تهیه کننده سریال شهربانو گفت: صنعت فیلم در افغانستان نوپا و با توجه به شرایط خاص کشور با مشکلات جدی بسیاری دست به گریبان است.

«شهربانو» نخستین مجموعه تولید شده در بخش خصوصی/ صنعت فیلم در افغانستان با مشکلات جدی دست به گریبان استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مجموعه تلویزیونی «شهربانو» نخستین اثر تلویزیونی کشور افغانستان است که توسط بخش خصوصی تهیه و تولید می شود. «شهربانو» آسیب‌های روز جامعه افغانستان را در قالب روایی داستان زندگی دو خانواده افغان از دو طبقه فقیر و ثروتمند جامعه بیان می‌کند و سعی دارد تا با به نمایش گذاشتن این آسیب‌ها که به شکل روزمره خانواده‌های افغان را با خود درگیر ساخته گامی در راستای ارتقای سطح آگاهی شهروندان افغان از حقوق اجتماعی و شهروندی خود بردارد.

سید محمد تقی حیدری رییس موسسه فرهنگی نمارسانه و تهیه کننده این مجموعه تلویزیونی فاخر است که خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، به سراغ ایشان رفته  و گفتگوی مفصلی را در مورد روند ساخت سریال تلویزیونی شهربانی و مشکلات احتمالی آن صورت داده است که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان: مختصری از خودتان بگویید و بگویید؟

حیدری: مدیر مسئول موسسه فرهنگی نمارسانه‌ام و تهیه کنندگی مجموعه تلویزیونی «شهربانو» را بر عهده دارم. موسسه فرهنگی نمارسانه تاکنون مجموعه‌های مختلفی را در قالب طنز و نمایش کودکان مانند مجموعه طنز «هزار رنگ» و «چهار در یک» تولید کرده است؛ اما مجموعه «شهربانو» نخستین تجربه ما در قالب کار تلویزیونی بلند بوده است که در مکان‌های مختلف شهری فیلمبرداری‌اش صورت گرفته است.

باشگاه خبرنگاران: آیا تمامی عوامل و بازیگران در تولید این اثر افغانستانی بوده‌اند؟

حیدری: سریال شهربانو به تهیه کنندگی موسسه نمارسانه و کارگردانی آقای قربان میرزایی تولید و در حال حاضر نیز اکنون مراحل پایانی ساخت اعم از تدوین و صداگذاری را طی می‌کند و از آنجایی که یکی از اهداف گروه تولید شهربانو استفاده از ظرفیت‌های موجود در بین هموطنان افغانستانی بوده است، تمامی اعضای گروه تولید این مجموعه نیز از میان متخصصان افغان انتخاب شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران: کمی درباره فیلمنامه و نویسنده سریال شهربانو بگویید و اینکه الگوی اولیه چگونه در ذهنتان شکل گرفت؟

حیدری: در مراحل پیش تولید این مجموعه جلسات متعددی با دوستان داستان نویس در شهرهای کابل و مزار شریف داشتیم تا در نهایت فیلمنامه‌ای برآمده از دل جامعه و مطابق با فرهنگ مردم افغانستان داشته باشیم. شهربانو روایتگر زندگی و تناقضات فی مابین دو خانواده افغان از دو طبقه اجتماعی متفاوت است که در طول فیلم با یکدیگر به تقابل می‌پردازند. نویسندگان فیلمنامه تلاش کرده اند تا بسیاری از مسائل و مشکلات موجود در جامعه افغانستان را در قالب یک اثر داستانی بیان کرده و گامی در راستای رفع و حل این معضلات جامعه خود برداشته باشند و از این رو فیلمنامه این اثر کاملا بر اساس واقعیات جامعه افغانستان نوشته شده و پر است از اتفاقاتی که یک خانواده افغان در طول روز با آن ها دست و پنجه نرم می‌کند.

