رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به میانجی گری سازمان بهداشت جهانی در انتقال دانش فنی واکسن فلج اطفال تزریقی، در مورد واگذاری قطعی ساخت این واکسن از سوی وزارت بهداشت به پاستور خبر داد.

واگذاری قطعی ساخت واکسن فلج اطفال تزریقی به پاستور/ وزارت بهداشت تکلیف را روشن کردمصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: مسئولیت ساخت و تولید انبوه این واکسن حیاتی با تولیت وزارت بهداشت و نظارت های سازمان بهداشت جهانی، بطور رسمی به انستیتو پاستور واگذار شد .


وی عنوان کرد: با  بررسی زیر ساخت ها و قابلیت ها در مورد ظرفیت و امکان ساخت و تولید انبوه این واکسن حیاتی، انستیتو پاستور ایران به عنوان یکی از قطب های تامین کننده برای ساخت واکسن فلج اطفال تزریقی، مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.


رییس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: با میانجیگری های سازمان بهداشت جهانی اقدامات اولیه همچون رایزنی های بین المللی برای انتقال دانش فنی ساخت واکسن فلج اطفال تزریقی از کشور خارجی سازنده آن صورت گرفته است .


قانعی ادامه داد: به علت تولید محدود واکسن فلج اطفال تزریقی، امکان تامین آن از سوی سازمان بهداشت جهانی در همه کشور ها میسر نشد و از سوی دیگر تنها کمتر از 4  کشور دانش فنی ساخت این واکسن حیاتی را در دست دارند که امکان تولید انبوه آن  برای همه فراهم نیست.


وی با تاکید بر اینکه 3 چالش و مساله اساسی در خصوص تولید واکسن تزریقی فلج اطفال رفع شد، گفت: در ابتدا باید وضیعت مسئولیت ساخت و تولید مشخص میشد که وزارت بهداشت تکلیف را روشن کرد، مرحله بعدی اعلام آمادگی سازمان بهداشت جهانی برای انتقال دانش فنی بود که آن نیز برطرف شده و علاوه بر آن با حمایت های وزارت بهداشت و یک شرکت داخلی و سرمایه گذار مساله تامین اعتبارات لازم نیز برطرف شد.


قانعی با بیان اینکه طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، هزینه صفر تا 100 ساخت و تولید انبود واکسن فلج اطفال تزریقی 100 میلیارد تومان است، ادامه داد: در واقع ساختمان و زیر ساخت اصلی را داریم که (جی،ام ،پی) آن نیز برای تولید و ساخت این واکسن حیاتی ، به تایید رسمی سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت جهانی رسیده است.


رییس انستیتو پاستور ایران تصریح کرد: باداشتن ساختمان تولید استاندارد، در واقع 40 میلیارد از زیر ساختهای تولید واکسن تزریقی فلج اطفال آماده است که دوسال جریان تولید را جلو می اندازد و هم اکنون فقط مرحله تجهیز و انتقال کامل دانش فنی بر اساس روش های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی باقی مانده که آن هم در دست اقدام قرار گرفت.

قانعی اظهار داشت: بر اساس حساسیت بالای موضوع وزارت بهداشت به عنوان تصمیم گیرنده و تولیت اصلی این جریان و طبق اختیارات قانونی که دارد، می تواند مشخص کند که واکسن در کجا تولید شود که با استناد به سازمان غذا و دارو تکلیف مشخص شده و این واکسن حیاتی و حساس تحت نظارت مستقیم این وزارتخانه تولید می شود، زیرا تامین این مدل واکسن هم اکنون مشکل کل جهان است و برای همین حمایت های سازمان بهداشت جهانی در این مورد افزایش یافته است.

 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار