به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، امام خمینی نامی که جادودانه شد، بر قلب ها حک شد و با کوچش به سرزمین باقی اشک های جانسوز را بر چشمان مریدانش روان کرد.
14 خرداد بیست و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره) است که با نزدیک شدن به آن یاد و خاطره سال ها تلاش و مبارزات امام در ذهن ها پر رنگتر می شود و گاهی حتی کودکانی که امام را نمی شناختند برایشان سوال می شود که امام خمینی کیست که مردم اینگونه آماده می شوند برای سالگرد وفات ایشان ، سوالی که حتی برای برخی از ما نیز شاید پیش آید که چرا بعد از گذشت این همه سال امام برای کسی کم رنگ نشد و این نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا نیز همچنان به چشم دیده می شود که نامش با احترام خوانده می شود، نامی که موجب ترس بسیاری از منافقان می شود، نامی که با آن ایران شناخته می شود و نامی که برای کشورش همواره مایه عزت و آبرو بوده است.
مروری بر زندگی امام خمینی از تولد تا مبارزات ایشان
امام خمینی در روز 20 سال 1320 هجری قمری مطابق با 30 شهریور 1281 در شهر خمین از توابع استان مرکزی چشم به جهان گشود .
شهرستان خمین ، شهرستانی که هیچ گاه مردمانش شاید فکر نمی کردند مردی چنان بزرگ و آسمانی را بر خود ببیند.
سید روح الله مصطفوی
مشهور به روح الله موسوی خمینی در خانوده ای مذهبی به دنیا آمد که سابقه ای دیرینه
در فعالیت های دینی داشتند، سید مصطفی پدرشان روحانی و از ساکنان خمین بود و در ازدواج با هاجر
صاحب دو فرزند دختر و سه فرزند پسر شدند ،طاغوتيان و خـوانيـن تحت حمايت عمال حكومت وقت نداى حق طلبـى پـدر را كه در برابر زورگـوئيهايشان به مقاومت بـر خاسته بـود، با گلـوله پاسخ گفتنـد و در مسير خميـن به اراك وى را به شهادت رسانـدنـد.
روح اله خمینی پس از تحصیلات مقدماتی خود در خمین به سال 1299 در اراک به ادامه تحصیلات خود پرداخت و بعد از آن راهی قم شد.
ارتباط روح اله خمینی با میرزا محمد ثقفی تهرانی سبب آشنایی با وی شد و این ارتباط منجربه ازدواج با دختر میرزا محمد به نام خدیجه شد، ازدواجی که برخلاف ازدواج های شایع آن زمان به چند همسری تبدیل نشد و ایشان همسری مهربان برای خدیجه می شود .
ثمره این ازدواج دو پسر به نام های مصطفی و احمد و سه دختر به نام های فریده، زهرا، صدیقه می شود.
از نخستین اعتراضات تا بزرگترین مبارزات دوران زندگی امام خمینی
روحیه مبارزه جو و جهادگر روح اله در سال های متفاوت زندگی ایشان در بطن وجودشان ریشه دوانده چنان که این مهم در برهه های مختلف خود موجبات جریان سازی را فراهم کند و متفاوت با عامه مردم به مسائل روز بنگرد.
این بینش و اعتقاد ایشان و روحیه جهادگر موجب شد تا از آغاز نوجوانی به فکر حق طلبی و جامعه عمل پوشاندن به افکار خود در زمینه مبارزات سیاسی شود.
فصل نوین مبارزات امام خمینی از سال 40 و 41 شروع شد که مربوط به ماجرای انجمن های ایالتی و ولایتی بود و موجب شد تا قیامی سراسری روحانیت و ملت ایران در15 خرداد رقم بخورد.
در ماجرای انجمن های ایالتی و ولایتی امام خمینی به همراه علمای بزرگ قم و تهران دست به اعتراضات همه جانبه زدند.
این اولین تجربه پیروزی امام خمینی و شروع شکست های رژیم پهلوی بود که روشنگری های ایشان موجب آگاه سازی و روشنگری مردم شد و با هشدارهای تند خود به رژیم پهلوی فهماند که مبارزه جدی است .
اما دومین قدم روح اله خمینی در مبارزه خود علیه رژیم پهلوی " انقلاب سیاه تعبیر کردن انقلاب سفید شاه " بود .
اعلام آمادگی شاه برای انجام اصلاحات آمریکا به مقامات واشنگتن با اعتراضات گسترده امام روبرو شد که در سال 42 با سخنرانی خود شدیدا از سکوت علمای قم و نجف و دیگر ممالک اسلامی در مقابل جنایات تازه رژیم انتقاد کرد و با جمله " امروز سکوت همراهی با دستگاه جبار است" اعلامیه معروف خود را منتشر ساخت .
بعد از آن سال 42 مراسم عید نوروز را تحریم کرد و از طرف دیگر فاجعه مدرسه فیضیه قم با روشنگرهای امام یادآوری شد و بدین ترتیب پیمان های شاه و اسرائیل را محکوم کرد.
ماجرا به همین جا ختم نشد و امام خمینی بر طبل رسوایی رژیم پهلوی کوفت تا صدای گوش خراش آن آبروی حکومت را دستمایه پس لرزه ها کند، پس لرزه هایی که هر آن به زلزله هایی با ریشترهای بزرگ وعمیق تبدیل و نزدیک می شد.
ماه محرم آغاز مبارزه دیگرامام علیه رژیم پهلوی
امام خمینی در عاشورا 13 خرداد 42 در مدرسه فیضیه نطق تاریخی خود را ایراد کرد و انگشت تهدید به سمت شاه و روابطش با اسرائیل گرفت .
به موجب آن شاه فرمان خاموش کردن قیام را صادر کرد که دستگیری امام در شامگاه 14 خرداد از اقدامات عجولانه و نسنجیده شاه و درباریانش بود و این باعث شد تا در 18 فروردین امام را آزاد و به قم منتقل کنند.
از دیگر اقدامات زندگی سیاسی امام در 4 آبان سال 43 بود که طبق بیانیه ای عملکرد و حمایت های آمریکا را از اسرائیل محکوم و با افشاگری درباره تصویب لایحه کاپیتالاسیون زمینه قیام دوباره ای را فراهم کرد.
به اساس لایحه کاپیتالاسیون که برای تمام مستشاران نظامی مصونیت قضایی و سیاسی در حوزه خدمت نظامی ایجاد میکرد، در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۴۳ در مجلس شورای ملی به تصویب رسید.
اعتراضی که سرآغاز تبعید امام به خارج از کشور شد
افشاگرىامام خمينىعليه تصـويب لايحه كاپيتـولاسيون, ايران را در آبـان سـال 43 در آستـانه قيـامـى دوبـاره قرار داد .
در ادامه این اعتراضات سحرگاه 13 آبان 1343 حضرتامام خمينى بازداشت و به همراه نيروهاى امنيتى مستقيما به فرودگاه مهرآباد تهران اعزام و با يك فروند هـواپيماى نظامى كه از قبل آماده شده بـود, تحت الحفظ مامـوريـن امنيتى و نظامى به آنكارا پـرواز كـرد و دوباره در همان سال حضرت امام به همراه فرزنـدشان حاج آقا مصطفـى از تركيه به تبعيدگاه دوم, كشـور عراق اعزام شدند و بدین ترتیب تبعید 13 ساله امام خمینی آغاز شد .
امام خمينى در سال های تبعید بیکار نماند و سلسله درس هاى خارج فقه خـويـش را با همه مخالفت ها و كارشكنی هاى عناصـر مغرض در آبان 1344 در نجف آغاز كرد كه تا زمان هجـرت از عراق به پاريـس ادامه داشت و در همان سال ها نیز با ارسال نامه هایی ارتباط خود را با مردم و مبارزگران در ایران قطع نکرد.
همچنین تلاش و روشنگری های امام در نجف نیز باعث شد تا علاوه بر مبارزين بی شمار داخل كشـور مخاطبيـن زيادى در عراق, لبنان و ديگـر بلاد اسلامـى پیدا کند که بعدها نهضت ایشان الگویی برای بسیاری از مبارزین خارج از کشور شد .
اختلافات رژیم پهلوی و حزب رژيـم بعثـى عراق در سال 1350 موجب اخراج بسیاری از ايرانيان مقيـم عراق شد که امام در نامه ای به رئیس جمهور عراق به این موضوع اعتراض کرد.
در سال 54 شاه در اقدامی وقيحـانه تاريخ رسمـى كشـور را از مبدإ هجرت پيامبر اسلام به مبدإ سلطنت شاهان هخامنشى تغـيير داد که امام خمینی در اعتراضی به تحریم استفاده از آن تاریخ فتوا داد که رژیم مجبور به لغو تاریخ شاهنشاهی کند.
مرداد 1356 دعوت امام خمینی از طیف های مختلف ایران برای حضور در قیام
امام خمینی با توجه به تحـولات جارى جهان و ايـران طی پیامی از طیف های مختلف در داخل و خارج دعوت به قیام کرد و درنگ را دیگر جایز ندانست برای سکوت.
از طرفی شهادت حاج آقا مصطفى خمينى در اول آبان 1356 و برگزاری مراسـم پر شكـوهـى در ايراننقطه آغازى بـر خيزش دوباره حـوزه هاى علميه و قيام جامعه مذهبى ايران که منجر به به قيام 19 دى مـاه قـم در سـال 56 شـد كه طــــى آن شاه جمعى از طلاب انقلابـى را به خـاك و خـون كشيـد .
اخراج امام خمینی از عراق و هجرت ایشان به پاریس
در دیدار وزرای خارجی ایران و عراق تصمیم بر اخراج امام خمینی از کشور عراق شد که روز دوم مهر 1357 منزل امام در نجف بـوسيله قـواى بعثـى محاصره گرديـد که ايـن خبر خشـم گستـرده مسلمانان در ايران, عراق و ديگـر كشـورها را در پی داشت و در نهایت در روز 14 مهر ايشان وارد پاريس شدند .
در پاریس نیز با وجود مخالفت کاخ الیزه با فعالیت های ایشان امام همچنان به فعالیت های خود ادامه داد و در جواب این عمل را خلاف دموکراسی عنوان کرد.
فرار شاه از ایران/ تبعید به سر رسید/ امام آمد
امام خمينى در دی ماه 57 شوراى انقلاب را تشکيل داد. شاه نيز پـس از تشكيل شـوراى سلطنت و اخذ رإى اعتماد بـراى كـابينه بختيار در روز 26 دی ماه از كشـور فـرار كرد. خبـر در شهر تهران و سپـس ايران پيچيد و مردم در خيابان ها به جشـن و پايكـوبى پرداختند .
اوایل بهمن سال 57 امام تصمیم خود برای بازگشت به ایران علنی کرد که با استقبال مردم روبرو شد و تلاش های دولت بختیار نیز نتوانست جلوی این تصمیم را بگیرد و سرانجام امام خمينـى بامداد 12 بهمـن 1357 پـس از 14 سال دورى از وطـن وارد كشـور شـد .
كمتر از دو ماه از پيروزى انقلاب نمـى گذشت كه 2 / 98 درصد راى دهندگان در رفرانـدوم 12 فروردين سال 58 در يكـى از آزادتـريـن انتخـابـات تـاريخ ايـران رإى به استقـرار نظام جمهورى اسلامـى دادند و متعاقب آن انتخابات پياپى براى تدويـن و تصـويب قانـون اساسـى و انتخاب نمايندگان مجلـس شـوراى اسلامـى برگزار گرديد .
امام خمينىپـس از پيروزى انقلاب در تاريخ دهـم اسفنـد 1357 از تهران به قـم آمده بود و تازمان ابتلا به بيمارى قلبى 2 بهمـن 1358 در ايـن شهر ساکن بود و بعد از 39 روز مداوا در منزلی در دربند ساکن و سپس بنا به تمايل خـود به منزلـى محقر متعلق به يكـى از روحـانيـون ( حجه الاسلام ) سيـد مهدى امــــام جمارانـى ) در محله جماران نقل مكـان كـرد و تـا زمـان رحلت در همين منزل ماند .
در انتخابات اوليـن دوره رياست جمهورى ايران 5 / 11 / 1358در حاليكهامام خمينـىدر بيمارستان قلب تهران بستـرى بـود , آقاى ابـو الحسـن بنى صدر از رقباى خـود پيشـى گرفت اما به دلیل اختللاف افکنی های بنی صدر و به مخاطره انداختن وحدت ملی توسط وی، سرانجام امام خمينى طـى حكمـى كـوتاه در 20 خرداد 1360 بنى صدر را از فرماندهى كل قوا عزل و متعاقب آن مجلـس شوراى اسلامى رإى به بى كفايتى وى داد .
بعد گذشت دو سال و سنگ اندازی های منافقان و چینش طرح های مختلف برای براندازی انقلاب اسلامی سرانجام عراق در روز 31 شهريـور 1359 تجـاوز گستـرده نظامى خـويـش را از شمالى تريـن نقطه مـرز مشتـرك با ايران تا بنـدر خـرمشهر و آبادان در جنـوب ايران آغاز كرد و که استارت جنگ 8 ساله زده شد.
فرمانامام خمينىمبنى بر بسيج عمومى و تشكيل ارتـش بيست ميليونى بـا استقبـال جـوانـان انقلابـى ايـران مـواجه و آمـوزش و اعزام بسيجيـان به جبهه هـا فضـاى ايـران را دگـرگـون سـاخته بــود . مـوفقيت هاى پياپـى رزمنـدگان سپـاه اسلام آثـار شكست را در جبهه بعثی ها نمايان ساخت .
دیری نگذشت که جمهورى اسلامى رسما از سـوى آمريكا و اروپا تحريـم تسليحاتى شد اما با این وجود صدای شکست استخوان های ترک برداشته خوان های حزب بعث به دست نیروهای جمهوری اسلامی موجب شد تا قطعنامه 598 شـوراى امنيت از تصويب بگذرد . ايـن قطعنامه قسمت عمـده نظرات و شرايط قبلـى ايران براى ترك نبـرد را كه از آغاز دفاع خـويـش بر آنها اصرار مـى ورزيد ولـى سازمان هاى بيـن المللـى به اميد پيروزى صدام زير بار نمى رفتند , پذيرفته بـود.
هر چند امام و بسیاری از یاران و مردم حاضر به قبول قطعنامه نبودند اما وجود برخی مسائل آن روز و آینده نگری های یاران و کارشناسان بر این شد تا قطعنامه را قبول کنند. همچنانکه تعبيـر امام خمينـى از پذيـرش قطعنامه به عنـوان جام زهـربود.
با دلى آرام و قلبـى مطمئن و روحى شاد به دیدار حق شتافت
امام خمینی سرانجام نيمه خـرداد سـال 1368 در حالی که در بستر بیماری بود خود را آماده دیدار معبود می کرد معبودی که جز بر خلاف رضای او قدمی بر نداشت چنانکه در وصیت نامه اش نیز عنوان کرده بود: با دلى آرام و قلبـى مطمئن و روحى شاد و ضميرى اميدوار به فضل خدا از خدمت خـواهران و برادران مرخص و به سـوى جايگاه ابــدى سفر مى كنـم و به دعاى خير شما احتياج مبرم دارم و از خداى رحمن و رحيـم مى خـواهـم كه عذرم را در كوتاهى خدمت و قصـور و تقصير بپذيـرد و از مـلت امـيدوارم كه عذرم را در كـوتاهى ها و قصـور و تقصيـرها بـپذيـرنـد و بـا قــدرت و تصميـم و اراده بــه پيش بروند.
سرانجام لحظه فراق با یار فرا رسید آرام آرام چشم های بسته بی سو شد و صدای قلب خسته رفته رفته بی صدا شد و ساعت 20 / 22 روز شنبه سيزدهـم خـرداد ماه سـال 1368 لحظه وصال بـود .
حال و هوای این روزهای خانه و کاشانه امام در خمین
اما این روزها هرچه به روزهای فوت ایشان نزدیک که می شویم خانه ساده و خشتی گلی امام راحل در خمین به مامنی برای عاشقان ولایت تبدیل شده و دوستداران انقلاب و ولایت در قالب کاروان های عشق از سراسر کشور در این خانه باصفا گرد هم آمده و ارادت قلبی خود را به پیر سفر کرده جماران بیان می کنند.
بوی یار از این خانه قدیمی با دالان های تو در تو مشام هر زائری را می نوازد و دلباختگان روح الله با حضور معنوی و عاطفی خود از این مکان تاریخی به دنیا ثابت می کنند گر چه امامشان در بین آن ها نیست اما راهش در میان عاشقان ادامه دارد.
این بیت تاریخی در آستانه بیست و هشتمین سالگرد عروج ملکوتی آن پیر سفر کرده با حضور جمعی از اقشار مختلف مردم غبارروبی و عطر افشانی شدو شهرستان خمین آماده برگزاری ویژه برنامه ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در این ایام است .
این روزها آتش فقدان پدری دلسوز بر جگر ملتی عاشق شعله می کشد
بیت قدیمی حضرت امام میعادگاه عاشقان روح الله است عاشقانی که این روزها با پای دل برای تجدید میثاقی دوباره خود را به خمین می رسانند و مزارش هر ساله پر از پر می شود جای جای مرقدش میزبان مریدانش می شود مریدانی که حالا خود سنی رو گذرانده و خود هر کدام پدر و مادری شده اند و دست کودکان خود را گرفته و راهی این راه آشنا می شوند.
مرقد مطهر امام امسال هم میزبان میهمانانی از سراسر کشور ایران می شود، هر کس یا هر چه می تواند خود را برای حضور در روز وفات ایشان به مرقد می رساند و این بین هستند کسانی که پای پیاده را بهانه ای قرار می دهند تا وقتی برای بازگویی غصه دلشان با رهبر عزیزشان باشد .
پای صحبت های مردم کوچه و بازار خمین /ساده زیستی و توجه به محرومان مهترین شاخصه زندگی ایشان بود
نزدیک شدن به روز 14 خرداد و وفات امام خمینی بهانه ای شد تا به خمین سری بزنیم و پای صحبت های مردم دیار امام بنشینیم و از نزدیک با مردمی که با سجایای اخلاقی و اعتقادات دینی و مذهبی ایشان آشنا بودند یا بواسطه بزرگان خود امام را شناخته بودند به گفتگو بپردازیم.
به سراغ منصوری یکی از استادان دانشگاه آزاد و پیام نور خمین در خمین می رویم و از او درباره نگاه امام خمینی(ره) به آمریکا سوال می کنیم که این جواب را می شنویم: حضرت امام ماهیت استکباری آمریکا را دقیقا شناخته بود میدانست که آمریکا چهره ای دارد که پشت نقاب حقوق بشری به مردم جهان سوم خیانت می کند .امام نه تنها با آمریکا کنار نیامد بلکه تلاش کرد چهره فریبکار آمریکا را آشکار کند.
رجبیان نیز یکی دیگر از استادان دانشگاه آزاد و پیام نور خمین است و درباره نظر امام خمینی درباره حضور و مشارکت مردم در مسائل کشور اضافه می کند: امام نقش مردم را در همه امورات کشور محوری می دانست و با این شخصیت توانست تاثیر به سزایی در صحنه بین المللی بگذارد و با توجه به مقام و رتبه علمی و ویژگی های منحصر به فردی که داشت توانست توجه جهانیان را به خود جلب کند .
ویژگی فقاهت و ویژگی رهبری امام توانست ایشان را به جایگاهی برساند که همه مردم دنیا توجهشان جلب به ایشان شود.
حجت الاسلام اصغری مسئول فرهنگی دانشگاه آزاد خمین نیز اضافه می کند: از ویژگی های برجسته امام نظم و انضباط در امور روزمره چه در زمینه مطالعه چه در کارهای سیاسی، اجتماعی که همه روی نظم و انضباط بودند.
همچنین به سراغ فرد دیگری که خود را رضایی و کارمند ارشاد خمین معرفی می کند می رویم که در تشریح امام می گوید: اسم امام راحل من را به یاد رهبر شجاع، مسمم با عزمی راسخ و یک زاهدی عابد می اندازد.امام هیچ وقت در تصمیمی که داشت تردید نکرد و هیچ وقت خانه کوچکی را که برای زندگی انتخاب کرده بود تغییر نداد.
مشایخی کاسب است و درباره شیوه زندگی امام می گوید: ساده زیستی ملاک مردم در مورد حاکمان است و امام با توجه به الگویی که از معصومین گرفته بود برجسته ترین مشخصه زندگی خود را ساده زیستی قرار داده بود ، امام در برخورد با خانواده مهربان بوده اند و از نظر الگوی اقتصادی از همه نظر ساده زیست بودند.
خانم شیخی عضو پایگاه بسیج خواهران اطهرخمین در صحبت های خود با اشاره به شناخت خود درباره امام اضافه می کند: من از سال 57 با امام(ره) اهداف ایشان آشنا شدم ،امام (ره)کفر ستیز و استکبار ستیز بود و برای مبارزه با استکبار جهانی انقلاب کرد. مهمترین ویژگی امام(ره) هم ساده زیستی ایشان بود و درجماران هم ساده زیستی را ادامه داد.عدالت جو بودند و به محرومان خیلی اهمیت می دادند.
و هر چقدر این صحبت ها را ادامه بدهیم خواهیم دید امام با رفتنش نه تنها از یاد ها و خاطره ها نرفته است بلکه به عمق قلب و جان رسوخ کرده و یادش بیشتر از قبل گرامی شده است.
گزارش از بهار سیف الهی
انتهای پیام/ب