پرونده ای پشت چراغ قرمز، از بهارستان تا بلوار کشاورز

پرونده پرسر و صدای فساد در فوتبال که زمان زیادی از انتشار آن توسط کمیسیون اصل 90 مجلس می‌گذرد هنوز به مرحله‌ اجرایی شدن و برخورد با متخلفین نرسیده است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پنجم بهمن ماه سال 1394، یعنی زمانی در حدود 16 ماه پیش پرونده‌ای قطور و مفصل از فساد در فوتبال ایران در مجلس نهم شورای اسلامی قرائت و به دستور رئیس خانه‌ی ملت برای رسیدگی دقیق به کمیسیون اصل نود فرستاده شد.

این پرونده در همان روزها که رسانه ای شد، سروصدای زیادی به پا کرد و در جامعه‌ی ورزش و فوتبال مخالفان و موافقان زیادی داشت.

اهالی فدراسیون فوتبال از ابتدا جزو عد‌ه‌ای بودند که وجود فساد در فوتبال کشور را انکار می‌کردند، البته بعد از گذشت بیش از یکسال و با برگزاری اولین نشست هم‌اندیشی مبارزه با فساد در فوتبال اهالی فدراسیون فوتبال برای اولین بار وجود فساد در پرطرفدارترین رشته‌ی ورزشی کشور را تأیید کردند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال بعد از اتمام این جمله در جمع خبرنگاران گفت: در فضای امروز فوتبال در بسیاری از موارد فساد دیده می‌شود و در این جلسه به این اجماع رسیده شد که فساد در فوتبال ما وجود دارد، اما عده ای هم اعتقاد دارند که فساد به شکل سازمان‌دهی شده و جریان یافته در فوتبال وجود ندارد. دستگاه‌های نظارتی کار خوبی را شروع کردند و من می‌خواهم که هر کسی مدرکی از وجود فساد در فوتبال دارد را بیاید و به دستگاه‌های نظارتی ارائه دهد. دستگاه‌ها بنا را بر این گذاشته‌اند که هر کسی هر حرفی دارد بیاید و در امنیت کامل این حرف را بزند.

اما علیرضا اسدی دبیر کل فدراسیون بعد از این جلسه اینطور اظهار داشت: باید دید اصلاً فساد در فوتبال تخلف هست یا خیر و باید مصادیق، راه‌های جلوگیری و ظرفیت‌های حقوقی در فساد بررسی شود و همچنین احکام بازدارنده‌ای که جامعه‌ را حفظ می‌کند را در نظر گرفت.

این گزارش می‌افزاید: مجید جلالی و علیرضا منصوریان از مربیان تیم‌های لیگ برتری هم که در این جلسه حضور داشتند در مصاحبه‌هایشان فساد در فوتبال را تأیید کردند.

برخلاف تأیید این پدیده شوم در بین فوتبالی‌ها و عزم اهالی بهارستان برای مبارزه با فساد، اما این عزم در بین مسئولان وقت وزارت ورزش و جوانان دیده نمی‌شد.

نصراله سجادی، معاون وقت وزیر ورزش در این خصوص گفته بود: ما نباید به روند پرونده رسیدگی کنیم و هر کس که شکایت کرده است باید خودش پیگیری بکند.

پرونده‌ی جنجالی دیروز و مسکوت مانده‌ی امروز حالا وضعیتش در بین خروارها پرونده بایگانی است و پشت چراغ قرمز بهارستان تا بلوار کشاورز در انتظار رسیدگی است.

محمدعلی پورمختار، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال وضعیت این پرونده به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: هم‌اکنون موضوع پرونده‌ی فساد در فوتبال به شکلی است که باید در بخش مربوط به قوه‌ی قضاییه موارد مستندسازی شود و ارسال شود به قوه‌‌ی قضاییه که متأسفانه این کار تاکنون انجام نشده است.

حال فرسوده شدن مباحث فساد در فوتبال در این پرونده و شاید هم برخورد نکردن با خاطیان باعث شده تا گردوخاک به پا شده از این پرونده فعلاً به چشم خود فوتبالی‌ها برود.

ستار همدانی، کارشناس فوتبال ایران در این خصوص در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: متأسفانه این مشکل دارد ریشه‌ی فوتبال را می‌زند، نه اینکه بخواهیم مسائل مالی را در نظر بگیریم اما حرمت ورزش را زیر سؤال می‌برد.

این گزارش در پایان می‌افزاید، حالا که بررسی‌های طولانی مدت مجلس شورای اصل نود انجام شده است. و حالا این پرونده‌ به یک قدمی اجرایی شدن رسیده است به نظر می‌رسد که نباید همینطور به حال خود رها شود چون فضای پرالتهاب فوتبال ما در زمان کنونی با برخورد با متخلفان نیاز به آرامش دارد.

نکته مهم تر این است که برخی افراد که دستی در پرونده فساد داشتند هنوز فعالیت خود را در همین فوتبال ادامه می دهند و انگار آب از آب تکان نخورده و با این روند باید منتظر باشیم که در چندماه آینده حتی طلبکار فوتبال،مجلس و قوه قضائیه هم باشند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار