رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از مایه کوبی رایگان ۱۲۰ هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب مالت در استان خبر داد.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛مجید همتی اظهار داشت: طرح مایه کوبی جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری بروسلوز از ۱۰ خرداد ماه سال جاری آغاز و به مدت ۴۰ روز کاری انجام می شود.

وی با تاکید بر رایگان بودن واکسیناسیون مذکور تصریح کرد: در این فاز ۱۲۰ هزار راس دام سنگین استان با استفاده از توان بخش خصوصی و دولتی علیه بیماری بروسلوز(تب مالت) که یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است مایه کوبی می شوند.

این مقام مسئول به دامداران توصیه کرد که با اکیپ های دامپزشکی همکاری داشته  و در زمان اجرای طرح مذکور از جابه جایی غیرضروری دام  خودداری کنند.

 همتی عامل بیماری بروسلوز را باکتری بروسلا عنوان کرد و افزود: این بیماری در دام باعث سقط جنین،   ناباروری کاهش تولید و از بین رفتن ارزش اقتصادی دام می گردد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه بیان داشت: از آنجایی که عوامل بسیاری همچون عفونت ها باعث سقط جنین در دام می شود تا زمان تایید آزمایشگاهی نمی توان در مورد این بیماری نظر داد و از روی علائم ظاهری دام بیماری قابل تشخیص نیست.

وی  تب و لرز، استخوان درد، خستگی و بی اشتهایی را از جمله علائم روتین این بیماری در انسان برشمرد و خاطرنشان کرد: این بیماری به بیماری هزارچهره معروف است و بسیاری اوقات قسمت هایی از بدن را به صورت موضعی درگیر می کند و علائم آن متفاوت است و با وجود اقدامات درمانی عوارض آن تا سالها باقی می ماند.

این مقام مسئول مهمترین راه انتقال به انسان را تماس با دام آلوده،تنفس در هوای محل نگهداری دام آلوده و مصرف لبنیات غیرپاستوریزه دانست و گفت: دام مبتلا با سقط جنین و ترشحات ناشی از آن میکروب بروسلوز را دفع می کند که منشا آلودگی است.

 همتی با بیان اینکه دام آلوده تا آخر عمر حامل باکتری است و میکروب بیماری را دفع می کند، پوشش مناسب دامداران در زمان  تماس با دام، خودداری از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه و رعایت اصول بهداشتی در دامداری را از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه جوشاندن شیر برای استفاد ه از لبنیات سنتی را ضروری دانست و گفت: پنیر نیز حتما باید نمک سود و از مصرف پنیر تازه می بایست خودداری شود.
 
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.