرضا احمدی با بیان اینکه تاریخ حجامت را برخی منابع حتی تا 10 هزار سال هم عنوان کرده اند، گفت: حجامت عملی است که در دین اسلام نیز بسیار مورد تاکید بوده، بطوری که بیش از 600 حدیث در این زمینه نقل شده و در آنها بر انجام حجامت تاکید شده است.

وی افزود: در حجامت نیز همانند طب سوزنی حدود 600 نقطه حساس در بدن وجود دارد که بسته به شرایط بدن و انواع بیماری‌ها، حجامت در آن نقاط انجام می‌شود تا بدن تحریک مناسب را پیدا کرده و سیستم‌های بدن فعال شوند. به طور مثال در بیماری "زردی" نوزادان به طور معمول ناحیه گوش به صورت خیلی ریز و سطحی خراش داده می‌شود.

 
احمدی گفت: اما آنچه که حجامت عام است و برای عامه مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، حجامت بین دو کتف است.با انجام حجامت تمامی سیستم‌های بدن از جمله سیستم هورمونی، سیستم انعقادی و سیستم ایمنی بدن فعال شده و نوعی تمرین برای سیستم‌های بدن در مقابله با عوامل خطرزا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه زمان حجامت بسته به سن افراد متفاوت است، گفت: برای نوزادان و کودکان توصیه می‌شود به دلیل پایین بودن سطح ایمنی بدن و به دلیل اینکه سیستم ایمنی کودکان هنوز با آنتی ژن‌های مختلف ارتباط برقرار نکرده، حجامت در اوایل فصل بهار و پاییز انجام شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، افزود: در مابقی افراد بسته به نوع بیماری و یا هر چندماه یکبار توصیه می‌شود حجامت صورت گیرد، اما از سن 40 سالگی به بعد توصیه این است که افراد برابر سن حجامت انجام دهند، یعنی افراد 40 ساله هر 40 روز یکبار و افراد 50 ساله هر 50 روز یکبار.

احمدی با بیان اینکه افرادی که خون می‌دهند مشکلی برای انجام حجامت ندارند، گفت: در حجامت خون زیادی از بدن خارج نمی‌شود، زیرا هدف تحریک بدن است نه خون‌گیری و خون خارج شده خون مویرگی است که حاوی سرم خون نیست و سریع هم لخته می‌بندد.

وی در پایان با بیان اینکه حجامت در درمان انواع بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: تحقیقات علمی بر روی حجامت چندسالی است که آغاز شده و طی کارهای تحقیقاتی که در زمینه 15 بیماری از جمله میگرن، چربی خون و کمردرد صورت گرفته تاثیر حجامت در درمان آنها به اثبات رسیده و کارهای تحقیقاتی و علمی در این زمینه همچنان ادامه دارد.

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.