معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فارس گفت: حضرت خدیجه (س) یکی از حامیان اصلی پیامبر (ص) در ترویج دین اسلام بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سیده رقیه علوی معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فارس با اشاره به نقش حضرت خدیجه (س) در استقرار و پیشرفت اسلام ، گفت: حضرت خدیجه (س) یکی از حامیان اصلی پیامبر (ص) در ترویج دین اسلام بود ایشان هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی با تمام توان به پیامبر (ص) در جهت دستیابی به اهداف عالیه اش یاری کرد.
 
علوی افزود: خدیجه (س)، زنی نمونه در تمام مراحل زندگانی پیامبر اکرم (ص)، به ویژه در مراحل دعوت آن حضرت بود، او همسری همراه، مهربان و دل‌سوز برای آن حضرت بود، سال ‌ها پیش از بعثت، هنگامی که حضرت محمد (ص) طبق عادت هرساله برای مدتی برای عبادت به کوه حرا می‌رفت تا خود را آماده دریافت وحی کند، حضرت خدیجه (س) ضمن همدلی با او، پیوسته او را پشتیبانی می‌کرد.
 
وی ادامه داد: گاهی با بردن توشه غذا برای آن حضرت، در پایین کوه حرا ایشان را ملاقات می‌کرد و همچنین هنگامی که آن حضرت در غار حرا به نبوت برگزیده شد و نخستین وحی الهی را دریافت کرد، وی اولین زنی بود که آن حضرت را تصدیق کرد و همه ثروت و دارایی خویش را در راه دعوت رسول خدا (ص) ایثار کرد.
 
علوی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه (س) در سال‌های نخست بعثت، یار و غمخوار پیامبر (ص) بود، بیان کرد: در فضای جاهلی و غربت رسول اکرم (ص) وقتی که حتی بسیاری از بستگان رسول اکرم (ص) ایشان را تنها گذاشتند و حتی کمر همت به نابودیشان بستند، خدیجه (س) با پیامبر (ص) بود و هرگز ایشان را تنها نگذاشت.
 
وی با اشاره به وقایع شعب ابی طالب، اظهار داشت: حضرت رسول (ص) در خصوص حجم سنگین فشارهای قریش و مشرکان، فرمودند: «هیچ پیامبری مثل من آزار ندید» و در این زمان ها خدیجه (س) در تمام این آزارها انیس و غم زدای پیامبر (ص) بود و اموال حضرت خدیجه (س) کلید شکست این محاصره بود.
 
علوی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه (س) در تمام مدت دوران بعثت، به ویژه در دوران سه سال محصور شدن بنی هاشم در شعب ابی طالب، اموالش را در راه حفظ و ماندگاری اسلام انفاق کرد  و در همه سختی‌ها و رنج‌ها، همراه پیامبر(ص) بود، همین همراهی و همدلی خدیجه‌(س) مایه آرامش پیامبر‌(ص) در برابر آزارهای مشرکان بود، گفت:
 
این بانوی بزرگ بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی، همه اموال خویش را در راه اقامه توحید در جامعه شرک‌آلود جهان عصر بعثت، در اختیار آخرین فرستاده الهی گذاشت و رسول خدا ‌(ص) در خصوص ایشان فرمودند: «هرگز هیچ ثروتی همانند ثروت خدیجه، به من سود نبخشید.» و اموال خدیجه‌(س) به قدری زیاد بود که ظاهرا تا هجرت رسول خدا ‌(ص) به مدینه، توسط آن حضرت صرف تقویت اسلام شد.
 
علوی با تاکید بر اینکه ام المومنین، حضرت خدیجه سلام الله علیها یکی از معروف ترین و مشهورترین در عین حال مظلوم ترین زنان مسلمان است، که فضایل ایشان بر بسیاری از بانوان مسلمان و حتی بعضا زنان تحصیلکرده همچنان مکتوم و مخفی مانده است، گفت: در بیان فضایل ایشان همین بس که به فرمایش رسول اکرم (ص) در زمره چهار زن برگزیده عالم در ردیف مریم، آسیه و فاطمه زهرا سلام الله علیهن اجمعین معرفی شده است.
 
وی با اشاره به اینکه ایشان تنها زنی است که پیامبر (ص) با او مشورت می کرد، افزود: تنها زنی است که ادامه دهنده نسل پیامبر (ص) است و از کمالات اختیاری و اکتسابی ایشان یکی طهارت و پاکی آن حضرت است و در دوران جاهلیت که یافتن زنان پاک دامن بسیار سخت بود حضرت خدیجه (س) به دلیل پاکی و خلق و خوی پسندیده به طاهره معروف شدند.
 
علوی ادامه داد: طبیعت ثروت، تن آسایی و دور شدن از جهاد و مقاومت است اما حضرت خدیجه (س) همه این متضادها را در خود جمع کرده و جمع این ویژگی های نامتجانس از ثروت و جایگاه و موقعیت با شجاعت و بصیرت و حکمت جمع سختی است که در شخصیت ایشان است.
 
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران فارس با اشاره به اینکه آن چه در واکاوی زندگانی این بزرگ بانو جالب توجه است این است که حضرت خدیجه در عصر و زمان خود عنصری منفعل نیست بلکه عنصری فعال است برای عبور از ظلمت به نور، از آلودگی ها به پاکی ها حضرت خدیجه از آنهایی بود که در مقابل امواج آلودگی ها ایستاد، افزود: ایشان با درک ارزش های واقعی در برابر فریبندگی های ظاهری دنیوی و شناخت کمالات انسانی از همه آنچه دارند.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار