مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: آمار فرسایش خاک در استان کرمانشاه سالانه 10 تن در هر هکتار است که این رقم در آسیا شش تن در هکتار است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاهمراد شیخ‌ویسی  مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه 527 هزار هکتار جنگل دارد که 20 درصد از مساحت این استان را شامل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه 93 درصد جنگل‌های این استان شاخه‌زاد است، گفت: درختانی از جمله بلوط، زالزالک، بنه و انجیر در جنگل‌های این استان سپر سبزی برای کشور محسوب می‌شود.

وی تغییر اقلیم‌، ریزگردها و آتش‌سوزی را از عوامل طبیعی نابودی جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه برشمرد و افزود: تخریب درختان جنگل در اقصا نقاط استان در راستای تامین سوخت انجام می‌شود که دولت در این زمینه تدابیری را اندیشیده است.

شیخ‌ویسی به یک‌میلیون و 192 هزار و 595 هکتار مساحت مراتع استان کرمانشاه اشاره و بیان کرد: 80 هزار خانوار روستایی و عشایر استان بهره‌بردار به مراتع وابسته هستند و از این تعداد برای 60 هزار نفر از خانوارهای روستایی پروانه مرتع‌داری و کارت چرا صادر شده است.

وی به اشاره به 96 میلیارد تومان ارزش علوفه تولیدی مراتع استان، اضافه کرد: 14 ایل، قبیله و سه میلیون راس دام سبک در استان کرمانشاه از علوفه مراتع استفاده می‌کنند.

این مسؤول گروه‌های مردم نهاد‌(NGO‌ها) را حافظان خوبی برای منابع طبیعی دانست و افزود: در حال حاضر 37 تشکل‌ مردم نهادی برای حفاظت از محیط زیستی در استان کرمانشاه فعالیت دارند که اکثر آن‌ها جزو اقشار علمی و دانشگاهی هستند که تعداد این گروه‌ها به هفت هزار نفر هم می‌رسد.

شیخ‌ویسی آمار فرسایش خاک را نگران کننده توصیف کرد و گفت: آمار فرسایش خاک در استان کرمانشاه سالانه 10 تن در هر هکتار است که این رقم در آسیا شش تن در هکتار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه حفاظت از خاک را از اولویت‌های امروز دنیا برشمرد و متذکر شد: زمان تشکیل یک سانتیمتر خاک 200 تا 300 سال و یا شاید بیشتر به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه بهره‌برداری از عرصه‌های دارای گونه‌های گون و بنه باید با هماهنگی و مجوز اداره‌کل منابع طبیعی انجام شود، اظهار داشت: استان کرمانشاه 200 هزار هکتار بنه‌زار دارد که محصول سقز(شیره درخت بنه) هر سه ماه یکبار در حدود 150 تن برداشت می‌شود.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه بیشترین تمرکز بهره‌برداران سقز در شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی است، ادامه داد: سقز تاریخ مصرف ندارد، بنابراین جزو محصولات با ارزش است.

وی استان کرمانشاه را مرکز صادرات سقز در کشور معرفی کرد و یادآور شد: استان اصفهان نیز مرکز صادرات کتیرا(شیره گون) در کشور است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
عالی بود