مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی از ثبت ملی دو آیین ”مراسم نخل‌برداری در نیم‌ور“ و ”آیین قوچ‌ گُدار در نیم‌ور“ خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت:خانم دکتر احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در نامه‌ای مراتب ثبت   ”مراسم نخل‌برداری در نیم‌ور"  و  ”آیین قوچ‌ گُدار  نیم‌ور" را به استاندار مرکزی ابلاغ کرده است.

 حسینی افزود: در این نامه آورده شده ، میراث فرهنگی ناملموس با عنوان ”مراسم نخل‌برداری در نیم‌ور" به‌شماره 1382 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور و ”آیین قوچ‌ گُدار در نیم‌ور" به شماره 100 در تاریخ 1395/12/22 در فهرست ملی نیازمند پاسداری فوری به‌ثبت رسیده است و هر گونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث گردد مورد تأکید است.

وی اضافه کرد: مراسم نخل برداری نیم ور که از آیین کهن عزاداری سید و سالار شهیدان در این شهر است با توجه به پیشینه کهن و همینطور آیین بکر تاریخی، مورد توجه سازمان قرار گرفته است.

حسینی مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی ادامه داد: آئین  قوچ‌ گُدار هم  که مورد توجه سازمان قرار گرفته،  از دو واژه قوچ به معنای گوسفند نر و واژه  گُداربه معنای سینه کش و سر بالایی تپه تشکیل شده است و قوچ‌ گُدار نمادی از فراوانی، افزایش نعمت، ازدیاد نعمت پروردگار برای آدمی است.

وی خاطرنشان کرد: در این آئین  که دارای سبقه ای تاریخی است صاحب گله محلی را در نظر گرفته که دارای شاخصه های مورد نیاز است، سپس از همگان دعوت می کند در این آئین شرکت کنندو همزمان قوچ ها نیز در این آئین رنگ شده و  با نوارهای مشکی در حضور بازدیدکنندگان آراسته می شوند.
 
حسینی خاطرنشان کرد:در ادامه این مراسم پس از موسیقی و پایکوبی، شرکت کنندگان پس از آرزو کردن انارهای سرخ را به سر قوچ ها می زنندو بعد از این آیین دامداران انتظار می کشند تا در اسفندماه بره هایی سالم زاده شوند و روزنه جدیدی از رزق و روزی بر روی آنها گشوده شود.

انتهای پیام /ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.