سازمان حفاظت محیط زیست در هفته‌ای که گذشت شاهد اخباری از جمله افزایش 21 درصدی ایستگاه‌های پایش کیفی هوا، انقراض شترهای دو کوهانه در ایران، وضعیت ناسالم هوای پایتخت برای گروه های حساس جامعه و حضور مردم و مسئولان در انتخابات بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان حفاظت محیط زیست در هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوعی روبه رو بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به انقراض شترهای دوکوهان در ایران، ظهور دوباره سفیدبالک ها در پایتخت، افزایش 21 درصدی ایستگاه های پایش کیفی هوا و حضور مردم و مسئولان در انتخابات اشاره کرد.

*سفید بالک ها امسال هم مهمان ناخوانده شهروندان تهرانی هستند

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، با بیان اینکه از تابستان سال 1393 کلانشهر تهران با ظهور حشره کوچکی به نام سفید بالک رو به رو شد که با حضور انبوه و ناخوانده خود نگرانی هایی را برای شهروندان ایجاد کرد، گفت: خوشبختانه سفید بالک غالب تهران گونه جدیدی از جنس Aleuroclava است که هیچ کدام از 135 گونه شناخته شده آن تاکنون به عنوان ناقل بیماری ویروسی برای گیاهان شناخته نشده اند.

وی اضافه کرد: در همین راستا سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران طی یک سال اخیر با سیاستگذاری هایی بر پایه مدیریت کنترل تلفیقی آفات (IPM ) اقدامات ویژه ای را به منظور کنترل منطقی این آفت به انجام رسانده که تاثیرات چشمگیری در کاهش جمعیت آن داشته است.

*وضعیت شترهای دوکوهان مانند یوزپلنگ آسیایی بحرانی است

مجید خدابخش مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اظهار داشت: تغییرات فناورانه در سال‌های اخیر وارد زندگی جامعه عشایری از جمله عشایر استان اردبیل شده که در نتیجه این امر خودرو جای حیواناتی مانند اسب و شتر را گرفته است.

وی افزود: پس از برق‌رسانی به قشلاق‌ها، ییلاق‌ها هم به تدریج در حال برخورداری از نعمت برق هستند و چنین تغییراتی در زندگی عشایری موجب شده تا گونه‌ای مانند شتر دوکوهانه دیگر کارکرد و اهمیت سابق خود را از دست دهد و حتی امروز در معرض خطر انقراض نیز قرار بگیرد.

*افزایش 21 درصدی ایستگاه های پایش کیفی هوا

متصدی با تاکید بر اینکه سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش به راحتی اطلاعات لازم را در دسترس عموم مردم قرار می‌دهد، گفت: همسان‌سازی سیستم پایش سازمان محیط زیست و پایش صنایع، به زودی راه‌اندازی می‌شوند. 

متصدی با بیان اینکه ذرات معلق زیر 10 میکرون که به دلیل فعالیت های صنعتی به وجود می آید، برای سیستم تنفسی و دستگاه‌های فوقانی آن بسیار مضر و سرطان زا است، ادامه داد: ذرات معلق زیر 10 میکرون به راحتی وارد گردش خون انسان می‌شود، به همین دلیل با کمک دستگاه‌های پایش به صورت روزانه و در تمامی ساعات هر  30-50 ثانیه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

*هوای پایتخت برای گروه های حساس ناسالم است

براساس آخرین اطلاعات ایستگاه های سنجش کیفیت هوای تهران، وضعیت کیفی هوای تهران در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 8 صبح روز 27 اردیبهشت ماه با شاخص کیفی 127 در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.
 
وی افزود: براساس شاخص های به دست آمده ایستگاه های شریف واقع در منطقه 2 و اقدسیه واقع در منطقه 1 با شاخص کیفی 154 دارای آلوده ترین هوا است.

*محیط بانان مشمول سختی کار می‌شوند

لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه مشمول سختی کار محیط بانان افزود: محیط بانان باید مشمول سختی کار شوند که در این راستا وزارت کار به وسیله کمیته ای برای حوزه های مختلف شغلی سختی و شرایط کار را مشخص می‌کند.

لطفی در ادامه تصریح کرد: تمام دستگاه های اجرایی رشته های شغلی را در این کمیته مطرح می کنند و با توجه به وضعیت کاری شاغلان در آن رشته شغلی، کمیته سختی کار را برای آن ها تعیین می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار