نادیده گرفتن جشنواره‌ای چون جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند ظلمی به کودک و نوجوان این سرزمین باشد که محیط فرهنگی و داستانی متعلق به خودش را می‌خواهد.

موساییانوحید موساییان نویسنده و کارگردان سینما، در خصوص میزان اهمیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در خصوص اهمیت این جشنواره همین بس که دو سال است برگزار نمی‌شود و واقعا سینمای کودک ما در این سالها به سمتی رفته که کارگردانان دیگر انگیزه‌ای برای تولید ندارد. این نوع از سینما به اندازه‌ای مهجور شده که جای خالی آن در سال‌های اخیر بیش از پیش احساس می‌شود؛ نادیده گرفتن جشنواره‌ای چون جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند ظلمی به کودک و نوجوان این سرزمین باشد که محیط فرهنگی و داستانی متعلق به خودش را می‌خواهد.

وی افزود: همین کودکان و نوجوانان هستند که در سال‌های آینده می‌توانند سینما و فرهنگ را بسازند و من متاسفم که جشنواره مختص به آنها در دو سال گذشته برگزار نشد.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بازتاب‌های تولید فیلم‌های مرتبط به کودکان و نوجوانان در جامعه، اظهار داشت: سینمای کودک و نوجوان نیز همچون هر پدیده دیگری باید اتاق فکر داشته باشد. گروهی از متخصصان در جایی جمع شوند و خارج از نگاه‌های سیاسی و حزبی بیندیشند که چرا سینمای کودک ایران در نقطه فعلی قرار گرفته و چه باید کرد که به روز باشد؟

موساییان افزود: امروزه سینمایی که می‌تواند همپای تکنولوژی گام بردارد، به سمتی رفته که در دوره‌ای خاص شاهد تولید انبوه در یک ژانر خاص هستیم.

وی تصریح کرد: مهجور ماندن سینمای کودک نشان می‌دهد که ما هنوز به مدلی نرسیده‌ایم که بتوانیم با استفاده از آن، فیلمساز را با واقعیت‌های روز و نسل جدیدی که مانند گذشته داستان‌های متعارف را گوش نمی‌داد و نمی‌خواند، همسو کنیم.این مستلزم فکر کردن گروهی از متخصصان و تدوین یک برنامه بلندمدت است. البته در سال‌های اخیر شاهد اجرای برنامه‌های کوتاه‌مدت و گذرا بوده‌ایم.

موساییان در بخش دیگری از سخنانش در خصوص چگونگی تاثیرگذاری تعاملات بین‌المللی بر روی تولید آثار سینمایی گفت: امروزه خیلی از ابزارهای تکنولوژی از کشورهای دیگر می‌آیند و در چنین زمانی نمی‌توان در را بست و با دیگران ارتباط نداشت. البته تا به امروز این تمایل کمتر در میان متولیان برگزاری جشنواره کودک و نوجوان دیده شده و امید است که در سال‌های آینده بیشتر اتفاق بیفتد.

وی در پایان انیمیشن را یکی از راه‌های ارتباط با کودکان امروز دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه هم‌اکنون بستر فعالیت در عرصه انیمیشن در سینمای ایران فراهم شده است. افراد خوش‌فکر و آشنا با تکنولوژی کارهایی می‌کنند که به نظر می‌آید، انیمیشن در آینده پرفروش‌تر از فیلم‌های رئال شود.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار