رئیس دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گفت: با هدف ثبت حرفه‌های سنتی اصفهان که احتمال از بین رفتنشان در آینده وجود دارد و در نسل امروز نیز مهجور مانده است 9 مستند ساخته شده و امروز رونمایی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مصطفی حیدری  با اشاره به نمایش و برگزاری آیین رونمایی از مجموعه مستند مشاغل سنتی اصفهان اظهار کرد: بر اساس مأموریتی که دفاتر تخصصی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان دارد، برنامه بر این شد تا یک سری مجموعه مستند کوتاه با موضوع مشاغل سنتی اصفهان تولید شود.

وی افزود: در مرحله اول دفتر تخصصی سینما با همکاری موزه عصارخانه شاهی به عنوان مرکز مطالعات فرهنگ عامه اصفهان با اساتید برجسته 9 حرفه سنتی اصفهان با هدف ثبت حرفه‌ها که احتمال از بین رفتنشان در آینده وجود دارد و در نسل امروز نیز مهجور مانده است، صحبت کردیم.

رئیس دفتر تخصصی سینمای سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان گفت: این مستندها با کمک فیلم‌سازان جوان و کار کرده در مرحله اول در قالب 9 مستند آماده شد که  امروز در کتابخانه مرکزی اصفهان رونمایی شد؛ فیلم سازان این آثار از جوانان خوب اصفهان هستند.

وی با اشاره به 9 حرفه‌ای که در قالب مستند معرفی شدند، عنوان کرد: سوخته معرق، قلمکار، سفالگری، قفل‌سازی، طلاکوبی، ملیله بافی، گلیم‌بافی، پاپیه ماشه و شبکه بری از حرفه‌هایی است که در این مستندها به معرفی آن‌ها پرداخته شده است.

حیدری تصریح کرد: این مستند مجموعه دومی نیز دارد که در آن به حرفه‌های بیشتری خواهیم پرداخت، به طور مثال آهنگری، کاشی‌کاری و دیگر مشاغل سنتی اصفهان هستند که در مجموعه «راسته 2» به آن‌ها خواهیم پرداخت؛ این فیلم‌ها را برای شبکه‌های مستند و اصفهان نیز فرستادیم و نهایتاً از این مجموعه به صورت تولیدی در انتشارات استفاده خواهیم کرد.

 علی خوش‌نویس‌زاده، جواد عبادی، حسن کیانی، غلامعلی داستان‌پور، جهانگیر آیتی، محمد آقا رفیع، شرمین سارنج، قمرالملوک سترگ و کیقباد بذرافشان هنرمندان این حرفه‌ها در مستندها هستند و کارگردانی این مستندها را محمد فاضل پور ابوطالب، یاشار کریمی، کیوان احمدی، احسان امینی، حسن کوچکی، امیر رستمی، آیدا نامجوفر و بهروز یزدانی بر عهده داشتند.

برنامه نمایش و آیین رونمایی از مجموعه مستند مشاغل سنتی اصفهان با نام «راسته»  امروز  در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.