رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به ورود ایران در یکی از مهم‌ترین پروژ‌ه های تحقیقاتی جهان از موفقیت پاستور در ساخت نخستین واکسن آنفولانزاد خبر داد.

تحقیقات واکسن نوترکیب آنفولانزای پاستور به کجا رسید؟مصطفی قانعی رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: در واقع تعداد محدودی از کشورهای جهان به خصوص ایران در حال تحقیق در مورد واکسن نوترکیب آنفولانزا هستند که فعلا در هیچ جای دنیا وجود ندارد و در صورت ساخت تحول جهانی چشمگیری را با خود به همراه دارد.

وی با تاکید بر اینکه واکسن نوترکیب آنفولانزا و واکسن آنفولانزای تخم مرغی باهم یکسان نیستند، افزود:  در حقیقت تولید و تامین تخم مرغ عاری از میکروب و باکتری برای ساخت واکسن آنفولانزای تخم مرغی هزینه بر است و علاوه بر آن مراحل ورود ویروس آنفولانزا در تخم مرغ تا رشد و تضعیف آن در دما ی مناسب ، زمان بر بوده و در نتیجه میزان تولیدات این نوع از واکسن  به طور طبیعی محدود می شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: تولید واکسن های نو ترکیب از نظر واکسیناسیون عمومی در همه کشور ها بسیار کم هزینه تراست در حالیکه قیمت هر ریال واکسن آنفولانزای تخم مرغی تقریبا به 20 هزار تومان می رسد که هم اکنون در بیشتر بازار های واکسن سازی سایر کشور ها وجود دارد و به زودی در ایران هم به تولید انبوه می رسد.

وی تصریح کرد: هر ساله سازمان بهداشت جهانی سه مدل از ویروس های شایع را برای ساخت واکسن آنفولانزای تخم مرغی در اختیار کشورهای تولید کننده می گذارد تا طبق آن این ویروس ها در تخم مرغ ها تکثیر، جداسازی و تضعیف شوند تا به مرحله واکسن برسد ، امکانی که در کشورمان نیز میسر شد اما در واقع واکسن آنفولانزای تخم مرغی به فراوانی در جهان وجود دارد در حالیکه واکسن آنفولانزای نوترکیب فعلا در دنیا وجود خارجی ندارد .

قانعی اظهار کرد: تحقیقات انستیتو پاستور در مورد واکسن نوترکیب آنفولانزا همگام با دنیا در حال پیشروی است و هم اکنون فاز یک آن ( تحقیقات پایه آزمایشگاهی به همراه نتیجه ) انجام گرفته اما هنوز تا رسیدن به ساخت این واکسن حیاتی ، سه فاز دیگر باقی مانده است .

انتهای پیام /

حرکت جهانی در مسیر تولید محصولات نوترکیب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.