مسئول امور فنی و مدیر انفورماتیك فدراسیون والیبال گفت: مشكلات فنی ويدئو چك را حل كرده‌‌ايم و امسال با فناوری دقيق‌تری از اين سيستم استفاده مي‌كنيم.

مرتضي افجه‌ای در گفتگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، برای روشن‌ شدن ماجرای عدم ورود سیستم «چشم شاهین» به ایران برای دومین سال پیاپی اظهار داشت: شركت «هاكای» كه پشتيبانی سيستم چشم شاهين را در اختيار دارد، یك شركت چند ملیتی است كه برخی تجهیزات آن آمریكایی و برخی دیگر از تجهیزاتش ژاپنی است. در واقع سیاست‌های داخلی خود شركت موجب شد كه علاقه‌ای به حضور در ایران نداشته باشند. بهانه‌های مختلفی هم برای این موضوع عنوان كردند. 

وی ادامه داد: فدراسیون والیبال ایران سال گذشته حتی برای نفرات این شركت ویزا نیز گرفت اما دقیقه 90 این شركت اعلام كرد كه به دلایلی از سفر به ایران منصرف شدند. 

افجه‌ای در پاسخ به اين سوال كه آيا تحريم‌ها موجب اين اتفاق شده است يا خير، گفت: بحث تحریم‌ها در این بین مطرح نیست و موضوع را رسانه‌ها به این شكل  مطرح كردند. تصور من این است كه به دلیل استفاده این شركت از برخی تجهیزات امریكایی آن‌ها نگران این هستند كه با توجه به روابط دیپلماسی دو كشور مشكلاتی در آینده برایشان ایجاد شود و به نوعی درباره روبه‌رویی با محدودیت‌هایی از سوی امریكا دست به پیش‌بینی و سپس اقدام زده‌اند.

افجه‌ای با توضیح این مطلب كه برخی مناسبات و معادلات اقتصادی بین فدراسیون جهانی و شركت هاكای وجود دارد، افزود: ‌سیستم‌های شركت‌های ایتالیایی و لهستانی هم به اندازه سیستم شركت هاكای قابلیت دارد. اما ارتباط نزدیكی كه بین فدراسیون جهانی والیبال و این شركت ژاپنی برقرار است موجب شده FIVB  الزام به حضور این شركت در مسابقاتش ایجاد كند. تلاش ما این است كه برای سال آینده بتوانیم از سیستم «چشم شاهین» شركت ایتالیایی استفاده كنیم كه قابلیت انیمیشن هم دارد و هیچ تفاوتی با نمونه ژاپنی‌اش ندارد.

 مسئول انفورماتیك فدراسیون والیبال، به  تفاوت‌های اساسی دو سیستم «ویدئو چك» و «چشم شاهین» كه برخی ها به اشتباه آن را چشم عقاب مي‌نامند، اشاره كرد و گفت: این كه می‌گویند حساسیت دوربین‌های چشم شاهین نسبت به ویدئو چك برتری دارد، یك باور اشتباه است. تعداد دوربین‌های هر دو سیستم یكسان است. تفاوت این دو سامانه به برخی تفاوت‌های سخت‌افزاری برمی‌گردد.

وي تصريح كرد: ماهیت كارایی هر دو سیستم یكی است اما محصول شركت هاكای از لحاظ تكنولوژی به روزتر و گرانقیمت‌تر است. از طرفی هاكای مجهز به سیستم انیمیشن است كه تصمیم‌گیری را راحت‌تر می‌كند. البته این انیمیشن هم مشكلات و نواقصی دارد كه قرار است در سال 2017 این معایب رفع شود. با این حال ما علاقه‌مند بودیم كه این سیستم به ایران بیاید و ما برای یك بار هم كه شده تجربه استفاده از این سیستم در كشورمان را داشته باشیم.

افجه‌ای درباره وضعیت فنی میزبانی ایران از مسابقات لیگ جهانی و آمادگی تجهیزات و تكنولوژی‌های لازم در سالن  12هزارنفری آزادی، اظهار داشت: خوشبختانه مشكلاتی كه وجود داشت را برطرف كردیم. سال گذشته به دلیل نوسانات برقی برخی تجهیزات آسیب دیده بود كه قطعات را تعمیر و خریداری كردیم.
 
مسئول انفورماتيك فدراسيون واليبال در پايان خاطرنشان كرد: تلاش ما این بود كه سیستم‌های مختلف را ارزیابی كنیم. به دلیل فشردگی كار سیستم‌‌های جدید به امسال نرسید. ما امیدواریم كه بتوانیم از این امكان در لیگ هم استفاده كنیم. تمام ایراداتی كه سال گذشته داشتیم با آزمون و خطا برطرف شد. این سیستم هم مانند هر تكنولوژی جدیدی نیاز به تكامل مرحله به مرحله دارد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۴ خرداد ۱۳۹۶
چرا از نخبه های خودمان استفاده نمیکنیم خودمون نمیسازیم
آخرین اخبار