باشگاه خبرنگاران:  فکر می‌کنید سریالتان چقدر در جامعه افغانستان استقبال شود و چه گروهی بیشتر مخاطب آن خواهند بود؟

حیدری: متاسفانه تولید مجموعه‌های تلویزیونی بلند تاکنون در میان اهالی سینمای افغانستان از جایگاه خوب و مناسبی برخوردار نبوده است. به گونه‌ای که تنها تاکنون چند مجموعه داستانی معدود و آن هم از سوی برخی نهادهای دولتی ساخته شده است. لذا هدف اصلی من و همکارانم در موسسه فرهنگی نمارسانه از ساخت شهربانو ایجاد انگیزه و فراهم ساختن زمینه‌های لازم جهت ورود سایر سینما گران افغان به ساخت سریال بوده است. همانطور که توضیح دادم مخاطبین این اثر را توده عام جامعه تشکیل میدهند و از این رو پیشبینی میکنیم اسقبال خوبی از این اثر صورت بگیرد.

باشگاه خبرنگاران: ساخت این سریال چه مدت به طول کشید؟

حیدری: طبق برنامه ریزی‌های اولیه که در ابتدای آغاز ساخت این مجموعه صورت گرفت مدت زمان 4 الی 5 ماه برای ساخت این مجموعه در نظر گرفته شد. اما متأسفانه به دلیل ناهماهنگی های متعدد و اتفاقاتی که در ضمن تولید برای گروه تولید رخ داد این مدت زمان به هشت ماه افزایش پیدا کرد.

باشگاه خبرنگاران: از مشکلات و موانع ساخت یک اثر داستانی در افغانستان برایمان بگویید و توضیح دهید صنعت فیلم سازی در افغانستان در چه وضعیتی قرار دارد؟

حیدری : در پاسخ به این سوالتان می توانم بگویم اگر از همان اول می‌دانستیم که برای ساخت این اثر انقدر با مشکلات مختلف مواجه می شویم، شاید در همان آغاز کار پروژه را کنسل می‌کردیم. عدم همکاری ارگان‌های دولتی، مشکلات صدور مجوزهای لازم یافت برای لوکیشن های مورد نیاز فیلمبرداری و سایر مشکلاتی که بر سر راه تولید این اثر با آن ها رو به رو می‌شدیم تنها بخشی از مشکلات ساخت یک اثر داستانی بلند تلویزیونی در افغانستان می باشد. البته صنعت فیلم در افغانستان بسیار نوپا و جوان و در حال حاضر و با توجه به شرایط خاص کشور با مشکلات جدی بسیاری نیز دست به گریبان است. اما بنده و سایر همکارانم در گروه تولید شهربانو امیدواریم تا با تولید چنین آثاری زمینه تولید کارهای جدی در سینما و تلویزیون افغانستان فراهم شود.

باشگاه خبرنگاران: همانطور که خودتان در جریان هستید در هفته ای که گذشت نهمین اجلاس رادیو و تلویزیون‌های اسلامی در مشهد به کار خود پایان داد ، می خواهم از شما به عنوان یکی از برگزیدگان این جشنواره بپرسم  به نظرتان برگزاری این گونه جشنواره‌ها چه تاثیری در رشد صنعت سینمای افغانستان خواهد گذاشت؟

حیدری: به نظرم برگزاری چنین جشنواره‌هایی می تواند تاثیر مستقیم بر روند رشد و توسعه  صنعت سینما در افغانستان داشته باشد که با ایجاد یک فضای رقابتی زمینه کسب تجارب از پیشگامان این عرصه و زمینه آگاهی گروه های مختلف را از ظرفیت های همدیگر فراهم سازد.

باشگاه خبرنگاران: این اثر چه زمان و از طریق کدام کانال تلویزیونی افغانستان بر روی آنتن خواهد رفت؟

حیدری: مجموعه «شهربانو» در حال حاضر در مراحل پایانی ساخت خود می باشد و تاکنون هیچ توافقی با هیچ یک ازشبکه های تلویزیون کشور مبنی بر پخش سریال شهربانو از این شبکه ها صورت نگرفته است. 

انتهای پیام/

 برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار