کلهر گفت: آمریکایی‌ها قصد دارند با احداث پایگاه نظامی در سوریه و در ادامه اجرای طرح تجزیه این کشور، روند کنترل بر آن‌را هموار کنند.

هدف آمریکا از ایجاد پایگاه نظامی جدید در سوریه، تجزیه این کشور استرضا کلهر کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار تحولات منطقه گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون هدف بمباران‌های اخیر ائتلاف آمریکایی علیه مناطق مسکونی استان‌های حسکه و رقه در سوریه و احداث پایگاه نظامی جدید در این مناطق اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت کنونی سوریه به‌گونه‌ای است که گرایشات سیاسی و نظامی در آن کاملا به‌نفع بشار اسد تحلیل می‌شود.

وی ادامه داد: از این جهت آمریکایی‌ها با توجه به تجربه ناموفق خود در عراق، در سوریه هم شاهد ناکامی طرح‌های خود در مورد این کشور هستند، بنابراین تصمیم دارند تا تجربه ناموفق گذشته خود را در عراق به‌گونه‌ای اصلاح شده در سوریه پیاده کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: لذا آمریکایی‌ها از یک سو دفاع از تروریسم تکفیری را غیرممکن می بینند واز سوی دیگر توان تروریست‌های ارتش آزاد سوریه را برای براندازی بشار اسد پایین ارزیابی می‌کنند.

کلهر با اشاره به طرح آمریکا برای کنترل سوریه و تسلط بر این کشور تصریح کرد: به همین دلیل آمریکایی‌ها قصد دارند با تقسیم کشور فعلی سوریه به چندین کشور کوچک، روند کنترل بر این کشور را برای خود هموار کنند، بنابراین تصمیم آن‌ها مبنی بر احداث پایگاه‌های نظامی جدید در این کشور با هدف پشتیبانی مستقیم از مخالفان بشار اسد و محقق کردن طرح تجزیه‌طلبانه خود در سوریه صورت می‌گیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: طرح مذکور آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی در سوریه آخرین راهبردی است که آن‌ها برای ماندن در این کشور و حمایت ازمعارضان دولت اسد شکل می‌دهند، اما معلوم نیست که این طرح تا چه میزان موفقیت آمیز بوده و بتواند به آمریکایی‌ها کمک کند تا به نام ائتلاف خودساخته مدت زمان بیشتری را در سوریه باقی بمانند.

وی در پایان افزود: احداث پایگاه نظامی در سوریه توسط آمریکا با مخالفت جدی روسیه مواجه است و سازمان ملل نیز در این زمینه هیچ‌گونه مجوزی به واشنگتن نداده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار