دراماتورژها علاوه بر فعالیت‌های مرسومی که در آنها سراغ داریم، می‌توانند روی نسبت های تئاتر با اجتماع تحلیل و پژوهش کنند.

اجرای مجدد «روال عادی» بعد از 7 سال تجربه خاصی استبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی، با اجرای محمد صالح علا، میزبان محمدرضا خاکی مترجم، پژوهشگر و کارگردان تئاتر بود.

خاکی در این برنامه درباره اجرای دوباره نمایش «روال عادی» توضیح داد: این نمایش را که اکنون در سالن سمندریان ایرانشهر در حال اجرا است، 7 سال پیش در سالن سایه اجرا کرده بودم و تماشاگران زیادی نتوانستند آن را تماشا کنند. این شد که تصمیم گرفتیم این کار را با برخی تغییرات از جمله تغییر بازیگر و جایگزینی کوروش سلیمانی با ایوب آقاخانی روی صحنه ببریم.

وی افزود: تجربه تکرار یک اثر برای هنرمند، تجربه خاصی است و دوست داشتم بدانم نسل امروز چطور این نمایش را درک می کند و مخاطبانی که بار اول کار را می بینند، چه نظری دارند. من هر شب نمایش را با تماشاگران می بینم و بازخوردهای هر شب آنها با شب های قبل متفاوت است.

خاکی با بیان اینکه آدم پرکاری نیستم، افزود: خوشحالم که این نمایش را مجددا اجرا می کنیم و تماشاگران جدیدی کار را می بینند.

این مترجم درباره دراماتورژی این نمایش با گذشت 7 سال از اجرای آن، توضیح داد: این نمایشنامه مثل یک قطعه موسیقی نوشته شده و شما نه می توانید نت هایی از آن را بیرون بیاورید و نه می توانید نتی بر آن بیفزایید و باید مثل یک رهبر ارکستر به درستی آن را رهبری کنید.

خاکی ادامه داد: برای برخی واژه ها مثل دراماتورژی نمی شود، معادلی پیدا کرد، چون تخصصی است. دراماتورژها علاوه بر فعالیت های مرسومی که در آنها سراغ داریم، می توانند روی نسبت های تئاتر با اجتماع تحلیل و پژوهش کنند، اما شاید درباره ویژگی های این حرفه هنوز تعریف درست و کاملی وجود ندارد.

این کارگردان تئاتر افزود: دراماتورژ یک بازوی حرفه ای برای کارگردان است.

خاکی تأکید کرد: حوزه کاری من بیش از همه دانشگاه بوده است و امیدوارم به عنوان مدرس تئاتر توانسته باشم سهم خودم را ادا کنم و تاثیرگذار باشم. خودم که به کارم علاقه مندم و از آن راضی هستم.

وی در پایان اضافه کرد: خوشحالم بگویم امروزه عرصه های تئاتر رو به توسعه است و در دانشگاه هم با اقبال نسبت به این رشته مواجهیم. اینکه چگونه بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که به این نیاز و خواسته ها در عرصه های اجرایی و تحقیق پاسخ بدهیم، مهم است. آثار و اندیشه های جدیدی در راهند و نسل پرتلاش امروزی شایسته این است که از مسائل به روز استفاده کند و مورد تشویق و حمایت قرار بگیرد.

گفتنی است؛ «چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.