به باغداران توصیه می شود پاجوش درخت خرما را از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد نکنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ فرزاد قاسمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لارستان با اشاره به مشاهده حشره و آفت وارداتی در درختان نخل خرما  این شهرستان گفت:به باغداران توصیه می شود از ورود پاجوش درخت نخل خرما از کشور های حوزه خلیج فارس خودداری کنند.

وی بیان کرد: آفت سرخرطومی خرما حشره ای به رنگ حنایی به طول ٣٥ میلی متر وعرض ١٠ میلی متر با خرطومی خمیده و بلند است، که از جوانه مرکزی غلاف های تازه تغذیه می کند که در آخر باعث خشک شدن تاج درخت خرما و افتادن آن می شود.
قاسمی افزود: یکی از مهمترین راه های جلوگیری از گسترس این آفت، خودداری از ورود و انتقال پاجوش نخل از مناطق آلوده  از جمله کشور های حوزه خلیج فارس و شهرستان های سراوان و پارسیان است که باغداران باید این هشدار را رعایت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی لارستان  با بیان اینکه این حشره اردیبهشت ماه امسال در 3 اصله درخت خرما در روستای فیشور بخش اوز لارستان مشاهده و امحاء شده است، تصریح کرد: باغداران در صورت مشاهده نشانه هایی مانند تغییر رنگ در برگ ها، تراوش مایع قهوه ای در تنه درخت، وجود سوراخ در تنه، مشاهده شفیره یا حشره به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا نسبت به امحاء این آفت اقدام شود.  

وی ادامه داد: در صورت گسترش این آفت، خسارت جبران ناپذیری به نخلداران وارد می شود که تهدیدی جدی برای 15هزار تن خرمای تولیدی در این شهرستان است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در 378 کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار