مدیر فلسفه و خانه حکمت استان اصفهان گفت: سایت خانه حکمت هفته آینده راه اندازی و برنامه های سال جاری نیز در این سایت به شهروندان معرفی می شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علی کرباسی زاده گفت: پیشینه حکمت و فلسفه در اصفهان به زمان ابن سینا باز می گردد که مهمترین آثار وی در این شهر تالیف شد.

وی افزود: ابن سینا در آن زمان دانشگاهی تاسیس کرد که اکنون مخروبه هایی از آن باقی مانده است، در این دوره نحوه تدریس و فرم لباس فارغ التحصیلان توسط وی طراحی شده است.

مدیر فلسفه و خانه حکمت استان اصفهان گفت: بعد از درگذشت ابن سینا، دوران رکود فلسفه دراصفهان به وجود آمد و بعد از آن نیز خانواده هایی مانند ابن ترک های اصفهان کتاب هایی را نوشتند که درداخل و خارج از کشور تدریس می شد.

کرباسی زاده با تاکید بر اینکه در زمان حکومت صفویه،  شاه عباس اول اصفهان نائل مکتب فلسفه شد و در آن زمان نیز فیلسوفان و استادان زیادی در اصفهان زندگی می کردند، خاطرنشان کرد: میرداماد، شیخ بهایی ، خوانساری، ملاصدار، میر فندرسکی، آقا محمد آبادی و... بعد از 4 قرن هنوز حرف اول فلسفه و حکمت را در کشورهای اسلامی می زنند.

مدیر فلسفه و خانه حکمت استان اصفهان تاکید کرد: مدرسه فلسفه تهران ، مدرسه فلفسه سبزوار اصفهان، مدرسه فلسفه تبریز و  زنجان به همت افردای که با واسطه یا بی واسطه در حوزه  فلسفه اصفهان تحصیل کرده بودند، تاسیس شد.

کرباسی زاده در ادامه عنوان کرد: در سال 91 نخستین همایش فلسفه اصفهان برگزار شد و در آن همایش نیز از 19 عنوان کتاب رونمایی شد.

وی  با بیان اینکه همایش دوم در سال 95 برگزار شد، گفت: در همایش دوم فلسفه با همکاری موسسه پژوهشی انجمن حکمت و فلسفه تهران و حمایت دانشگاه اصفهان 23 عنوان کتاب منتشر شد.

مدیر فلسفه و خانه حکمت استان اصفهان  در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: اصفهان ظرفیت بسیار مناسبی برای احیا میراث به جای مانده از حاکمان اصفهان دارد از همین رو فروردین  ماه سال جاری به صورت رسمی از خانه فلسفه و حکمت اصفهان بهره برداری رسمی شد.

کرباسی زاده در ادامه با بیان اینکه خانه فلسفه و حکمت در شرق خیابان شیخ مفید احداث شده است، ادامه داد: در بخشی از حیاط بیرونی خانه حکمت می توان به اجرای برنامه های روباز پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه خانه حکمت و فلسفه دارای 3 اتاق است که یکی از این  اتاق ها ظرفیت 60 نفر برای اجرای برنامه دارد و اکنون نیز تجهیزات آن در دست اجراست، ادامه داد:به همت شهرداری و معاونت فرهنگی تجهیز خانه حکمت و فلسفه در دست اجراست و تا پایان هفته آینده نیز تکمیل می شود.

مدیر خانه حکمت و فلسفه استان اصفهان با بیان اینکه  سایت خانه حکمت در هفته آینده راه اندازی و برنامه های سال جاری نیز در این سایت به شهروندان معرفی می شود، اظهار کرد: برنامه های خانه حکمت در 3 حوزه پژوهشی، ترویجی و آموزشی ، برنامه های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت اجرا می شود.

کرباسی زاده با تاکید بر اینکه در خانه حکمت و فلسفه کارگاه های آموزشی زبان های لاتین، یونانی و زبان های غیر انگلیسی برای دانشجویان برگزار می شود، افزود: همچنین  کارگاه های تخصصی در موضوعات زیباشناسی، فلسفه اخلاق و فلسفه دین در خانه حکمت برگزار می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در بخش پژوهشی خانه حکمت و فلسفه هر ساله حداقل 2 عنوان کتاب منتشر می شود، گفت: همچنین در پایان هر سال نیز یک مجله برای گزارش فعالیت های خانه حکمت منتشر می شود.

مدیر فلسفه وخانه حکمت استان اصفهان با بیان اینکه خبرنامه های خانه حکمت نیز هر ماه  منتشر می شود، اضافه کرد: درصدد هستیم تا مجوز انتشار مجله علمی پژوهشی را با عنوان مکتب فلسفی اصفهان دریافت کنیم.

کرباسی زاده گفت: در حوزه فلسفه، همچنین  فلسفه ای برای کودک وجود دارد  که خانواده ها می توانند در تابستان کودکان خود را برای گذراندن اوقات فراغت خود به  خانه حکمت و فلسفه  بیاورند.

 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.