همدان؛

برگزاری کارگاه آموزشی برای سفیران سلامت

کارگاه آموزشی بیماری فشارخون برای سفیران سلامت اداره‌ها در مرکز بهداشت شهرستان ملایر برگزار شد.

برگزاری کارگاه آموزشی برای سفیران سلامت

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مسئول واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یک سوم مردم کشور مبتلا به پر فشاری یا چربی بالای خون هستند و بر اساس نتایج آخرین بررسی وزارت بهداشت، بی توجهی به کنترل فشار خون و چربی خون بالا موجب شده است بیماری‌های قلبی و عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در کشور باشد.

دکتر رقیه شاهسوند افزود: حوادث ترافیکی، بیماری‌های عضله قلب، افسردگی، استئوآرتریت، دیابت، حوادث عروقی و سکته مغزی، سقوط، تولد زودرس و کمبود وزن، اعتیاد و اختلالات روانپزشکی، ۱۰ علت اصلی بیماری‌ها در ایران محسوب می‌شوند که در این بین حوادث ترافیکی و بیماری‌های قلبی بیشترین سهم از بار بیماری‌ها را به ‌خود اختصاص می دهند.

وی خاطر نشان کرد: رایج‌ترین بیماری قلبی در ایران، بیماری گرفتگی عروق یا تصلب رگ‌های خونرسان قلب یا عروق کرونر است ضمن اینکه، در کشور با افزایش بیماری های دریچه ای قلب نیز رو به رو هستیم.

مسئول واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت گفت: کارشناسان وزارت بهداشت تاکید می‌کنند اصلاح شیوه زندگی از طریق افزایش خوردن انواع سبزی، پرهیز از غذاهای پرچرب و پرانرژی، گنجاندن ورزش در برنامه زندگی، دوری از دخانیات و کنترل فشار خون و دیابت، راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به شمار می‌روند.

وی در مورد علائم بیماری فشارخون بالا اظهار داشت: بسیاری از افراد که دچار فشار خون بالا هستند، احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنان خوب است.

دکتر شاهسوند افزود: 15 درصد افراد سن بالا دارای فشار خون هستند و خودشان خبر ندارند و در مواردی که فشار خون خیلی بالا می‌رود، سردرد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس و خونریزی از بینی رخ می‌دهد.

مسئول واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت گفت: تنها راه تشخیص فشار خون بالا، اندازه گیری میزان آن است و علایم‌ سردرد و سرگیجه، خواب‌آلودگی، گیجی، کرختی‌ و مور مور شدن‌ در دستها و پاها، سرفه‌ خونی‌؛ خونریزی‌ از بینی‌ و تنگی‌ نفس‌ شدید مربوط‌ به‌ بالا رفتن‌ فشار خون‌ بطور بحرانی‌ هستند.

دکتر شاهسوند همچنین از عوامل موثر در فشار خون را چاقی و اضافه وزن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم‌ غذایی‌ حاوی‌ نمک‌ یا چربی‌ اشباع‌ شده‌ زیاد و عدم مصرف میوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی کافی، استرس، عوامل‌ ژنتیکی‌، مصرف‌ قرصهای‌ ضد حاملگی‌، استروییدها و بعضی‌ از انواع‌ داروهای‌ مهارکننده‌ اشتها یا دکونژستانت‌ها عنوان کرد.

انتهای پیام/ ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.