کرمان؛

مراکز علمی به پیشگیری از آسیب های اجتماعی سرعت بخشند

مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: دانشگاهها باید از حالت گلخانه ای موجود خارج شوند و به امر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سرعت بخشند.

مراکز علمی به پیشگیری از آسیب های اجتماعی سرعت بخشند به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ عباس صادق زاده  در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته بهزیستی در محل سالن شهید ارشاد اداره کل بهزیستی استان کرمان افزود: اعتیاد، کمبود دانش، طلاق و کمبود مهارت ها ناشی از این است که دانش عمومی خانواده ها و افراد جامعه به شدت پایین است و این خلا بزرگ جامعه ما است.


وی تصریح کرد: در نخستین گام برای پیشگیری باید دانش جامعه را ارتقاء دهیم و از دانش دانشگاهیان و نخبگان استفاده ببریم اما متاسفانه دانشگاه ها تا امروز وظیفه خود را در تولید علم متناسب با شرایط جامعه انجام نداده اند.


مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: باید دانشگاه را از حالت علوم گلخانه ای خارج و به یک مرکز علمی تبدیل کنیم و تمام تلاش را بر مشارکت جویی بگذاریم.


صادق زاده با بیان اینکه در کرمان مراکز کار ورزی مشاوره را برای افراد فارغ تحصیل از دانشگاه ها راه اندازی کردیم افزود: امروز باید یک مرکز مشاوره وجود داشته باشد تا مهارت را به افراد دچار معضلات اجتماعی بیاموزد با بی توجهی به معضلات اجتماعی باید هزینه های بیشتری را پرداخت کنیم.


وی اظهار کرد: توسعه مراکز علمی مشاوره ای ازجمله اقداماتی اداره کل بهزیستی استان کرمان انجام داده است و در سال 95 مرکز مشاوره و روان شناختی کرمان را راه اندازی کردیم.


وی با بیان اینکه امروز باید خدمت علمی ارائه شود و مراکز توانبخشی و پیشگیری را توسعه دادیم گفت: در هفته بهزیستی بالغ بر 40 پروژه علمی ازجمله نرم افزاری و سخت افزاری را افتتاح خواهیم کرد.


مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: سال گذشته برای مدیریت بر مسائل اجتماعی جامعه طرحی را مختص استان کرمان طراحی کردیم و با مدیریت علمی چهار منطقه پرخطر شهر کرمان و چهار شهرستان کرمان آسیب های اجتماعی و رفتارهای اجتماعی کنترل می شود و در این طرح از سرمایه های اجتماعی نیز استفاده می کنیم.


وی با بیان اینکه این طرح را به زودی در تمام استان پیاده خواهیم کرد عنوان کرد: مسائل اجتماعی ازجمله طلاق، اعتیاد و معلولیت زایی در حال رشد است و بی اعتنایی ها و بی اعتمادی های بسیاری از افراد نسبت به مسائل جامعه مشکل ساز می شود.


صادق زاده با بیان اینکه پنج مرکز تحقیقات را در استان کرمان راه اندازی کردیم که در هفته جاری به بهره برداری می رسد گفت: مرکز تحقیقات آسیب اجتماعی و مرکز فراخوان نخبگان و افراد صاحب تجربه و افرادی که می توانند در شرایط کنونی جامعه اثرگذار باشند در قالب یک برنامه علمی طراحی و در اختیار جامعه قرار می گیرد.


وی افزود: مشکل جامعه ما نبود برنامه است زیرا در کنترل مسائل اجتماعی هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد چرا که از اعتبار موجود به درستی استفاده نمی شود و در صورت استفاده صحیح قدم های بزرگی برداشته خواهد شد.


مدیرکل بهزیستی استان کرمان بیان کرد: برای نخستین بار در برنامه ششم توسعه به مسائل حوزه اجتماعی توجه جدی شده است و در این برنامه در 20 ماده به بهزیستی برای مدیریت آسیب های اجتماعی اشاره شده است.


وی گفت: برنامه سوم توسعه نیز نگاه ها و رویکردهای اجتماعی داشت زیرا دولت وقت، اجتماعی بود و در سایر برنامه های توسعه موضوعات اجتماعی بسیار کم رنگ است امیدواریم با رویکرد برنامه ششم توسعه خلاهایی که ایجاد شده و باعث شده است که در بعضی رفتارهای اجتماعی دچار آسیب شده ایم به گونه ای پر کنیم.


صادق زاده افزود: هر جامعه در حال رشد و توسعه دچار برخی ناهنجاری های اجتماعی می شود و باید به میزان رشد و توسعه، فرهنگ و زیرساخت اجتماعی ایجاد کنیم زیرا اگر ناهنجاری های اجتماعی مدیریت نشود تبدیل به آسیب اجتماعی خواهد شد.


وی تاکید کرد: باید به آسیب های اجتماعی حساس بود و این حساسیت نباید به نگرانی تبدیل شود زیرا اگر مردم از زندگی در اجتماع نگران و بی اعتماد باشند این موضوع می تواند آسیب هایی را در پی داشته باشد.


مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در بعضی از موارد تاکید مشاور بر طلاق است و اما باید با مدیریت، برنامه ریزی و ارتقای دانش در ازدواج ها طلاق را در جامعه نخواهیم داشت.


وی افزود: طلاق به طور کامل یک رخداد طبیعی در جامعه است و باید مدیریت شود و اگر طلاق در جامعه مدیریت نشود تبدیل به آسیب خواهد شد لذا شرایط امروز جامعه اقتضا می کند که عالمانه و هوشمندانه برای مدیرت طلاق برنامه ریزی کنیم.


صادق زاده به مراکز تحقیقات سالمندی نیز اشاره و اضافه کرد: امروز جامعه متوجه پدیده سالمندی است که می تواند فرصت باشد ولی به دلیل بی توجهی و ضعف در مدیریت تبدیل به تهدید شده است و این زنگ خطر را باید جدی گرفت زیرا رشد سالمندی مدیریت و کنترل می خواهد.


وی با بیان اینکه آمار رشد سالمندی در کشور 9.2 درصد است گفت: اگر جامعه ای 10 درصد از آن سالمند باشد پیر است و جامعه پیر به معنی اجتماع تهدید پذیر، کم تحرک و پرهزینه است.


مدیرکل بهزیستی استان کرمان افزود: جمعیت سالمند این استان از 6.8 دهم درصد در سرشماری سال 90، به 7.3 دهم درصد براساس آمار سال 95 رسیده است و باید فرهنگ تکریم را در جامعه نهادینه کرد.


وی تصریح کرد: وجود پنج مرکز نگهداری سالمندان در کرمان آمار زیادی است زیرا برای کرمانی هایی که همیشه در عواطف، مسائل و روابط اجتماعی و نگاه به هم نوع زبانزد هستند مشکل بزرگی محسوب می شود لذا اقدام به راه اندازی مراکز روزانه در جامعه کرده و در جهت ارتقاء دانش سالمندی، آموزش هایی می دهیم.


صادق زاده گفت: متاسفانه رشد جمعیت بسیار کم بوده زیرا رشد جمعیت 1.3 درصد و رشد سالمندی 2.1 دهم درصد است، همچنین زاد و ولدها حساب شده و تربیت صحیح باید باشد و اگر کنترل نشود تبدیل به آسیب می شود.


وی با اشاره به راه اندازی مرکز تحقیقات ژنتیک افزود: برنامه ریزی برای پیشگیری از تولد بیش از 2 هزار و 500 معلول مادرزادی در استان کرمان به ویژه در جنوب این استان انجام شده و در قالب انعقاد یک تفاهم نامه همکاری دستگاه ها را جلب کردیم و در بهمن سال 94 این تفاهم نامه را در دفتر استاندار کرمان اجرایی کردیم و همه هزینه ها را بهزیستی قبول کرد.


مدیرکل بهزیستی استان کرمان اظهار کرد: اواخر سال 94 ایده کنترل معلولیت های مادرزادی را در استان کرمان تولید کردیم.


وی گفت: در سال 95 رشد مشاوره ژنتیک به 58 درصد و رشد آزمایشات ژنتیک به 38 درصد رسید و از طرف دولت طرح الزام به انجام غربالگری مشاوره ژنتیک به مجلس ارائه شد که خوشبختانه با رایزنی، این ایده را در برنامه ششم توسعه به قانون تبدیل کرده و ماده 75 قانون برنامه ششم توسعه همان ایده ای بود که در کرمان اجرا شد.


صادق زاده به مرکز تحقیقات معلولان نیز اشاره کرد و افزود: متاسفانه در کرمان شاهد تولد زیاد معلولین با نابینایی و ناشنوایی هستیم که باید آن را کنترل کنیم زیرا متاسفانه امروز فرزندان و دانش آموزانی دچار نابینایی می شود که کافی بود ما چشم تنبل را ببندیم و این کار را نکردیم لذا امروز نابینا شده اند.


وی با بیان اینکه 90 درصد نگاه اداره کل بهزیستی استان کرمان جنبه پیشگیرانه و مداخله ای با ارتقا دانش عمومی دارد عنوان کرد: ما در بحث ژنتیک بیشترین تولد فرزندان معلول را در جنوب و شرق استان داریم و دلیل آن نبود آموزش های لازم و عدم ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی است.

 

انتهای پیام/س

 

مراکز علمی به پیشگیری از آسیب های اجتماعی سرعت بخشند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار