در استان فارس از ۱۲۰ رشته صنایع دستی، ۸۰ رشته فعال و بقیه کمتر فعال یا در حال فراموشی است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ زهرا الحمدی معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس اظهار کرد: استان فارس با داشتن ۲۰۰ هزار هنرمند صنعتگر در زمینه تولید صنایع دستی، جایگاه پنجم کشور را در این صنایع به خود اختصاص داده است، اما بسیاری از این صنایع در حال فراموشی است.

وی تصریح کرد: از جمله هنرهای در حال فراموشی یا منسوخ در فارس گیوه دوزی آباده، دولچه دوزی کازرون، چاقوسازی نی ریز، شیشه گری میمند، آهنگری یا همان چلنگری، دواتگری، جوک کاری و کاشی معرق است.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری فارس ادامه داد: علت کم فعال بودن حدود ۴۰ رشته‌ صنایع دستی تغییر سلیقه های مردم و جامعه، تمایل نداشتن جوانان به سمت این هنر‌ها و صنایع است و به نوعی احساس نیاز برای ادامه تولیدات آن‌ها کاهش یافته است و یا جامعه دیگر نیازی به ادامه تولیدشان احساس نمی‌کند.

الحمدی افزود: برای پیشگیری از فراموشی و منسوخ شدن رشته‌های صنایع دستی با هدف حفظ و احیای آن‌ها آموزش‌هایی داده می‌شود و با توجه به اینکه ممکن است دست‌بافته‌ها یا صنایع کاربری نداشته باشند برای آن‌ها نیز کاربری تعریف می‌شود.

از ۳۰۰ نوع صنایع دستی کشور ۱۲۰ نمونه که مهمترین آن‌ها مصنوعات چوبی مانند خاتم‌کاری و قلم زنی سبک شیراز، منبت کاری آباده، گره‌چینی، مشبک کاری، معرق کاری و دست بافته‌های داری مانند قالی، گلیم و گبه‌ فیروزآباد، حصیربافی و سراجی سنتی جهرم و سفال استهبان تنها حاصل ذوق، هنر و خلاقیت هنرمندان فارسی است.

انتهای پیام/ن

هنرهای در حال فراموشی یا منسوخ در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار