محمد عزیزی، مدیر مسئول نشر روزگار در گفتگو با خبرنگار
حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛
با اشاره به دلیل افزایش عناوین کتاب در هر سال گفت: به این دلیل تعداد عناوین کتاب در هر سال افزایش پیدا میکند که کتابهای تالیفی و ترجمه انباشته می شود و تعدادشان هرسال نسبت به سال قبل افزایش می یابد. آدمهای بیشتری به عرصه تولید وارد میشوند، تیراژ کتاب به جای آنکه پنج هزار، سه هزار یا حداقل هزار جلد باشد - به دلیل آنکه این میزان تیراژ کتاب از لحاظ اقتصادی برای ناشر و مولف به صرفه نیست-؛ متاسفانه به تیراژهای دیجیتالی در حد 200 تا 300 جلد رسیده است.
وی افزود: هم اکنون مخاطبی برای کتاب به معنای عام کلمه وجود ندارد. از طرف دیگر اقتصاد نشر بسته به تعداد عناوین کتاب نیست؛ بلکه به تیراژ کتاب بستگی دارد. اگر ناشر 100 کتاب با تیراژ 10 هزار جلد منتشر کند، برای او از نظر سودآوری بهتر است؛ نسبت به زمانی که 200 جلد کتاب را در تیراژ 100 تا 300 نسخه منتشر می کند. دردسری که ناشر برای انتشار کتابی در تیراژ 100 جلد تحمل میکند، با 10 هزار جلد یکسان است.
مدیر مسئول نشر روزگار با اشاره به ارتباط میان وضعیت اقتصاد نشر و وضعیت اقتصادی خانوادهها اظهار داشت: برون رفت از وضعیت کنونی نشر در درجه اول به بهبود وضعیت اقتصادی خانوادهها بازمی گردد. خانواده ها درک می کنند که باید کتاب در سبد هزینهها باشد. به دلیل آنکه پولش را ندارند و هزینه آنها اول برای مایحتاج اولیهشان است. مردم از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران استقبال زیادی میکنند؛ اما خرید در حداقل است. دولت و نهاد های اقتصادی کاری کنند که وضعیت درآمد مردم بهبود یابد.
عزیزی ادامه داد: رسانههایی مانند صدا و سیما و مطبوعات ما حتما باید درباره ضرورت مطالعه صحبت کنند و کتاب هایی را به مردم معرفی کنند. هنگامی که برنامه هایی چون 90، ورزش 4 و ورزش 2 مسابقات ورزشکاران را نشان می دهند، یک شوقی در فرد ایجاد می شود تا به عنوان مثال درباره علی دایی بداند. ولی نمی دانند جلال آل احمد نویسنده است. به دلیل آنکه کسی در این باره صحبت نمی کند. عشق از روی شناخت ایجاد می شود. باید مطلبی را معرفی کنند تا مردم به سمتش بروند.
وی تصریح کرد: در مدارس باید از همان ابتدا زنگی درباره مطالعه و کتاب داشته باشد. از اول بچه ها عادت کنند، معلم بیاید و به آنها کتاب معرفی کند. این کتاب ها گزینشی و به شیوه امور تربیتی نباشد بلکه کتابی متناسب با ذوق و شوق و سن و سال کودک انتخاب شود.
انتهای پیام/