معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بیان برخی از این موارد می‌پردازیم.

معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت
به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمایت از ۷۹ طرح فناورانه بوسیله بنیاد علم ایران ، درمان جراحات سوختگی با گیاه آلوئه ورا ، پیشرفت صنعت هوایی ایران هم گام با دنیا و آیا سرانجام می توان به مریخ سفر کرد؟ از مهم ترین اخبار معاونت در هفته گذشته است.

نصرت الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی فناوری   گفت: بنیاد علم ایران از طرح‌ها و پژوهش‌های کاربردی و موردنیاز کشور حمایت همه جانبه مالی و کاری انجام می‌دهد.
 
وی عنوان کرد: یکی از اقدامات صندوق حمایت از نخبگان دانشگاهی و طرح‌های فناورانه با هدف تبدیل ایده و علم به ثروت و کالای دانش بنیان است.
 
ضرغام ادامه داد: صندوق حمایت از پژوهشگران همه ساله برای برداشتن مرزهای دانش و دیوار بین کشور‌ها همه تلاش خود را در جهت حمایت بدون محدودیت از رساله‌های دکتری و تحقیقات کاربردی انجام می‌دهد.

درمان جراحات سوختگی با گیاه آلوئه ورا
سمیه باقرصاد مجری طرح و محقق دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: در  تحقیق عصاره آلوئه ورا با بهره‌گیری از این گیاه که از دیرباز در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است، داربست نانولیفی مقرون به صرفه با خواص بیولوژیکی بسیار مطلوب و بدون عوارض جانبی تولید کرده ایم.

وی ادامه داد: هدف این پژوهش استفاده از عصاره‌های گیاهی به جای مواد شیمیایی است که استفاده از گیاهان دارویی با قابلیت کشت فراوان در ایران، نه تن‌ها موجب رونق اقتصاد کشور شده بلکه جایگزین مناسبی برای داروهای با پایه‌های شیمیایی است ضمن آنکه این مواد احتمال بروز عوارض جانبی را برای بیمار کاهش می‌دهد و می‌توان از آن زخم‌پوشی با قیمت ارزان‌تر تولید کرد.

محقق دانشگاه امیرکبیرعنوان طرح اجرا شده را الکتروریسی PCL/آلوئه‌ورا و بررسی خاصیت ضد میکروبی نانوالیاف حاصل از آن عنوان کرد و افزود: در این تحقیقات ابتدا توانستم عصاره گیاه آلوئه‌ورا را بدون هیچ گونه تغییر در ساختار و ترکیبات شیمیایی آن استخراج کنیم.

پیشرفت صنعت هوایی ایران هم گام با دنیا/ تولید موتور هواپیما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی
حسین پورفرزانه مسئول کمیته تخصصی موتورهای هوایی ستاد صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری گفت: حوزه موتورهای هوایی در دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است و در نقشه جامع علمی کشور به عنوان یکی از زیربخش‌های هوافضا و از اهداف نظام علم و فناوری محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: توانمندی در طراحی موتورهای هوایی و بهره برداری از آنها، سابقه طولانی در فعالیت‌های هوایی و هوانوردی، وجود زیرساخت‌های مناسب تعمیرات و نگهداری، طراحی و ساخت موتور، وجود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کلاس جهانی و وجود نیروی انسانی مستعد، و متخصص لزوم توجه به این حوزه را نشان می‌دهد.
 
آیا سرانجام می توان به مریخ سفر کرد؟
مریخ نورد کنجکاوی در پیاده روی خود برسطح یک دریاچه باستانی خشک شده بر سطح این سیاره به یک لایه سنگ رسیده است که حاوی لایه هایی است که می‌تواند نشان دهنده وجود انواع میکروب در سطح آن باشد.

این لایه سنگ غنی از مواد معدنی و انواع رسوب است و می‌تواند حاوی عناصر زنده باشد.

مریخ نورد کنجکاوی این نتایج را در طول سه سال و نیم جمع آوری داده‌ها و مقایسه میزان سطح اکسیژن در مناطق مختلف سیاره مریخ بدست آورده است.

اهمیت این کشف از آنجا است که می‌تواند به درک بهتر اینکه آیا در مریخ حیات وجود داشته یا امکان زندگی حتی در سطح میکروبی و باکتریایی در آن وجود دارد، منجر شود.

ساخت عظیم‌ترین تلسکوپ دنیا در قاره آمریکای جنوبی
با هدف تحقیق و پژوهش درزمینه فضا مراسم کلنگ زنی ساخت بزرگترین تلسکوپ نوری و مادون قرمزدنیا با سرمایه گذاری اروپایی‌ها به نام E-ELT آغاز شده است.

این تلسکوپ عظیم قرار است بر فراز کوه Cerro Armazones در کشور شیلی و در ارتفاع سه هزارو ۴۶ متری از سطح دریا ساخته شود.

انتظار می‌رود ساخت این رصد خانه حدود  سال به طول بینجامد و در سال ۲۰۲۴ تکمیل شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار