معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تبعات کنکور گفت: شرایط ، آموزش و پرورش را ناچار می‌کند طوری عمل کند که همسوی کنکور باشد.

  به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی فیض درباره چالش‌های اصلی آموزش و پرورش در آموزش قرآن کریم اظهار کرد: امام (ره) تاکید داشتند که "تربیت ما باید تربیت قرآنی باشد" یعنی همه آنچه مربوط به تعلیم و تربیت است را باید از قرآن استخراج کنیم.
 
وی افزود: تمام تلاش ما این است که وقتی دانش آموزی فارغ التحصیل می شود علاوه بر انس با قرآن توانایی کسب معرفت از طریق تدبر در قرآن را پیدا کرده و به تعبیری مهارت ماهیگیری را فرا گرفته باشد.
 
فیض درباره اعتبارات فعالیت های قرآنی عنوان کرد: آموزش و پرورش همیشه مشکل بودجه داشته و بیش از 98 درصد این بودجه صرف هزینه پرسنلی و دو درصد باقی مانده صرف فعالیت‌های فوق برنامه می‌شود. در این میان بودجه قرآن کمتر از یک هزارم بودجه آموزش و پرورش است و افزایش بودجه‌های سالانه هم صرف پرداخت معوقات می‌شود و عملا در افزایش بودجه های سالانه هم سهمی برای فعالیت‌های قرآنی نداریم.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آموزش و پرورش یک نظام عرضه و تقاضا داریم گفت: عرضه از سوی آموزش و پرورش و تقاضا از سوی دانش آموزان است. یکی از عوامل ایجاد کننده تقاضا، کنکور است و آموزش و پرورش را ناچار می‌کند طوری عمل کند که همسوی کنکور باشد. در کنکور از ریاضی و فیزیک می‌پرسند ولی از قرآن سوال نمی کنند و نتیجه این می‌شود که بسیاری مدارس، درس قرآن را در سال‌های منتهی به کنکور عملا تعطیل می‌کنند و ساعت آن را به درس‌های دیگر اختصاص می‌دهند.
 
فیض  ادامه داد:  عظمت قرآن به اندازه‌ای است که هر چقدر برای آن تلاش کنیم کم است. بنده به شخصه از نتایج حوزه قرآن احساس رضایت نمی‌کنم که بتوانیم روی آن ادعا کنیم. توقعی که از نظام جمهوری اسلامی داریم فرارتر از نظام‌های دیگر است، این در حالی است که در یک کشوری که ادعای مسلمان بودن نمی‌کنند تلاوت هر روزه قرآن جزو سیستم آموزشی شان شده است  و از ما در این موضوع جلوتر هستند.
 
وی تاکید کرد: با موضوعات غیرضروری تر از قرآن چون ریاضی و فیزیک و جامعه شناسی و... وقت دانش آموز را پر کرده‌ایم و نوبت قرآن که می‌شود می‌گوییم وقت نداریم. در طول هفته دانش آموزان 36 ساعت آموزشی دارند و زمانی که شش ساعت فیزیک و پنج ساعت ریاضی دارند دیگر وقتی برای قرآن نمی‌ماند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر در پاسخ به اینکه آیا از هشت ساعت کلاسی قرآن استفاده بهینه‌ای می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: خیر، هر نوع آموزشی اقتضائات خاص خود را دارد. آموزش قرآن از آن موضوعاتی است که عوامل معنوی،  اثرگذاری بالایی دارند. گاهی فردی روستایی در یک فضای محقر در روستا قرآن آموزی کرده و با کمترین امکانات قرآن آموزان توانمندی تربیت می‌کند اما از آن سو انسانی که باید توفیق معلمی برای تدریس قرآن داشته باشد پای کار نیست. آموزش قرآنی را نمی‌توان با آموزش ریاضی قیاس کرد و اساسا روند انتخاب معلم قرآن باید متفاوت از معلم‌های دیگر باشد.  
 
منبع:ایسنا
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.