مدیر کل بهزیستی لرستان:

سالمند بودن بیش از ۱۰ درصد جمعیت لرستان

حیدری گفت: شهرستان بروجرد به عنوان پیرترین شهرستان با ۱۲.۸ درصد و کوهدشت با ۴.۱ درصد به عنوان جوان ترین شهرستان شناخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ حیدری با بیان اینکه ۱۰.۲ درصد جمعیت استان سالمند هستند افزود: بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت استان 1 میلیون و 760 هزار و 649 نفر بوده که در حدود 179 هزار و 465 نفر از این افراد را جمعیت سالمند( افراد بالای 60 سال) تشکیل می‌دهد، همچنین باید گفت که طی 5 سال گذشته جمعیت سالمند برابر با 45 سال گذشته افزایش داشته است.


وی با بیان اینکه امید زندگی در استان معادل میانگین کشوری است گفت: کاهش مرگ و میر، افزایش شاخص‌های رفاهی، پیشرفت علوم پزشکی، افزایش سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی، تغییر سبک زندگی و بالا رفتن سواد تغذیه‌ای سبب رشد سالمندی و افزایش امید به زندگی در استان گردیده است.
حیدری با توصیف پدیده سالمندی افزود: بر اساس منابع جهانی هر کشوری که 12 درصد جمعیت آن را افراد بالای 60 سال تشکیل دهد دچار پدیده سالمندی شده است که در اکثر شهرستانهای استان نیز این پدیده غالب شده است.


وی در ادامه افزود: بر اساس سرشماری سال 95 شهرستان بروجرد به عنوان پیرترین شهرستان با ۱۲.۸ درصد و کوهدشت با ۴.۱ درصد به عنوان جوان ترین شهرستان شناخته شده اند.


حیدری با اشاره به هشدارهای جمعیتی مقام معظم رهبری به مسئولین عالی افزود: در 5 سال گذشته رشد جمعیت 6 هزار نفر ۰.۳۶ درصد و رشد سالمندی ۲.۶ درصد بوده است و این برای استان ما در صورت نداشتن برنامه یک بحران خواهد بود.


حیدری با بیان اینکه 3 مرکز شبانه روزی ، 2 مرکز روزانه و یک مرکز ویزیت در منزل برای سالمندان در نظر گرفته شده است گفت:در سازمان بهزیستی در جهت ساماندهی سالمندان تعداد یک هزار و 870 جلسه در طول یک سال ارائه شده است.


وی در ادامه گفت: 3 هزار و 200 وسیله کمک بخشی و وسایل بهداشتی بین سالمندان توزیع شد و همچنین 2 هزار و 500 جلد کتاب در مناطق روستایی برای سالمندان از طریق توان بخشی مبتنی بر جامعه در اختیار آنان قرار گرفته است.


وی همچنین در خصوص شهر دوستدار سالمند گفت: شهر دوستدار سالمند شهری است که سالمند بتواند از کلیه امکانات موجود در آن شهر استفاده نماید، شهرداری خرم آباد با اقدامات مناسب و شایسته موجب شد که استان لرستان جزء 3 استان برتر در این زمینه قرار گرفت.

 

انتهای پیام / د

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.