نماینده مردم شاهین‌شهر گفت: 1560 متقاضی ثبت نشریه وجود دارد اما وزارت ارشاد به وظیفه خود برای پاسخ گویی به درخواست متقاضیان عمل نکرده است.

وزارت ارشاد باید به حقوق ضایع شده 1560 متقاضی نشریه پاسخ دهدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در جریان طرح سوال از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ مطابق قانون هیئت نظارت بر مطبوعات وزیر ارشاد که ریاست این هیئت را بر عهده دارد، سه ماه فرصت درخواست بررسی مجوز و پاسخ گویی به متقاضیان دارد اما متأسفانه بنا بر اعلام پایگاه رسمی وزارت ارشاد تا 14 فروردین امسال 1560 متقاضی ثبت نام کرده‌اند که وزارت ارشاد به وظیفه خود در رعایت مهلت سه ماهه عمل نکرده است.

وی ادامه داد: بنده در آ‌ذر ماه سال 95 از وزیر سوال کردم که در آن موقع حدود 600 متقاضی در صف بودند و زمانی که سوال بنده در کمیسیون مطرح شد یعنی بهمن ماه این 600 عدد به 1200 متقاضی افزایش پیدا کرده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر تصریح کرد: آقای صالحی امیری در کمیسیون وعده دادند که قانون را مبنای عمل قرار دهند اما امروز تعداد متقاضیانی که حقشان ضایع شده به 1560 نشریه رسیده است.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: بنا بر اعلام سایت وزارت ارشاد، سازمان نوسازی شهر تهران از سال 93 معطل دریافت مجوز یک ماهنامه بوده و موسسه قلم حوزه علمیه قم هم از سال 94 برای امتیاز یک فصلنامه چشم انتظار است و این مسئله صرفا به این زمان بازنمی‌گردد و در مجلس ششم هم یکی از نمایندگان تهران به وزیر ارشاد وقت تذکر داد.

وی گفت: بنا بر سخنرانی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در دهه 70 که هنوز هم این سمت را دارد در یک سخنرانی در مشهد خانم فائزه هاشمی که در دهه 70 درخواست مجوز روزنامه کرده بود، انتظامی معاون کنونی وزیر ارشاد همان موقع با دفاع از تصمیم سلیقه‌ای خود گفت: ما صلاح ندانسته‌ایم مجوز روزنامه دهیم بلکه مجوز هفته نامه دادیم!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: در توضیحات وزیر در جلسه کمیسیون توجیهات مختلفی وجود داشت به طوری که آقای صالحی امیری ابتدا گفت 80 درصد از متقاضیان نشریه انگیزه‌هایی به غیر از مسائل حرفه‌ای دارند و مدیران نشریات حرفه‌ای از وی خواسته‌اند که مجوز صادر نشود.

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: تصحیح قانون را به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر دادم که مطابق با تبصره قانون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست هیئت نظارت بر مطبوعات را بر عهده خواهد داشت و پاسخگوی عملکرد هیئت مذکور در مجلس و دیگر مراجع ذی صلاح هم خواهد بود.

نماينده شاهين شهر بيان داشت: کاری که هیات نظارت بر مطبوعات در مهلت ۳ ماهه باید انجام دهد بررسی استعلام درباره مدارک تحصیلی و نظام وظیفه متقاضی صدور مجوز است بنابراین کار سختی را برعهده ندارند.

وی گفت: صالحی عنوان کرد روز گذشته به تقاضای ۱۷۶ مجوز رسانه رسیدگی کردند بنابر گفته وزیر رسیدگی به مجوز زمان زیادی را از هیات نظارت بر مطبوعات نمی‌گیرد از سوی دیگر با تاخیر در رسیدگی به تقاضای مجوز رسانه شاهد بیکاری هزاران نفر از صاحبان قلم و اصحاب رسانه هستیم.

این نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد هیات نظارت بر مطبوعات عنوان کرد: صالحی می‌گوید اعضای هیات نظارت وقت لازم برای رسیدگی به متقاضیان را ندارد این در حالی است که انتظار می‌رود هیات نظارت زمان خود را با قانون منطبق کند نه اینکه قانون بر میل ایشان تغییری داشته باشد.

حاجی دلیگانی تاکید کرد: نمایندگان کمک کنند تا دستگاه‌های ذی ربط براساس قانون به تقاضای مردم با رعایت قوانین مصوب عمل کنند.

وی گفت: صالحی می‌گوید هر هفته هیات نظارت بر مطبوعات جلسه‌ای برگزار می‌کند بنابراین اگر در هر جلسه به تقاضای ۱۰۰ نفر رسیدگی می‌شد تا امروز پاسخ ۱۵۶۰ تقاضا داده می‌شد.

نماینده مردم شاهین شهر خاطرنشان كرد: اگر به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قانون مشکل دارد دولت لایحه‌ای برای رفع اعمال سلیقه در مسیر صدور مجوز به مجلس ارسال کند و مطمئن باشد نمایندگان در این مسیر دولت را همراهی خواهند کرد.

انتهاي پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار