وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت یازدهم در عرصه مطبوعات و رسانه‌ کارنامه قابل قبولی در این چهار سال داشته است.

سرعت صدور مجوز نشریه‌ در این دولت چند برابر شده است/کارنامه قابل دفاعی داریمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای پاسخ به سوال حسینعلی حاجی‌دلیگانی به صحن علنی آمده بود در ابتدا اظهار داشت:‌ وظیفه خود می‌دانم از شهامت و شجاعت مجلس شورای اسلامی در برخورد با حادثه تروریستی در مجلس صمیمانه تشکر و تقدیر کنم چرا که نمایش قدرت در روز حادثه برای ملت و جهانیان درس آموز بود، بازگشت رئیس مجلس به صحن و فعالیت جاری مجلس در آن روز بیانگر تعلق نمایندگان به ملت و دفاع از ارزش‌ها و هنجارهای ملی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه درباره مطبوعات و رسانه خوشبختانه ما در چهار گذشته کارنامه قابل دفاعی داریم، گفت: بهترین دوره پس از انقلاب در صدور و حمایت از مطبوعات و رسانه‌ها در این دولت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ما در مجموع و در چهار سال گذشته 15 اقدام را در حوزه حمایت از مطبوعات انجام دادیم، متذکر شد: اولا به مجوزها سرعت دادیم، از سه سال به کمتر از شش ماه زمان مجوز کاهش یافت و الان تقریبا در دایره 5 ماه قرار داریم.

صالحی‌امیری با بیان اینکه تمام مکانیزم‌های صدور مجوز الکترونیکی شده است و از طریق ثبت در سیستم سامانه معاونتی ما متقاضیان می‌توانند ثبت نام خود را انجام دهند، تصریح کرد: بعد از ثبت برای متقاضیان کد رهگیری به آنان داده می‌شود و نوبتشان مشخص می‌شود و همه کسانی که امروز در سراسر کشور در سایت معاونت مطبوعاتی ما ثبت نام کرده‌اند، می‌دانند که چگونه و در چه روزی نوبت آنها خواهد شد و تا امروز یک مورد تخلف هم به بنده گزارش نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما در این مدت یارانه مطبوعات و رسانه‌ها را تا مرز 100 میلیارد تومان در سال 96 افزایش دادیم، گفت: امروز مجموعه رسانه‌ها با حمایت جدی که دولت انجام داد و افزایش بودجه اصحاب رسانه و فرهنگ هنر در لایحه بودجه 96 که باعث می‌شود مطبوعات امسال تا مرز 100 میلیارد تومان حمایت شوند.

وی تأکید کرد: یک خبر خوب و مهم دیگر این است که هم صدور مجوز برای کل رسانه‌های دولتی و بخش عمومی و هم یارانه‌های آنها حذف شد و از این به بعد هیچ گونه مجوزی برای حوزه‌های دولتی و حتی بخش عمومی یعنی شهرداری‌ها مجوز صادر نخواهد شد، همچنین یارانه این حوزه هم قطع شد تا بخش خصوصی بیشتر بتواند مورد حمایت قرار بگیرد.

صالحی امیری اظهار داشت:‌ ما در این دوره بیمه خبرنگاران را حل کردیم و امنیت شغلی خبرنگاران تأمین شده است و کسانی که حائز شرایط خبرنگاری هستند می‌توانند بیمه شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: انتخابات خانه مطبوعات را در سراسر کشور به صورت الکترونیکی برگزار کردیم و امروز خانه مطبوعات در سراسر کشور فعال شده است.

وی با بیان اینکه امروز ما موظف شدیم نظام آموزش خبرنگاری را فعال کنیم به طوری که در سال 95، 29 دوره آموزشی برگزار کردیم، تصریح کرد: ما تعداد سایت‌ها و خبرگزاری‌ها را تقویت کردیم به طوری که قبل از دولت یازدهم 200 سایت مجوز داشت اما امروز 2500 سایت مجوز گرفته است و ما در شرایط جدید با فضایی مواجه هستیم که می‌توان گفت که در این دولت از مجموع مجوزهای بعد از انقلاب 13هزار و 800 مجوز تا امروز صادر شد که 6 هزار و 800 مجوز مربوط به چهار سال اخیر است.

صالحی‌امیری گفت: ما فعلا بر اساس قانون فقط صلاحیت‌های فردی را می‌سنجیم به طوری که در جلسه دیروز هیئت نظارت بر مطبوعات که نمایندگان قوا در آن حضور دارند و وزیر ارشاد که ریاست هیئت نظارت را بر عهده دارد و صاحب یک رأی است، نماینده حوزه علمیه قم، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده اساتید دانشگاه و نماینده اصحاب رسانه در هیئت عالی حضور دارند و در جلسه دیروز به 71 مورد پرونده رسیدگی شد که 124 مجوز صادر شد 43 مجوز صادر نشد چرا که صلاحیت لازم را نداشتند.

وی با بیان اینکه متأسفانه قانون صرفا به صلاحیت‌های فردی تأکید دارد، ادامه داد: تقاضای ما این است که باید صلاحیت‌های حرفه‌ای هم لحاظ شود چرا که بنده در میان پرونده‌های روز گذشته دیدم که فردی با لیسانس مامایی، پرستاری و معدن تقاضای نشریه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در سطح ملی داشت لذا نتیجه فرآیند این است شده است که از 6 هزار و 800 مجوزی که ما در چهار سال گذشته صادر کردیم، سه هزار مورد به علت عدم انتشار لغو شده است یعنی تقریبا از هر دو مجوز یک مورد منتشر نمی‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: شایسته نیست که ما مسئولان دستگاه‌های مختلف را دعوت کنیم و جلسه هیئت نظارت را تشکیل دهیم، پرونده تشکیل دهیم و استعلامات را انجام دهیم و بعد نیمی از آ‌نها منتشر نشود که علت اصلی این عدم انتشار آن است که صلاحیت‌های حرفه‌ای بررسی نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سرعت مجوز در این دولت چند برابر شد، تصریح کرد: مدت زمان رسیدگی از سه سال به کمتر از شش ماه رسیده است و در چنین فضایی انتظار ما این است که به علت سرعت رسیدگی‌ها تشویق شویم اما در ‌آسیب‌شناسی‌ها بر این نکته هم تأکید می‌کنیم که باید صلاحیت فردی همزمان و صلاحیت‌های حرفه‌ای دیده شود و فرد باید دارای مدارک مربوطه و تجربه لازم و در سنخیت با این حوزه باشد.

صالحی امیری با بیان اینکه ما عدالت رسانه‌ای را مورد توجه قرار دادیم، تصریح کرد: برای اولین بار نشریات شهرستان‌ها را در اولویت رسیدگی قرار دادیم و از آنان حمایت رسانه‌ای به میزان سه برابر نشریات مرکز قرار دادیم و در اولویت صدور مجوز از نظر ما شهرستان‌ها در اولویت اول هستند و بعد مراکز استان‌ها و سپس مرکز قرار دارد یعنی ما در توزیع عدالت رسانه‌ای این سیاست را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه معاونت مطبوعاتی سازوکار موفق و شفافی ایجاد کرده ایم که همه مراحل ثبت نامه، شفاف و عنی مشخص شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هر روز ثبت نام داریم و هر هفته جلسات ما برگزار می‌شود به طوری که در حال حاضر ۲ هزار نفر ثبت نام کرده اند و هر جلسه ۱۰۰۰ پرونده را از نوبت خارج می‌کنیم.

صالحی امیری تاکید کرد: در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات آیت الله قمی از دفتر مقام معظم رهبری، سراج از سازمان بازرسی، محمدعلی وکیلی از نمایندگان مجلس، جمشیدی از حوزه علمیه قم و بنده شرکت می‌کنیم در حالی که الزام قانونی برای حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: ما در بررسی ها  مرزبندی سیاسی نداریم و رسانه‌ها براساس نوبت مجوز دریافت می‌کنند،  استعلام هم فقط سجلی نیست و دستگاه‌های امنیتی بایدپاسخ استعلام ما را بدهند که گاهی این روند طولانی می‌شود.

انتهای پیام/ 

بررسی رسانه های شهرستان ها اولویت ماست 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار