موسوی خلخالی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قطر واقعیت‌های منطقه را تشخیص داده و به دنبال روابط با ایران است

کارشناس مسائل جهان عرب گفت: قطر واقعیت‌های منطقه را تشخیص داده و به دنبال روابط با ایران است. چرا که شکست داعش در عراق و سوریه را می‌بیند و نمی‌خواهد بازنده این جریان باشد.

"مرتضی موسوی خلخالی" کارشناس مسائل جهان عرب در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فروپاشی ائتلاف دروغین عربستان با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیج فارس همواره اختلافات زیادی با یکدیگر داشتند، اظهارداشت: این کشور‌ها بعد از انقلاب اسلامی بر ضد ایران شورایی تشکیل دادند و این ضدیت با ایران، اختلافات بین آنها را به طور موقت از بین برد؛ اما برخی کشورها بودند که هیچگاه روابطشان را با ایران مکدر نکرند.

موسوی خلخالی با اشاره به سفر اخیر ترامپ به عربستان گفت: اشتباه ترامپ این بود که در مقابل ایران با کشورهایی همپیمان شد که هیچ احترامی برای حقوق بشر قائل نیستند.
 
وی اضافه کرد: خاندان‌های سعودی و مکتوم و آل‌خلیفه و.. از سال 1971 میلادی به استقلال رسیدند که زیر نظر انگلستان اداره می‌شدند.

کارشناس مسائل جهان عرب با اشاره به اینکه برخی کشورهای حوزه خلیج فارس برای روابطشان با ایران اهمیت قائل هستند و نمی خواهند این روابط  گسسته شود،  تصریح کرد: اکنون قطر در شرایطی قرار گرفته که تقریبا روابطش با کشورهای حوزه خلیج فارس به استثنای عمان قطع شده است. سفارتخانه‌های قطر در این کشورها تعطیل شده و دیپلمات‌های قطر خاک کشورهای بحرین، سعودی و امارات را ترک کردند.

موسوی با اشاره به اینکه اکنون قطر به ایران روی آورده است عنوان داشت: وقتی قطر آن پیام را داد و علیه گروه ائتلاف دروغین عربستان اقدام کرد بلافاصله عربستان و شورای خلیج فارس موضع گرفتند. حتی اعلام شد که نیروهای قطری در یمن باید به دستور عربستان خاک این کشور را ترک کنند. در عربستان سعودی و بحرین اعلام شده که اتباع قطر باید از کشورشان خارج شوند و قطری ها اجازه ندارند وارد خاک این دو کشور شوند.

وی ادامه داد: قطر به دنبال بهبود روابط با ایران است و واقعیت‌ها را در منطقه تشخیص داده است. چرا که می‌بیند داعش در  عراق و سوریه در حال شکست است و نمی‌خواهد بازنده این جریان باشد.

کارشناس مسائل جهان عرب در پایان خاطر نشان کرد: دوستی بهتر و محکم‌تر ایران و قطر محاسن بسیاری دارد. با تحولاتی  پیش آمده، قطر به دنبال بهبودی روابط با ایران است و ضرر و خسارتی نخواهد کرد چرا که کشوری ثروتمند است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار