رئیس میراث فرهنگی و گردشگری تربت جام از کشف یک لوح سنگی مربوط به هشتصد سال پیش درمحوطه شهر تاریخی خرگرد تربت جام خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد عبدالرحیم تاج محمدی گفت: شهر تاریخی خرگرد تربت جام از جمله شهر‌های بزرگ خراسان است که قدمت چند هزار ساله دارد و توانسته دانشمندان زیادی به جهان اسلام معرفی کند.

وی افزود:طبق گفته‌های باستان شناسان گورستان این شهر تاریخی بیش از ۱۳ کیلومتر مربع وسعت داشته که بقایای آن از تپه‌های روستای لنگر شروع و تا حوالی روستای قلعه نو تربت جام امتداد یافته است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری تربت جام با اشاره به ویژگی‌های این لوح سنگی گفت: متن این لوح سنگی متعلق به یک متوفی بنام احمد بن محمد بن عمر دانشمند مربوط می‌شود که در سال ۲۰ ذی الحجه در سال ۵۹۱ ه. ق. در شهر تارخی خرگرد تربت جام فوت شده است.

تاج محمدی افزود: نوع خط این لوح سنگی خط توقی و بصورت بودن نقطه بوده و جنس سنگ از نوع سنگ‌های هر کاره می‌باشد و مربوط به قرن ششم ه. ق. و دوره تیموری و دقیقا ۸۳۷ سال پیش روی این سنگ حکاکی شده است.

وی با اشاره به اینکه موزه رباط جام بدلیل نداشتن امکانات ایمنی و فضای نمایشگاهی این لوح سنگی و چند اثر تاریخی ارزشمند در انبار مپراث فرهنگی تربت جام نگهداری می‌شود.

انتهای پیام//س. ج

کشف لوح چند هزار ساله در تربت جام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.