مجید طالبی زاده قاری برجسته استان کرمان نیمی از رمضان امسال را در کشور زامبیا به تلاوت قرآن کریم می پردازد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ، روزهای ماه مبارک رمضان یک به یک سپری می شوند و صوت زیبای تلاوت قرآن، امسال نیز همچون سال های گذشته در حسینیه ثارالله کرمان به گوش می رسد؛ اما، صوت زیبای مجید طالبی زاده این قاری برجسته کرمان که هرساله مشتاقان زیادی را به خود جذب می کرد و پارسال میهمان سین جیم باشگاه خبرنگاران بود، از نیمه ماه مبارک در مراسم جمع خوانی کرمان شنیده نشد. علت را جویا شدیم و از حضور وی در کشور زامبیا باخبرشدیم. فرصت را غنیمت شمردیم و در گفت وگویی کوتاه با وی حال و هوای تلاوت قرآن در کشور زامبیا را از دید قاری برجسته استانمان جویا شدیم.
با سلام و ضمن قبولی طاعات وعبادات. سپاس از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.
شما الآن به کدام کشور اعزام شده اید؟
الآن در کشور زامبیا شهر بسیار زیبای لوساکا هستم.
از سوی کدام ارگان اعزام شده اید؟
از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات.


چه روزی اعزام شده اید و سفر شما چند روزه است؟
شامگاه جمعه 14 ماه مبارک از کرمان به تهران پرواز کردم و صبح شنبه از تهران به دبی و سپس از دبی به لوساکا رفتم و15 روز در زامبیا اقامت دارم.
برای چه کاری به این کشور اعزام شده اید؟
برای تلاوت قرآن در محافل مسلمانان ایران، لبنان و هند. به این صورت که هر شب همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا، شیعیان لبنان و هند، مقیم زامبیا و شیعیان لوساکا در مسجد رایزنی فرهنگی ایران حضور پیدا می کنند و بعد از صرف افطار که همه شب بانیانی از خود لبنانی ها و هندی ها دارد، محفلی شامل تلاوت بنده، سخنرانی یکی از شخصیت های برجسته تبلیغی اهل هندوستان به چهار زبان عربی، فارسی، انگلیسی و اردو و دعای افتتاح به وسیله یکی از لبنانی ها در مسجد برگزار می شود.
داوری مسابقه ای که شامگاه چهارشنبه در دو رشته قرائت و حفظ 5 جزء در محل مسجد رایزنی فرهنگی برگزار شد و اهل تسنن شهر هم دعوت بودند، برعهده داشتم.
این کشور را طی مدتی که در انجا بودید چگون دیدید؟
تقریباً منطقه جنوبی آفریقاست والآن فصل پاییز است. این منطقه بسیار پوشیده از درخت و جنگل است و نعمت خداوند به این سرزمین بسیار زیاد است و زمینه بسیار مساعدی را برای کشاورزی دارد که به تعبیر عزیزی؛ اگر، امروز بکارند، هفته بعد درو می کنند؛ ولی، متاسفانه مردم استفاده نمی کنند و جالب است چینی ها وارد این سرزمین شده اند و با خرید زمین ها در حال کشاورزی اند.
جایگاه مردم ایران در کشور زامبیا به چه صورت است؟
در کل احترام خاصی برای اهل قرآن قائلند؛ اما، برای ایرانی ها احترام خیلی بیشتری می گذارند و وقتی فهمیدند با سردار بزرگ سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی هم استانیم، ارادتشان به بنده چند برابر شد.

قاری برجسته کرمان، پیام رسان پیام وحی در کشور زامبیا


دین و مذهب مردم این کشور چیست؟
اینجا اکثر مردم مسیحی هستند و تعداد مسلمانان اهل سنت بیشتر از اهل تشیع است و عمده شیعیان این منطقه یا لبنانی اند یا هندی و گروهی هم زامبیایی هستند.
آیا حضور جمهوری اسلامی ایران توانسته تغییری در روند دین و مذهب این افراد ایفاکند؟
چندین سال، جمع بسیار صمیمی بین شیعیان هندی و لبنانی با محوریت جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده است و هر سال باشکوه تر برگزار می شود. شنیدم به برکت این وحدت، صمیمیت و اخلاق زیبای اجتماعی شیعیان این محل، تعدادی از اهل تسنن هم متمایل این جمع شدند .
استقبال مردم لوساکا را برای استماع تلاوت قرآن چه طور دیدید؟
اینجا مردمیند که اگر ده دقیقه بخوانم همه اعتراض می کنند که چرا بیشتر نخواندی؟! شب بعد 5 صفحه ترتیل خواندم، باز اعتراض کردند. شب بعد نیم جزء خواندم، باز اعتراض کردند که باید یک جزء بخوانی.
به نظرم طبیعی است صوت دلنشین قرآن در هرجا، جان ها را به خود جذب می کند.
هر شب که اینجا در شهری که عمدتاً مسیحی مذهب اند و در جمع شیعیان فقط می خوانم. می گویند چرا کم می خوانید؟!
از اینکه ماه مبارک امسال در حسینیه ثارالله کرمان و در جمع این مردم نیستید، چه حسی دارید؟
اینکه در جمع کرمانی ها نیستم، بالأخره تعلقیست که نمی شود از آن گذشت. واقعاً دلتنگ حسینیه شده ام.

قاری برجسته کرمان، پیام رسان پیام وحی در کشور زامبیا

اگر خاطره ای قرآنی در این چند روز داشتید، بفرمایید.
یک روز در جمع دانش آموزانی از یک مدرسه در حاشیه شهر لوساکا که بسیار فقیر هستند، برای کمک رسانی و توزیع غذا و پوشاک رفته بودیم. برای این امر خیر علاوه بر مسئول رایزنی فرهنگی ایران، خیرینی از لبنان و هند حضور داشتند، قبل از توزیع این اقلام از من خواستند برای این بچه ها قرآن بخوانم. سؤال کردم این ها مسلمان اند؟ گفتند: نه. تقریباً بی دین؛ ولی، خانواده آن ها اسماً مسیحی اند. با احداث این مدرسه به وسیله شیعیان و کمک رسانی ان شا ءالله مسلمان تربیت خواهند شد. وقتی تلاوت قرآن را شروع کردم، سر یک نفر از این بچه ها تکان نمی خورد، چشم یکی از آن ها پلک نمی زد، همه به صورتم میخ شده بودند.این صحنه ها همه از فقر شدید فرهنگی و دل های آماده این بچه ها حکایت دارد.
حال وهوای ماه رمضان در زامبیا به چه صورت است؟
حرمت ماه مبارک؛ حتی، از سوی غیر مسلمانان به خوبی حفظ می شود و در مساجد اهل تسنن و تشیع شاهد حضور گسترده تری از مردم در این ماه به خصوص در شب های احیا بودیم. بنده در یکی از شب های احیاء علاوه بر تلاوت در مسجد شیعیان، در مسجد اهل تسنن هم تلاوت داشتم.
ان شاءالله طنین صوت زیبای قرآن به گوش تمام جهانیان برسد و توفیق درک تمام زیبایی های قرآن به همه عنایت شود‌! از شما برای اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید، بسیار سپاسگزارم.

گفتگو از معصومه یحیی زاده

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۴۹ ۱۰ تير ۱۳۹۶
آقای مجیدطالبی زاده افتخار جامعه قرآنی است
آخرین اخبار