تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: آمریکا می‌خواهد با هزینه دیگران پایگاه‌های امنیتی خود در سراسر جهان را حفظ کند.

نشست سران ناتو در بروکسل
احمد بخشایشی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برگزاری نشست سران ناتو در بروکسل اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا در سیاستگذاری رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهد! او از طرفی اعلام می‌کند که ناتو دیگر نمی‌تواند به وظایفش عمل کند و در پی انحلال آن بود، اما هنگام برگزاری نشست بروکسل از سران این سازمان می‌خواهد ناتو طبق وظایف ذاتی‌‌اش که همان حمایت از دستاوردهای لیبرال دموکراسی غربی است حرکت کند.
 
این تحلیگر مسائل بین‌الملل با تأکید براینه با از بین رفتن پیمان ورشو، عملا ناتو جایگاه خود را از دست داده و به ابزار دست سازمان ملل و شورای امنیت تبدیل شده است، گفت: ترامپ در اجلاس بروکسل از سران آن دعوت کرد در ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا شرکت کرده و هزینه‌های این ائتلاف را نیز خودشان پرداخت کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تصریح این امر که تجربه ثابت کرده نباید به سیاست‌های ترامپ اعتماد کرد، و باید منتظر عملکردش ماند، بیان داشت: به نظر می‌رسد ترامپ در سیاست‌گذاری خود همان راهی را می‌رود که اوباما رفت. لذا ناتو فعالیت‌های خود در اروپای مرکزی، ترکیه و غرب را دنبال می‌کند و با کشورهایی که با سیاست‌های امپریالیستی مشکل دارند مانند سوریه، عراق، یمن و... برخورد خواهد کرد. 

وی با تاکید بر اینکه آمریکا می‌خواهد با هزینه دیگران پایگاه‌های امنیتی خود در سراسر جهان را حفظ کند، اضافه کرد: افغانستان و عراق جاهایی هستند که آمریکا به صورت مستقیم دخالت نظامی داشته  و در این کشورها با طالبان و صدام مبارزه کرده و حالا پس از گذشت قریب به پانزده سال نمی‌خواهد از این کشورها خارج شود. این در حالی است دیگر نمی‌خواهد هزینه‌ زیادی را در این کشورها متقبل شود لذا بخشی از هزینه‌ها را برگردن  کشورهایی مانند انگلیس، نروژ، هلند و فرانسه و ... تحت عنوان ناتو می‌اندازد.

این کارشناس سیاست خارجی خاطرنشان کرد: سیاست‌های آمریکا در افغانستان موفق نبوده و افغانستان با حضور 15 ساله آنان هنوز به ثبات نرسیده و همچنان دچار تنش است. از سوی دیگر ایالات متحده نمی‌خواهد افغان‌ها از سلطه‌اش خارج شوند تا بتواند از این طریق سیاست‌های منطقه‌ای خود را در قبال ایران، روسیه و در آسیای میانه دنبال کند.
 
وی با بیان اینکه طالبان و داعش با هدف ایجاد بی‌ثباتی در افغانستان حضور دارند، گفت: قرار بود بعد حضور نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان این کشور به‌ لحاظ سیاسی و اقتصادی پیشرفت کند. اما ترور و ناامنی در این کشور همچنان ادامه دارد، پس همه این طرح‌ها برای آن بود که آمریکایی‌ها در افغانستان به خواسته‌های خودشان برسند.

بخشایشی خاطرنشان کرد: ترامپ با زیرکی تمام می‌خواهد ناتو به فعالیتش در افغانستان و دیگر پایگاههای امنیتی استمرار بخشد تا هزینه‌های این حضور را اروپا تامین کند.

انهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار