آخرین گزارش‌ها از تحولات میدانی عراق؛

تثبیت تسلط 40 درصدی پلیس بر محله الزنجیلی موصل/ پیشروی حشدالشعبی برای قیچی کردن شاهراه امدادرسانی مرزی داعش

نیروهای پلیس عراق به پیشروی‌های خود در محله‌های قدیمی موصل، هم‌چنان ادامه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نیروهای پلیس فدرال عراق، به پیشروی‌های وجب‌به‌وجب خود در محلات قدیمی و کوچه‌های باریک موصل هم‌چنان ادامه می‌دهند.

هرچند که روند آزادسازی اندک نواحی باقیمانده در محلات غربی موصل، به‌کُندی پیش می‌رود، اما نیروهای پلیس پس از آزادسازی هر محله، به پاکسازی و تثبیت موقعیت میدانی اقدام می‌کنند. 

* تثبیت تسلط 40 درصدی پلیس بر محله الزنجیلی/ کشف اجساد 46 شهروند بی‌گناه؛ جنایت جدید داعش در موصل

رائد جودت فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرد: نیروهای پلیس محدوده پیشروی‌های خود را به منطقه «الحذر» رسانده و موفق شدند ضمن تثبیت تسلط 40 درصدی بر محله الزنجیلی، به بازگشایی و تامین امنیت محورهای عبورومرور برای بازگشت آوارگان بپردازند.

لازم به‌ذکر است که تروریست‌های داعش اقدام به بمب‌گذاری منازل شهروندان، پیاده‌روها و خودروهای ساکنان  این محله کرده‌اند، به‌همین منظور یگان‌های مهندسی میدانی، 4 خانه و 6 خودروی بمب‌گذاری شده را خنثی کردند.

به‌نقل از اعلام‌الحربي؛ نیروهای ویژه پلیس در ادامه، ابوعبدالرحمن مسئول محاسبات مالی تروریست‌های داعش و یوسف حمیدان، معاون نظامی وی را به‌همراه دو تن از عوامل انتحاری که قصد حمله به خانوارهای آوارگان عراقی داشتند، به‌هلاکت رساندند.

به‌نقل از منابع امنیتی؛ مرکز اطلاعات نیروهای واکنش سریع عراق، جانشین مسئول بهداشت تروریست‌های داعش را دستگیر کردند.    

تثبیت تسلط 40 درصدی پلیس بر محله الزنجیلی موصل/ پیشروی حشدالشعبی برای قیچی کردن شاهراه امدادرسانی مرزی داعش

منابع میدانی اعلام کردند که در جریان بازرسی و پاکسازی منازل ساکنان این محله توسط یگان‌های مقابله با تروریسم، پیکر 46 شهروند از مردان، زنان و کودکان بی‌گناه اهالی موصل که به‌دست جنایت‌کاران داعش و در یک زندان اعدام شده بودند، کشف شد.

*پیشروی بسیج عراق به‌سمت «تل صفوک» برای قطع مهم‌ترین مسیر امدادرسانی مرزی داعش/ اهتزاز پرچم عراق در روستای مرزی «چایر غلفاس»

تثبیت تسلط 40 درصدی پلیس بر محله الزنجیلی موصل/ پیشروی حشدالشعبی برای قیچی کردن شاهراه امدادرسانی مرزی داعش

نیروهای تیپ دهم حشدالشعبی عراق توانستند ضمن وارد کردن خساراتی به خودروی بمب‌گذاری شده تروریست‌ها در مرزهای مشترک این کشور با سوریه، بدون دریافت هیچ‌گونه تلفاتی، تمامی سرنشینان تکفیری را به‌هلاکت برسانند.

نیروهای تیپ سوم و دهم بسیج مردمی عراق با پشتیبانی جنگنده‌های ارتش این کشور موفق شدند طی عملیات آزادسازی و پاکسازی روستاهای «الجایة و تل صفوک» در البعاج، سه خودروی بمب‎گذاری شده تروریست‌ها را منهدم کرده و سه تن از عناصر داعش را به‌هلاکت برسانند.

هم‌چنین دو تیپ مذکور، 6 تن از عناصر تروریست‌های داعش را که به گردان‌های خرابکاری تکفیری‌ها وابسته بودند، در روستای «مطلة المرکب» از نواحی مرزی سوریه که در میان آن‌ها یکی از سرکردگان داعش با نام «حسن کناش الزبیدي» نیز حضور داشت، به‌هلاکت رساندند.

مرکز مهندسی نظامی حشدالشعبی، عملیات ساخت استحکامات دفاعی را در مرزهای عراق و سوریه آغاز کرده و به حفر تونل‌ها و ایجاد خاکریزهای با ارتفاع زیاد اقدام کنند.

نیروهای تیپ سوم بسیج مردمی عراق، پیشروی‌های خود را به‌سمت روستا و ایستگاه مرزی «تل صفوک» در غرب البعاج آغاز کردند؛ گفتنی است که این ناحیه از مهم‌ترین خطوط و مسیرهای امدادرسانی اصلی تروریست‌های داعش بین عراق و سوریه به‌شمار می‌رود.

در همین راستا نیروهای بسیج عراق، روستای مرزی «چایر غلفاس» را در غرب البعاج آزاد کرده و پرچم عراق را بر فراز بلندی‌های این منطقه به‌اهتزاز درآوردند.

علاوه بر موارد یادشده، تیپ دهم نیروهای حشدالشعبی هجوم تروریست‌های تکفیری را که به‌وسیله یک خودروی بمب‌گذاری شده به‌سمت مقر نیروهای حشدالشعبی در روستای «العطشانة» از نواحی مرزی مشترک عراق و سوریه صورت گرفت، ناکام گذاشتند.       

*محله «الصحة» در ساحل راست موصل آزاد شد

تثبیت تسلط 40 درصدی پلیس بر محله الزنجیلی موصل/ پیشروی حشدالشعبی برای قیچی کردن شاهراه امدادرسانی مرزی داعش

سرلشکر «عبدالامیر رشید یارالله» فرماندهی عملیات آزادسازی نینوا (قادمون یا نینوی) اعلام کردکه نیروهای مقابله با تروریسم محله «الصحة» در ساحل راست شهر موصل را آزاد کرده و پرچم عراق را بر بالای ساختمان‌های این محله برافراشتند.

*حمله داعش به منطقه «جبال مکحول» خنثی شد

تثبیت تسلط 40 درصدی پلیس بر محله الزنجیلی موصل/ پیشروی حشدالشعبی برای قیچی کردن شاهراه امدادرسانی مرزی داعش

نیروهای تیپ 99 حشدالشعبی، حمله تکفیری‌های داعش را به منطقه «جبال مکحول» خنثی کرده و به مین‌روبی میادین آلوده در نزدیکی روستای «الشیخ علی» پرداختند.

منابع حشدالشعبی اعلام کردند که با پشتیبانی همه‌جانبه و آتشین یگان‌های موشکی تیپ 99، هجوم داعش را به موقعیت نیروهای بسیج عراق با شکست مواجه کردند. 

تثبیت تسلط 40 درصدی پلیس بر محله الزنجیلی موصل/ پیشروی حشدالشعبی برای قیچی کردن شاهراه امدادرسانی مرزی داعش

یکی از مولفه‌های مهم در عرصه ژئوپلیتیکی مقابله با تروریسم در غرب کشور عراق، تسلط بر روستاهای مرزی این کشور با سوریه است، همان‌گونه که تروریست‌های داعش طی چند سال گذشته با دارا بودن این مولفه مهم میدانی، توانسته بودند به اشغال‌گری خود در خاک هر دو کشور ادامه دهند.

اما با عملیات محمّدرسول‌اللّه بسیج مردمی عراق، تغییری اساسی در معادلات میدانی و نبرد با تروریست‌ها حاصل شد. 

عملکرد مثبت و بسیار تاثیرگذار یگان‌های مقابله با تروریسم و پلیس عراق در داخل شهر موصل، عرصه را برای نقش‌آفرینی نیروهای حشدالشعبی در غرب استان نینوا فراهم کرد تا یگان‌های بسیج با عملیات‌های تاکتیکی خود، گسترده‌ترین پیشروی‌ها را در نواحی مرزی سوریه به ارمغان آورند.

طی عملیات‌های اخیر نیز می‌بینیم که نیروهای حشدالشعبی با بهره‌گیری از ظرفیت بالای انسانی و تجهیزاتی خود، به آزادسازی روستاهای مرزی، یکی پس از دیگری می‌پردازند.

با آزادسازی روستاهای مرزی، تروریست‌ها مهم‌ترین مسیرهای امدادرسانی خود را در غرب منطقه البعاج از دست می‌دهند و این همان موضوعی است که شمارش معکوس پایان حیات سیاه تروریسم را در عراق و شرق سوریه کلید زده است.

گزارش از: وحید امیدی موحد

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار