مشکل فشنگ برای تیراندازان رشته خفیف کماکان وجود دارد و هنوز مسئولان این رشته نتوانستند این معضل را حل کنند.

تمرین تیراندازی بدون فشنگ، فقط با ادای شلیک!
به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان؛مشکل کمبود فشنگ و تجهیزات از معضلات همیشگی تیراندازای بوده است و ورزشکاران این رشته نیز همیشه از نبود امکانات و تجهیزات کافی گلایه دارند و این موضوع در سال های اخیر به دلیل اینکه فدراسیون قادر به تامین فشنگ نبود بیشتر نمایان شده است.

در حال حاضر تیراندازان رشته های تفنگ و تپانچه در 2 ماده بادی و خفیف فعالیت می کند اما به دلیل مشکلی که در تامین تجهیزات و تامین فشنگ رشته خفیف دارند قادر به انجام تمرین در این رشته نیستند به همین دلیل تیراندازان این رشته به صورت خشک و بدون فشنگ تمرین می کنند یعتی اینکه فقط ادای تیراندازی را در می آورند!

نکته قابل توجه این است که تیراندازان خفیف با وجود کمبود فشنگ در مسابقات بین المللی موفق به کسب مدال می شوند و حتی سهمیه المپیک را کسب می کنند.

در بازی های همبستگی کشور های اسلامی که هفته گذشته در باکو برگزار شد تیراندازان مدال های این رشته را درو کردند و در رشته سه وضعیت بانوان نجمه خدمتی ،الهه احمدی و مه لقا جام بزرگ هر سه مدال طلا، نقره و برنز را از آن خود کردند و در بخش مردان نیز پوریا نوروزیان به مدال طلا دست پیدا کرد.

همچنین نجمه خدمتی با وجود اینکه نخستین حضورش در المپیک را تجربه می کرد در تفنگ سه وضعیت به مرحله فینال راه پیدا کرد هرچند وی موفق به کسب مدال در این رشته نشد اما توانست توانایی هایش را نشان دهد و ثابت کند که تیراندازای ایران در بخش خفیف حرف های زیادی برای گفتن دارد.

مسئولان فدراسیون تیراندازی نیز با وجود اینکه به استعداد های تیراندازان در این رشته واقف هستند تلاش قابل توجهی برای حل مشکلات این رشته نمی کند و تمرکزش را بر رشته بادی گذشته است.
شاید اگر فدراسیون تیراندازی امکانات تمرینی مناسب و البته ابتدایی که همان تهیه فشنگ است را برای تیراندازان ایرانی فراهم می کرد می توانستیم در جهان حرف اول را در این رشته بزنیم.

وقتی فقط با ادای تیراندازی مدال های یک رویداد آسیایی را درو می کنیم پس با فشنگ و ممارست در تمرینات واقعی می توانید در جهان هم از بهترین ها باشیم.

با حذف رشته خفیف تعداد مدال های ما در مسابقات بین المللی کم می شود

نرجس امام قلی نژاد ملی پوش تفنگ کشورمان که در بازی های همبستگی کشور های اسلامی مدال طلا کسب کرد در خصوص وضعیت تیراندازان بخش خفیف به خبرنگار ما گفت: به دلیل مشکلاتی که در تامین فشنگ رشته خفیف وجود دارد مدت زیادی است که در این رشته تمرین نمی کنم و تعداد محدود فشنگی که در اختیار داریم مربیان به تیراندزانی که شانس کسب مدال این ماده در مسابقات را دارند توزیع می کنند در غیر این صورت همه تیراندزازان قادر به تمرین خفیف در اردوها نیستند.

وی در ادامه افزود: در مسابقات برون مرزی به جز تیراندازانی که فدراسیون مشخص کرده است تیراندازی دیگری بخواهند در این رشته رقابت کند باید به صورت آزاد و با هزینه های خودش شرکت کند و چون هزینه های این بخش زیاد است معمولا تیراندازان با هزینه های شخصی شرکت نمی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تمرینات بدون فشنگ در آمادگی تیراندازان تاثیر گذار است عنوان کرد: رشته خفیف در تیراندازی بخشی است که نیاز به آمادگی جسمانی زیادی دارد بنابراین تمرینات خشک تیراندازان آنها را در حالت آمادگی نگه می دارد تا استقامت بدنی خود را حفظ کنند. تمرینات خشک تیراندازان هم به گونه ای است که به طور مجازی و توسط دوربین هایی که هنگام تمرین بر روی سلاح نصب شده است حالت گیری تیراندازان را تنظیم می کند.

وی افزود: شرایط این رشته و نشانه روی آن تقریبا همانند رشته بادی است و تفاوت آن در نوع مهماتی است که به کار گرفته می شود. بنابراین تیراندازان رشته بادی با مشکل چندانی هنگام تمرینات خفیف روبه رو نمی شوند.

ملی پوش تفنگ کشورمان اظهار داشت: با وجود محدودیت هایی که در بخش خفیف وجود دارد با این حال تیراندازان این رشته در مسابقات جهانی و بین المللی عملکرد بسیار خوبی دارند. و چنانچه که اگر فدراسیون بخواهد  به دلیل نداشتن فشنگ کافی این رشته را حذف کند تعداد مدال های ما در مسابقات کاهش پیدا می کند حتی در بازی های همبستگی اسلامی بیشترین مدال را در سه وضعیت به دست آوردیم.

امام قلی نژاد بیان کرد: اگر مربیان در تمرینات به همه تیراندازان امکان تمرین رشته خفیف را بدهند به دلیل محدودیتی که در این رشته  وجود دارد ورزشکاران که در اولویت قرار دارند با مشکل رو به رو خواهند شد و شانس مدال آوری آنها نیز کم می شود.

وی در پایان گفت: چنانچه اگر امکانات بهتری در رشته خفیف وجود داشت و مشکل فشنگ بر طرف می شد به طور حتم تیراندازان بیشتری در این رشته شرکت می کردند و چون در بخش خفیف تیراندازان ما توانایی بالایی دارند و اگر امکانات مناسب تری در اختیار تیراندازان باشد پیشرفت قابل توجهی خواهیم داشت.و در مسابقات جهانی نیز می توانیم مدال بگیریم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
بنگلادش
آخرین اخبار