مجید قاسمیانپور عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت در گفت و گو با
خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که باید یکپارچگی و وحدت رویه در تمامی سطوح و مفاهیم نظام سلامت وجود داشته باشد ، اظهار داشت: باید سعی شود که حمایت های لازم در تمامی لایه ها وبخش های عملکردی آن صورت پذیرد.
وی افزود : در نظام سلامت و ارائه خدمات به بیماران همواره باید این اصل را مد نظر قرار داد که مرجع نهایی دریافت، ارزیابی کیفیت و اعلام رضایتمندی تمامی کارها و خدماتی که درسیستم بهداشت و درمان ارائه می شود، مردم هستند.
این متخصص ارتودنسی با اشاره به این که از منظر نظام اداری و سیستم وزارت کشور گروه های پزشکی، دندانپزشکی و دیگر بخش های درمانی به عنوان حرفه و شغل در نظر گرفته شده و مشمول قوانین صنفی و حرفه ای هستند؛ ادامه داد : ارائه دهندگان خدمات در گروه های مختلف پزشکی از جمله دندانپزشکان باید به این امر واقف باشند آنها حکیمانی هستند که داشتن حکمت واخلاقی نکو و مثال زدنی در کنار دانش طب و تجربه بالینی سبب می گردد تا شاغلین به این حرف، به عنوان امین ترین فرد در ساختار زندگی مردم حتی از بعضی محارم به افراد تلقی شوند.
وی به آموزش نیروی انسانی مورد نیاز ارائه دهندگان خدمات نظام سلامت اشاره کرد و اذعان داشت: این ویژگی را باید در نظام آموزش پزشکی کشور احیا نمود تا مردم محوری و دردآشنایی سرلوحه کار فراگیران این عرصه در سطوح مختلف قرار گیرد و گر نه نظام آموزش پزشکی به سمت تکنسین پروری و مهارت پردازی سوق نموده و اخلاق و حکمت بتدریج در این حرفه ها کم رنگ می شود.
عضو شورای سلامت دهان با بیان این که هر ساله فقط توانسته ایم تعدادی فارغ التحصیل مسلط به بعضی اقدام های درمانی امور دندانپزشکی را وارد بازار کار کنیم عنوان کرد: این فارغ التحصیلان مانند هر یک از آحاد جامعه صرفا به جنبه های مادی شغل خود می نگرند لذا باید در ساختار تامین منابع انسانی مورد نیاز نظام سلامت دهان کشور، با رویکرد حفظ صیانت شاغلین این بخش و کوشش در تامین جایگاهی درخور برای آنها، با تاکید بر استفاده از معلمینی اصیل و آموزش دیده، ضمن ایجاد الگوهایی مردم مدار در این حوزه نظام ارایه خدمات کشور را واجد طبیبانی قابل و بیمار نواز نماییم.
انتهای پیام/