ساری،

مهمترین آفات مرکبات چیست؟

مدیر جهاد کشاورزی ساری گفت: شته ها، مینوز و کنه نقره‌ای از آفات مهم مرکبات هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، طهمورث قاسم‌نژاد در دوره آموزشی ترویجی مرکبات که ویژه ماه مبارک رمضان در روستای پایین دزا از توابع مرکز هولار شهرستان ساری برگزار شد، افزود: شته ها، مینوز و کنه نقره‌ای از آفات مهم مرکبات هستند.
وی با بیان اینکه کنه نقره‌ای در اوج گرما فعالیت دارد، گفت: کنه‌ها ۱۰ تا ۱۲ نسل در یکسال دارند و در تابستان در اوج گرما باید هفته‌ای یکبار سم پاشی شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری درباره آبیاری درختان سیاه ریشه افزود: نیاز آبی درختان در گرمترین ماه‌های سال یعنی تیر و مرداد به اوج خود می‌رسد.
قاسم نژاد با بیان اینکه زمانی‌که دمای هوا به بالای ۳۵ درجه برسد ریزش میوه اتفاق می‌افتد، گفت: درختان دانه دار مانند سیب، گلابی و به در مراحل خاصی نیاز بیشتری به آب دارند که قبل از گل و شکوفه دادن،۲۰ روز بعد از مرحله تمام گل و بعد از ریزش طبیعی میوه در خرداد ماه است.
وی درباره مراحل آبیاری درختان هسته دار مانند هلو و شلیل افزود: این درختان در دو مرحله بستن میوه (فندقه شدن) و افزایش حجم سلولی نیاز آبی دارند و در مرحله سخت شدن هسته نیاز به آبیاری ندارند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری درباره آبیاری انار گفت: انار تا نیمه اردیبهشت نیاز آبی ندارد و قبل از گلدهی آبیاری انجام شود و بعد از ریزش گل (فندقه شدن میوه) آبیاری هفته‌ای یکبار انجام شود.
قاسم نژاد افزود: آب مورد نیاز درختان ۱ ساله ۱۰ تا ۱۵ لیتر، درختان ۲ تا ۴ ساله ۱۵ تا ۲۰ لیتر و درختان بالای ۵ سال ۳۰ لیتر است که این مقدار برای مازندران کافی است.
وی گفت: در روش آبیاری سنتی راندمان جذب آب ۳۰ درصد است، اما در روش آبیاری قطره‌ای راندمان جذب آب ۹۰ درصد است و بهتر است لوله‌های آبیاری قطره‌ای به شکل خطی باشد تا ریشه‌ها گسترش بیشتری یابند، همچنین لوله‌ها نباید به نهال وصل باشند تا در تماس با طوقه باشند چراکه این کار سبب بروز بیماری‌های قارچی می‌شود، بنابراین حداقل ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر با نهال فاصله داشته باشند.
انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار