به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مجتبی دستمالچیان گفت: دبیر انجمن صنایع نساجی استان یزد گفت:اولین روفرشی ها ، دارای طرح های چهارخانه پنبه ای بود که با دستگاههای ماکویی بافته می شد و برای حفاظت از فرش دستباف کاربرد داشت اما محصولی که اکنون علاوه بر نگهداری فرش در منازل ، بعنوان زیراندازی ساده و سبک، قابل شست و شو و قابل حمل در مسافرت و گردش نیز استفاده می شود.
مجتبی دستمالچیان افزود:روفرشی، برگرفته از طرح و نقش گلیم و فرش دستی است که بیشترین تولیداتش با اختصاص 90 درصد سهم بازار متعلق به استان یزد است و هم اکنون 160 واحد تولید روفرشی با ظرفیت تولید سالانه یکصد میلیون مترمربع در استان فعال است.
وی با اشاره به بکارگیری 600 ماشین بافندگی در این واحدهای تولیدی افزود: در تولید روفرشی سه هزار نفر به طور مستقیم در استان یزد مشغول به کار هستند.
دستمالچیان بااشاره به صادرات 60 درصدی روفرشی های یزد به خارج از کشورافزود:کشورهای قرقیزستان، ترکمنستان، امارات متحده عربی، پاکستان، افغانستان، قطر، کشورهای آسیای میانه، عراق و عمان عمده کشورهای هدف صادراتی روفرشی است.
دهقانی مدیرعامل بزرگترین واحد تولید روفرشی در ایران بااشاره به فعالیت 60 نفر را بطور مستقیم گفت:در واحدتولیدی روفرشی سالانه دو میلیون مترمربع روفرشی در مدل ها و اندازه های مختلف از پادری نیم متری تا 15 متری بافته و وارد بازار می شود.
مهدی سعیدپور از طراحان واحد تولید روفرشی یزد در این زمینه گفت: نقش های روفرشی بیشتر شامل نقوش گل و گیاه یا نقش جانوران و دیگر نقش های تزئینی است.
وی با اشاره به اینکه مسئله طرح و رنگ دو کیفیت جدایی ناپذیر در نقش روفرشی است افزود: رنگ در روفرشی عامل تعیین کننده داردو رنگ های دلپذیر ایرانی که نموداری از فرهنگ و هنر مشرق زمین و ذوق خلاق بافنده و طراح است در گل ها و نقش های متعدد جلوه گر می شود .
مسعود یاوری تولید کننده روفرشی دریزد گفت : در واحد تولیدی روفرشی نقوش اصیل فرش ایرانی بر روی روی دستگاه پیاده و بافته می شود.
به گفته وی، شاه ترمه، شاه نشین، شاهکار، شاه گل، سادینا و شاهسوند از پرطرفدارترین طرح هایی است که در این واحد تولیدی برای مشتریان بافته می شود.
محصولی که با مواد اولیه 100 درصد ایرانی در حال تولید است و به گفته تولیدکنندگان روفرشی اگر حمایت بیشتری از این بخش شود، تولید و صادرات آن تا سه برابر افزایش خواهد یافت.
سرمایه در گردش مورد نیاز برای تامین مواد اولیه، اعطای تسهیلات برای نوسازی ماشین آلات، ضعف مدیریتی برای معرفی روفرشی به بازارهای خارجی، حمایت نشدن تولیدکنندگان برای حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی برای بازاریابی و معاف بودن صادرات روفرشی از ارزش افزوده از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان روفرشی با آن دست و پنجه نرم می کنند.
بنابراین در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده، امید است با رفع موانع و مشکلات پیش روی صنعت روفرشی و حمایت بیشتر مسئولان ، علاوه بر اشتغالزایی بیشتر، میزان تولید و صادرات این محصول رشد قابل توجهی داشته باشد.
انتهای پیام/ ی
یزد، قطب تولید روفرشی در کشور است اگر حمایت بیشتری از این بخش شود، تولید و صادرات آن تا سه برابر افزایش خواهد یافت