اندیشکده بروکینگز در گزارشی به عواقب حملات تروریستی تهران برای خاورمیانه پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اندیشکده بروکینگز در گزارشی اعلام کرد حملات تروریستی تهران یک اتفاق جدید خطرناک در خاورمیانه آشوب زده محسوب می شود. این اندیشکده در گزارشی به قلم سوزان مالونی نوشت: 

حملات تروریستی تهران که گروه داعش به سرعت مسئولیت آن را بر عهده گرفت، نشان دهنده یک رویداد پیچیده جدید و مملو از خشونت و پرنوسان در منطقه است.

گروه داعش با انجام دادن حملاتی در آرامگاه آیت‌الله روح الله خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و ساختمان پارلمان ایران - که یک نهاد کلیدی در کشوری بروکراتیک و نماد جدال چند قرنی ایرانی ها برای انتخاب نمایندگان محسوب می‌شود - تلاش کرد به قلب جمهوری اسلامی حمله کند.

وقوع این حملات نباید جای تعجب داشته باشد؛‌ داعش بارها از قصد خود برای حمله به ایران خبر داده بود؛ کشوری عمدتا شیعی که شدیدا در بازپس گیری قلمرو تحت کنترل داعش در عراق همکاری دارد. در حالی که تهران موفقیت های خود را در خنثی کردن حملات در داخل ایران ارتقا میدهد، همسایگان ایران به ویژه در عراق و افغانستان، تقریبا به طور منظم این نوع وحشت را تجربه می‌کنند.

نویسنده در بخش دیگری می نویسد: طی یک دوره چند ماهه در سال 1981، زمانی که جمهوری اسلامی در تلاش برای دفاع از خود در مقابل تهاجم عراق بود، حملات گروه های مخالف داخلی سبب کشته شدن رئیس جمهور این دولت نوپا، نخست وزیر و ده ها تن از مقامات کابینه، اعضای پارلمان و دیگر مقات سیاسی بانفوذ در ایران شد.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم کنونی ایران از جمله کسانی بود که در این حملات زخمی شد. بمبی که در داخل یک دستگاه ضبط صوت در کنفرانس خبری او در ژوئن سال 1981 کار گذاشته شده بود، سبب شد آسیب جدی به ایشان وارد شود.
 
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: بر خلاف سال 2013، تهران هم اکنون با دولتی در آمریکا مواجه شده است که به افزایش فشارها بر ایران از طریق همه ابزارهای موجود، از طریق اعمال تحریم های جدید برای مجازات کردن برنامه موشکی بالستیک ایران و حملات هوایی جدید آمریکا علیه نیروهای وابسته به ایران در سوریه، مصمم است. 

تأکید تیم ترامپ بر نشان دادن نارضایتی آمریکا از سیاست های ایران حتی به واکنش کاخ سفید به حملات اخیر در تهران نیز کشیده شد و کاخ سفید تلاش کرد مسئولیت این حملات را به گونه ای بر دوش ایران قرار دهد.

در پایان این گزارش آمده است: تبادل اتهامات بین آمریکا و ایران پس از حملات تروریستی اخیر در تهران نشان دهنده عمق بدگمانی دوجانبه و خصومت میان طرفین است و شرایط منطقه ای پرنوسان سبب تشدید چشم اندازها برای افزایش هرچه بیشتر این بحران خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار