رئیس سازمان عشایر با اشاره به خدمات آموزشی برای عشایر با اعلام اینکه در سال ۶۶ فقط ۲۷ درصد عشایر باسواد بودند، گفت: در حال حاضر۷۰ درصد عشایر کشور باسواد هستند و همچنان روند آموزشی ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ کرمعلی قندالی رئیس سازمان عشایر در اختتامیه مدیران ستادی و استانی کشور در تبریز گفت: باتوجه به اینکه عشایر کم‌ترین هزینه برای کشور را دارد ولی در حوزه‌های مختلف تاثیرات زیاد اقتصادی برای رشد اقتصاد کشور داشتند که نمونه آن در حوزه پدافند در مناطق مرزی، غیرمرزی و تنوع تولیدات صنایع‌دستی، گوشت و دام و غیره عیان است.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان‌شرقی در تمام زمینه‌ها سرآمد است، گفت: این خطه سرزمین بسیاری از مفاخر، مشاهیر و دلاورمردانی است که به عنوان نقطه درخشان در ایران می‌درخشد.

رئیس سازمان عشایربا اشاره به اینکه عشایر کشور یک میلیون و ۲۹۹ نفر و ۱/۸ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، گفت: براساس آمار، این جمعیت عشایری ۲۵ درصد تولیدات لبنی کشور را بر عهده دارند که سالم‌ترین مواد غذایی تولید شده است.

وی تصریح کرد: ۳۵ درصد صنایع‌دستی کشور متعلق به عشایر بوده که ۲۴ میلیون رأس دام عمدتا سبک در حوزه عشایر در کشور تعریف شده است.

رئیس سازمان عشایر در ادامه سخنان خود افزود: از لحاظ اقلیم و قلمرو ۵۹ درصد سطح کشور در حوزه عشایر پراکنده است.

قندالی با تاکید به تاثیرات شگرف عشایر در همه برهه‌های سرزمینی در طول تاریخ گفت: عشایر در دفاع مقدس با تقدیم ۱۰ هزار شهید و تعداد زیادی جانباز غیرت و تعصب خود به ایران را نشان داده‌ است.

وی اذعان داشت: باتوجه به اینکه عشایر کم‌ترین هزینه برای کشور را دارد ولی در حوزه‌های مختلف تاثیرات زیاد اقتصادی برای رشد اقتصاد کشور داشته است که نمونه آن در حوزه پدافند در مناطق مرزی، غیرمرزی و تنوع تولیدات صنایع‌دستی، گوشت و دام و غیره عیان است.

رئیس سازمان عشایر کشور با اشاره به جمعیت 2 درصدی عشایر در استان آذربایجان‌شرقی گفت: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه استفاده از منابع آب و خاک به قدری پیشرفت‌ صورت گرفته که در بازدید دیروز از شهرستان کلیبر مشاهده شد علاوه بر حفظ کرامت عشایر، تولید و اشتغال ایجاد شده است ولی همچنان در حوزه اقتصاد مقاومتی ظرفیت زیادی وجود دارد.

وی به اقدامات زنجیره‌ای در راستای تولید داخلی عشایر از جمله زنجیره تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی، گردشگری و سایر زمینه‌ها اشاره کرد و افزود: تاثیرات عشایر در صنعت کشور چند برابر بیشتر از جمعیت خود آنهاست به گونه‌ای که یک عشایر توانایی تامین‌کننده پروتئین ۱۶ نفر دیگر را دارد.

قندالی تاکید کرد: از اینکه بتوانیم عشایر را در حوزه آموزش،فرهنگ تقویت کنیم بحث جدی است که در شورای عالی عشایر مصوبات زیادی در حوزه فرهنگ، سواد، توانمندی و بهداشت درمان به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به خدمات آموزشی برای عشایر با اعلام اینکه در سال ۶۶ فقط ۲۷ درصد عشایر باسواد بودند، گفت: در حال حاضر۷۰ درصد عشایر کشور باسواد هستند و همچنان روند آموزشی ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان عشایر کشور بیان کرد: با توجه به اینکه در مالیات ارزش افزوده، عشایر هیچ سهمی نداشتند ولی بعد از اعلام استفاده از ۳۵ درصد مالیات اعلام شده در برنامه ششم، عشایر در کنار روستاییان سهم خواهند داشت.

این همایش به صورت سه روزه در تبریز برگزار شد و اهداف و جمع‌بندی زیادی تعیین و مصوب خواهد شد.

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.