به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ شايد اصلي ترين قدم در کاهش ترافيک و آلودگي هوا کاهش تردد وسائط نقليه شخصي باشد که تنها با توسعه حمل و نقل عمومي کارآمد محقق خواهد شد.
استفاده از وسايل حمل و نقل عمومي يکي از اصلي ترين راهکارهايي است که به صرفه بودن از نظر اقتصادي، کاهش ترافيک و آلودگي هوا و ايمن بودن از مزاياي آن برشمرده مي شود..
طي سال هاي گذشته شهرداري تبریزایجاد خطوط BRT را در دستور کار قرار داد گرچه در ابتداي اين طرح بسياري از کارشناسان و شهروندان از اينکه بخشي از خيابان در اختيار اتوبوس ها قرار گيرد ناراضي بودند اما با توجه به مزاياي اتوبوس هاي تندرو، خدمات دهي گسترده اين خطوط اکنون يکي از اصلي ترين مطالبات شهروندان است و از دلایل موفقیتآمیزبودن این سامانه کاهش فاصله دسترسی مردم، جابهجایی روزانه قابل توجه مسافر و کاهش ترافیک تبریزمیتوان اشاره نمود.
فقدان خدمات رسانی یکپارچه قطار شهری در تبریز و ایجاد سامانه اتوبوسهای تندرو، جایگزینی مناسب برای جابجایی حجیم ، سریع ، راحت و ارزان، جان تازه ای به حمل ونقل عمومی درکلانشهر تبریز بخشیده است که با افتتاح و راه اندازی ۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابین جدید با اعتبار ۳۳۰ میلیارد ریال در اسفند ۹۵ این سامانه را با عمر متوسط ۵ سال به یکی از جوانترین ناوگان های فعال در سطح کلانشهر ها تبدیل کرده است .
با توجه به گذشت ۹ سال از خدمات رسانی دومین سامانه BRT کشور در تبریز میتوان عنوان کرد که تاثیرگذاری خدمات رسانی اتوبوسهای این سامانه در سفرهای درونشهری بحدی است که کوچکترین نارسائی ، بیشترین دقت افکار عمومی را بدنبال داشته است و بهره گیری گروههای مختلف اجتماعی از این سامانه جایگاه مثبت و غیرقابل انکار این نوع از خدمات را بیش از پیش نمایان کرده است و شهروندانی که پای ثابت و مسافر همیشگی مسیر۳۶ کیلومتری خط بی.آر.تی از میدان بسیج بطرف راه آهن هستند، بر این نکته هم اذعان دارند که از زمان راهاندازی این مسیر ، تغییرات خوبی در کاهش ترافیک مسیر و کاهش زمان سفر در مسافرتهای درونشهری ایجاد گردیده است.
اما خدمات رسانی در سامانه BRT با مشکلاتی از جمله ورود موتورسوارها و خودروهای شخصی و حتی جولان عابران پیاده مواجه است که این امر مشکلات متعددی را برای مسافران این خط و اتوبوسرانان به وجود آورده است.
از زمان راه اندازی اتوبوس هاي بي آر تي تبریز معدود حوادث به وقوع پيوسته به دليل کم توجهي عابران پياده برای عبور ومرور ازمسيرهاي خط کشی شده می باشدکه نقش عابران پياده در وقوع چنين حوادثي کمتر از رانندگان بي ار تي نبوده است و کاهش ۸۰ درصدی سوانح فوتی و جرحی در ناوگان حمل ونقل عمومی تبریز، بویژه در سامانه تندرو در سال ۹۵ حاکی از ارائه خدمات ایمن و سالم توسط اتوبوسرانان آموزش دیده ، تلاشگر و فهیم می باشد.
یافته های موجود نشان می دهد که خدمات رسانی یک دستگاه اتوبوس دو کابین برابر با تردد ۱۲۰ وسائط نقلیه شخصی بوده که با احتساب فعالیت روزانه بیش از ۹۰ دستگاه اتوبوس در این سامانه و با مد نظر قرار دادن فعالیت ۱۶ ساعته این سامانه، از تردد ۸۶۴۰۰ دستگاه خودروی سواری در مهمترین کریدور اصلی کلانشهر تبریز کاسته شده که تاثیرات زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا قطعا" ملموس و غیر قابل انکار می باشد.
در پایان، رویداد تبریز ۲۰۱۸ فرصت ارزشمندی است برای گسترش ، نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، بویژه توسعه خطوطBRT که این مهم یکی از دغدغه های اصلی شهرداری تبریز و مجموعه دست اندرکاران و کارشناسان حمل و نقل و ترافیک شهری بوده و با برنامه ریزیها و اقدامات انجام گرفته افقهای روشنی برای کهن شهر تبریز در حوزه حمل و نقل عمومی متصور می باشد.
انتهای پیام/خ