مدیر عامل شرکت توتال فرانسه از آغاز توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران در تابستان امسال خبر داد.

توتال فرانسه به دنبال پیشبرد پروژه پارس جنوبی ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری رویترز؛ «پاتریک پویان»، مدیرعامل شرکت فرانسوی توتال گفت: با تسهیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، شرکت توتال یک میلیارد دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری می‌کند.

وی با اشاره به هشدار‌های واشنگتن درباره احتمال لغو تعلیق تحریم‌ها علیه ایران ادامه داد: ریسک سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در ایران بالا است، ولی ارزش دارد چراکه با این سرمایه گذاری بازار بزرگی به روی ما باز می‌شود. ما از خطرات احتمالی این سرمایه گذاری آگاه هستیم و احتمالات بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را محاسبه کرده ایم.

واشنگتن پیش از این هشدار داد که اگر تهران به توافق هسته‌ای خود با قدرت‌های جهانی پایبند نباشد با لغو تعلیق تحریم‌ها مواجه می‌شود.

توسعه میدان گازی پارس جنوبی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۰ آغاز شد و شرکت توتال فرانسه یکی از بزرگترین سرمایه گذاران این میدان گازی تا پیش از اعمال تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۰۶ بود.

این شرکت فرانسوی در نظر دارد تا بار دیگر بخت خود را در فاز ۱۱ پروژه پارس جنوبی بیازماید. پروژ‌های که به بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد و قرار است در دولت دوازدهم به مرحله بهره برداری برسد.

میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین تغذیه کنندگان گاز در جهان است. با این حال، شرکت‌های بزرگ بین المللی از قبیل: «رویال داچ شل» و «بی پی» به دلیل عدم اطمینان از قراردادها، سنک اندازی‌های دولت آمریکا درخصوص روابط اقتصادی دیگر کشور‌ها با ایران و کاهش بهای جهانی انرژی نسبت به سرمایه گذاری در این کشور مردد هستند.

توتال 50.1 درصد سهم و شرکت ملی نفت چین 30 درصد سهم در پروژه پارس جنوبی دارد در حالیکه سهم پتروپارس ایران 19.9 درصد است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار