ساری،

روش های مبارزه با بیماری بلاست برنج

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشاورزان برای مبارزه با بیماری بلاست برنج به توصیه‌های جهاد کشاورزی توجه کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، عبدالرحمن زاغی با اشاره به فصل کاشت برنج، گفت: با توجه به فراهم شدن شرایط محیطی (رطوبت بالا و حرارت مناسب ) برای شروع و گسترش بیماری بلاست برنج و احتمال زیان اقتصادی بر روی ارقام حساس، کشاورزان به توصیه‌های کمیته پیش‌آگاهی و شبکه مراقبت برنج مازندران توجه کنند.

وی افزود: قارچ عامل بیماری در برنج بوده که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی در مرحله پنجه‌زنی برروی برگ علایم دوکی شکل که مرکز لکه‌ها به رنگ خاکستری و حاشیه آن به رنگ صورتی مایل به قهوه‌ای است ایجاد کرده و در مرحله خوشه‌دهی روی خوشه‌ها مستقر و با پیشرفت بیماری خسارت کمی و کیفی محصول را به دنبال دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه کاشت ارقام مقاوم و پر محصول مانند نعمت، فجر، شیرودی و شفق و نیز رعایت اصول صحیح کاشت برنج مانند رعایت فاصله و تراکم بوته در واحد سطح و تقسیط کود ازته در جلوگیری و کاهش خسارت بیماری بسیار موثر است گفت: مصرف بی‌رویه کودهای ازته سبب حساسیت و گسترش بیماری‌ها می‌شود. همچنین مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته نیز باعث افزایش مقاومت گیاه برنج در برابر بیماری‌ها شده و کشاورزان باید با نظر کارشناسان تغذیه نسبت به کاربرد این کودها اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه مبارزه شیمیایی فقط بر روی ارقام حساس مانند طارم محلی انجام می شود افزود: کشاورزان با مشاهده علایم بیماری بلاست بر روی برگ یا در مرحله خوشه‌دهی با نشان 30 تا 40 درصد خوشه‌ها، با یکی از قارچکش‌های بیم، وین، ویستا و ناتیوو اقدام کنند.

عبدالرحمن زاغی با اشاره به تهیه و خریداری قارچکش‌های توصیه شده از فروشندگی‌های مجاز و دریافت فاکتور برای آن گفت: کشاورزان از پلمب بودن سموم خریداری شده، داشتن بر چسب مشخصات کامل شامل نام کارخانه سازنده یا شرکت وارد کننده، شماره پارت و بچ اطمینان حاصل کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم، و خودداری از انجام مبارزه شیمیایی بدون نظر کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی از کشاورزان خواست: از مخلوط کردن قارچکش‌های توصیه شده باحشره کش‌ها و کود‌های شیمیایی در مبارزه با بیماری بلاست خودداری کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار