برای اجرای طرح های مالچ پاشی درعرصه های بیابانی کشور چهار هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ فرهاد سرداری سرپرست دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری گفت: در سال های گذشته برای خرید مالچ، با مشکل روبه رو بودیم اما اکنون اعتبار خوبی در این زمینه گذاشته شده است.

وی درباره ادعاهای طرح شده در زمینه اثرات سوء زیست محیطی مالچ پاشی ها در عرصه های طبیعی افزود:درباره اثرات سوء مالچ پاشی،صحب هایی مطرح و دیدگاه های مطرح شده اما،نظر مبتنی بر تحقیق علمی نیست.

سرداری  تصریح کرد:برای بررسی مضرات زیست محیطی، اقدام تحقیقی با مشارکت شرکت ملی نفت انجام شده و تمام مناطقی در کشور که در 30 سال اخیر مالچ پاشی شده بود مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و در آن، عرصه های بیابان به لحاظ شرایط خاک، آب زیر زمینی و پوشش گیاهی بررسی و آزمایش شده است.

وی درباره برنامه های ایران برای مقابله با بیابان زایی در کشور همسایه اظهار کرد: هفته گذشته اجماع جهانی با 33 کشور انجام شد تا برای همکاری منطقه ای برنامه تدوین شود.

وی گفت:در این باره باید وزارت امور خارجه کمک کار باشد و حمایت های دفتر یو.ان.دی.پی هم جذب شود.

سرداری درباره پیشروی بیابان ها و افزایش میزان سطح این عرصه ها افزود:زمانی که توان تولید اکولوژیک در یک منطقه کاهش پیدا می کند، بیابان زایی اتفاق می افتد و مناطق به سمت بیابانی شدن پیش می روند و این وضعیت اکنون به علت شرایط خشک سالی ها و کاهش بارندگی ها در برخی استان های غربی، استان اصفهان و استان سیستان وبلوچستان مشاهده می شود.

گفتنی است:32ممیز 6 دهم میلیون هکتاراز عرصه های طبیعی کشورعرصه بیابانی است.

انتهای پیام/آ

جلو گیری از بیابان زایی درعرصه های بیابانی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.