آیین‌های سوگواری و عزاداری سالروز شهادت حضرت امام علی (ع) در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ به مناسبت ایام سالروز شهادت جانسوز و مظلومانه حضرت امیرالمومنین امام علی (علیه السلام)، آیین‌های سوگواری و عزاداری با شرکت پرشور مردم روزه دار و بویژه جوانان و نوجوانان از نوزدهم تا بیست و سوم ماه مبارک رمضان و همزمان با لیالی پرفیض و با فضیلت قدر در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

راه اندازی دسته جات زنجیرزنی و سینه زنی، سخنرانی، روضه خوانی و نوحه سرایی در مساجد، حسینیه ها، تکایا و بقاع متبرکه استان و محافل عمومی وخانگی روضه خوانی و همچنین طبخ و توزیع نذری، افطاری و اطعام روزه داران و نیازمندان از برنامه‌های این ایام بویژه در روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان بود.

از جمله سنت‌های پسندیده که برخاسته از عشق و ارادت قلبی مردم چهارمحال و بختیاری به خاندان عصمت و طهارت (ع) می‌باشد این است که کسب و کار و منفعت از شب شهادت تا شام غریبان امام علی (ع) در ۲۱ ماه مبارک رمضان رها، و بازارها، امور کشاورزی، دنبال طلب رفتن و ... تعطیل می‌شود.

همچنین بر اساس رسم زیبایی در راستای این سنت حسنه، کشاورزان برخی مناطق استان در این روز، آبیاری مزارع کشاورزی و باغات را تعطیل کرده و آب را به اصطلاح «مشاع» می‌کنند و منظور این است که آب، به حرمت عزای امام علی (ع)، در بیابان روان و ر‌ها شود تا سایر موجودات از آن بهره ببرند و منفعتی برای کشاورزان نداشته باشد.

گفتنی است: حضرت امام علی (علیه السلام) اولین پیشوای شیعیان جهان در روز جمعه ۱۳ رجب المرجب سال سى‏ام عام الفیل (۲۳ سال قبل از هجرت) و در خانه خدا در مکه مکرمه متولد شدند و در ۲۱ رمضان المبارک سال چهلم هجری قمری و در سن ۶۳ سالگی، بر اثر جراحت ناشی از ضربه شمشیر ابن ملجم مرادی ملعون از خوارج نهروان در سحرگاه نوزدهم این ماه بر فرق سر مبارکشان، در کوفه به شهادت رسیدند. پدر آن حضرت ابوطالب (ع) و مادرشان فاطمه بنت اسد بود.

مرقد شریف و نورانی مولای متقیان (ع) در نجف اشرف، مطاف فرشتگان و آسمانیان و زیارتگاه شیعیان و ارادتمندان آن حضرت (ع) است.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار